Om het topic even op te vrolijken een mooi verhaaltje
Na de cupwedstrijd van 3 mei waar de tijden niet echt naar wens waren, was zaterdag 12 juli de tijd voor een herkansing. De weersvoorspellingen voor deze dag waren niet al te goed, aangezien er veel regen was voorspeld. Desondanks was team Gasbas, ondersteund door de hulp van vele fans, helemaal klaar om er een mooie dag van te maken!
Vrijdagavond na het werken snel de camper klaar gezet, de motor op de aanhanger en vertrokken naar Apeldoorn om daar Jarno op te pikken. Vanuit Apeldoorn de vaart erin gezet om nog een beetje op tijd aan te komen in Assen. Rond 21.30 waren we op Assen, en konden we de motor uitpakken. Gelukkig kon ik bij wat bekenden terecht in de pitbox en stond de motor dus mooi droog. Vervolgens nog even een filmpje gekeken en daarna het bedje ingedoken zodat ik de zaterdag goed fris zou zijn.
De zaterdagochtend begon met een hoop getik op het dak van de camper. Het was aan het regenen en niet zo’n beetje ook. Zo dit dan mijn eerste keer op regenbanden worden? Na de technische keuring en het inschrijven was het afwachten wat het weer zou gaan doen. Driekwartier voor het begin van de eerste kwalificatie werd er besloten om te gaan rijden met regenbanden. Gelukkig hielp Jarno mij hierbij mee, waardoor de banden al snel gewisseld waren.
De training kon beginnen, en ik had de goede banden keus gemaakt. Snel sloot ik achter Ronald aan, die normaal een stuk sneller rijdt dan ik. Samen met hem wist ik veel rijders in te halen, maar helaas geen enkele vrije ronde, waardoor ik niet echt een snelle ronde heb kunnen neerzetten. Toch wist ik een 7e tijd neer te zetten en dat was me nog nooit gelukt. Ik had een 2.32 gereden en was daar zeer tevreden over.
De tweede training zou een droge training worden. Dus de banden konden weer worden gewisseld. Ik had een nieuwe setje banden eronder gezet en wilde een goede kwalificatie rijden. De vorige keer was mij tweede kwalificatie echt slecht en dat moest deze keer beter. Meteen vanaf de start ging er vol voor en alles liep redelijk. De eerste ronde moest ik voorzichtig rijden vanwege de nieuwe banden, maar daarna gingen de rondetijden snel omlaag. De tweede ronde reed ik al een 2.11 en dat was even snel als mijn snelste ronde bij de vorige kwalificatie. Vervolgens gingen mijn rondetijden elke ronde omlaag en kwam ik in de 7e ronde tot een tijd van 2.07.079, mijn beste tijd van dit seizoen. Hiermee was ik 17e van mijn groep, en dat is zo’n 4 plekken hoger dan ik normaal sta.
Voor de race kwam er een nieuwe indeling. Op basis van de snelste tijd van elke rijder wordt er een indeling gemaakt. Hierdoor kwam ik op een 25e startplek terecht, van de in totaal 42 rijders. Achter mij op de startgrid stonden meerdere mannen die veel snellere rondetijden zouden kunnen rijden dan ik. De verwachting was dus ook dat ik nog een groot aantal plekken zou verliezen.
Om 16 uur begon mijn race en ik was er helemaal klaar voor. Na enkele buien in de middag, was de baan inmiddels helemaal droog. Ik stond klaar voor de start, de motor draaide 7000 toeren, en het rode licht ging uit! Ik kwam goed weg, en de rijder voor mij schakelde helemaal mis. Gelukkig wist ik hem buitenom te gaan, maar ik zat nu helemaal aan de buitenkant voor de eerste bocht. Ik probeerde een gaatje te zoeken om naar de binnenkant te gaan, maar met een startveld van 42 man was dit haast onmogelijk. De eerste ronde is super druk, overal zijn gevechten aan de gang en ik doe mijn best mijn plek te behouden. In de strubbel weet ik nog iemand uit te remmen, maar verderop in de ramshoek komt iemand mij nog binnendoor. De eerste ronde kom ik als 32e door, dus geen enkele plek verloren. Achter mij zitten nog enkele snelle jongens, en voor mij zijn er rijders met elkaar in gevecht. In de derde ronde moet ik helaas een plek afgeven aan iemand die met een hogere snelheid Mandeveen-Duikersloot uitkomt. De ronde daarna komt er 1 man hard binnendoor, ik moet van mijn lijn af en meteen komen er nog twee rijders achter hem aan. De vierde ronde kom ik door als 36e. In de vijfde ronde is het eindelijk een beetje rustig. Ik merk dat ik inloop op de rijder voor mij, en de ronde hiervoor had ik al gezien dat ik sneller was in de ramshoek. Bij het uitkomen van de ramshoek kom ik naast hem, en ik weet hem eruit te remmen voor de GT-chicane. De 5e ronde kom ik door als 35e. In de zesde ronde gaat het helaas helemaal mis. Ik kom aan bij de ramshoek, en wil heel ietsje remmen. Alleen ik mis mijn remhendel, en durf niet meer in te sturen aangezien de motor niet stabiel was. Met ongeveer 170 km/uur schiet ik rechtdoor, richting het grind. Gelukkig is er een grote strook asfalt, waardoor ik nog net weet te stoppen en te draaien voor de grindbak. Ik kan verder maar ik verlies wel twee plekken door deze domme actie. De ronden hierna heb ik hen niet meer bij kunnen halen, maar heb ik ook geen plekken meer verloren. Ik finish op een 37e plek en daar ben ik redelijk tevreden over. In de race heb ik een 2.09 gereden wat ook een stuk sneller is dan de vorige race.
Als ik die fout niet had gemaakt in de ramshoek, dan was ik nog hoger geëindigd. Maar, om even ouderwets uit de hoek te komen, als bestaat niet in de sport. De volgende keer hoop ik de gemaakte progressie door te kunnen zetten. Zondag 17 augustus is er weer een cup race op Assen, en hoop ik weer zo’n mooie race te beleven.