Cursus motorfietstechniek?

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Nou kan je heel veel leren, van een aantal mensen op deze site. Maar het is net soms als met bij een patiënt waar 10 artsen om heen staan en welke allemaal hun diagnose op deze patiënt los laten. Als patiënt is het dan moeilijk om te bepalen wie er gelijk heeft :? . Door het bos ziet hij of zij de bomen dan niet meer. Ik zou dan ook graag willen weten of er praktische cursussen motorfietstechniek worden gegeven en zo ja waar. Zelf kom ik uit omgeving van Arnhem.
Theorie en praktijk zijn toch twee verschillenende zaken. Ik denk zelf dat er best wel interesse voor dit soort cursussen zijn. Voor mij geldt dat in ieder geval zeker. :] :}
 
Nou kan je heel veel leren, van een aantal mensen op deze site. Maar het is net soms als met bij een patiënt waar 10 artsen om heen staan en welke allemaal hun diagnose op deze patiënt los laten. Als patiënt is het dan moeilijk om te bepalen wie er gelijk heeft :? . Door het bos ziet hij of zij de bomen dan niet meer. Ik zou dan ook graag willen weten of er praktische cursussen motorfietstechniek worden gegeven en zo ja waar. Zelf kom ik uit omgeving van Arnhem.
Theorie en praktijk zijn toch twee verschillenende zaken. Ik denk zelf dat er best wel interesse voor dit soort cursussen zijn. Voor mij geldt dat in ieder geval zeker. :] :}

Als je perse wilt dan vraag je het toch aan een motorzaak of je een soort snuffelstage in de werkplaats kunt doen.
Koop meteen een brik erbij en dan kun je handjes ook laten wapperen.

Nee heb je, Ja kun je krijgen.
 
Nou kan je heel veel leren, van een aantal mensen op deze site. Maar het is net soms als met bij een patiënt waar 10 artsen om heen staan en welke allemaal hun diagnose op deze patiënt los laten. Als patiënt is het dan moeilijk om te bepalen wie er gelijk heeft :? .

je moet je eens indenken hoe moeilijk het is voor anderen om op afstand en dan nog wel alleen op schrift in teschatten wat het werkelijke probleem is.

als heel simpel voorbeeld:

belt klant naar monteur(dealer) en meld dat de motor niet wil starten. dan gaat de dealer doorvragen: als u het cotact aanzet wat gebeurd er dan?? klant: dan hoor ik de starmotor draaien. dealer: dus de motor slaat niet aan?? klant: ja.
uit dit klassieke verhaal blijkt dat motor wel wil starten maar niet wil aanslaan. dit gegeven is van groot belang voor het vaststellen van de juiste diagonse.
bij niet starten kan het de accu zijn die leeg is (met, aldanniet,het ontbreken van brandende lampjes) of bij motorfietsen de dodemansknop die niet goed staat, koppelinghandel niet bediend bij starten.
terwijl bij niet aanslaan van de motor wel eens gewoon het gebrek aan benzine kan zijn.

mensen die niet duidelijk formulieren wat de problemen zijn maken het de monteur knap lastig om snel het probleem op telossen. alleen al de juiste omschrijving van geluiden is al voordeel voor een goede pre-diagnose.

natuurlijk blijft het wel zo dat het zelf vast stellen van de klachten/problemen handiger is voor een monteur om de juiste diagnose.

maar ik kan mij herinneren dat er hierover al ooit eens een topic is geweest.
 
Veel cursusen zijn echt slecht .
De instellingen die deze cursussen geven hebben dikwijls het budget niet om de speciale tools te kopen enz.
Veel van de cursusen zijn vooral op theorie gericht.
En ja , zoals hier al verteld , de beste leerschool is bij een motozaak gaan werken .
Maar , daar verdien je ook geen geld mee .
Ik ben ermee gestopt , omdat het bitter weinig verdiend .
Je moet werken en overuren kloppen in de zomerperiodes , en in de winter ben je dan ook nog dikwijls technisch werkloos.
Ik ga er toch eens een topic over plaatsen met de vraag over de verdienste van een mecanicien.
 
Nou kan je heel veel leren, van een aantal mensen op deze site. Maar het is net soms als met bij een patiënt waar 10 artsen om heen staan en welke allemaal hun diagnose op deze patiënt los laten. Als patiënt is het dan moeilijk om te bepalen wie er gelijk heeft :? . Door het bos ziet hij of zij de bomen dan niet meer. Ik zou dan ook graag willen weten of er praktische cursussen motorfietstechniek worden gegeven en zo ja waar. Zelf kom ik uit omgeving van Arnhem.
Theorie en praktijk zijn toch twee verschillenende zaken. Ik denk zelf dat er best wel interesse voor dit soort cursussen zijn. Voor mij geldt dat in ieder geval zeker. :] :}
De KNMV heeft ook cursussen motortechniek.
 
Hey, even voor alle Belgen: ik ga een opleiding in Hasselt volgen van Syntra, is 1x per week op woensdag avond, duurt 3 jaar, maar je mag zelf bepalen na een jaar of je door wilt, kost maar € 125!!!
Na 3 jaar ben je bevoegd monteur te zijn........ehh een blondje die kan sleutelen word het in mijn geval.........hahahah

Meer info hebben? je kan deze week nog inschrijven.....mail me maar linda_jonkers@hotmail.com :9
 
Hee dollar als jij stopt kan ik daar mischien werken....
geld boeit mij niet zo heel veel rechterhanden heb ik enuuuh weet ik het.

soespoes hebben ze niet een cursus...even rekenen ... van 25 fulltime dagen...min of meer een lange maand voor ¤125 dan kan ik tenminste is soliciteren als monteur

[edit]
oh ja voordat ik het vergeet voor de topicstarter.... ;)
volgens mij leer je sleutelen door het te doen.... en zeggen ze niet op een oude fiets moet je het leren O-) (eigenlijk wil ik een vunzigere smilie maar alla)
dit is gewoon een goede tip en als je niet zeker er van bent nodig iemand uit waarme je het kan doen,2 weten meer dan 1.
p.s. je moet er wel geduld voor hebben, 'k heb laatst het onderhoud van haar motor met haar gedaan omdat ze het graag zelf wilde doen maar dat ging iets te langzaam (voor mij en haar), mischien ook niet zo slim om meteen een grote beurt te doen maar ja dat was nodig, ik ben er 2 dagen mee bezig geweest, normaal doe ik het in 2 uurtjes, bij mijn eigen motor.
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Die cursus heb ik gevolgd in Hasselt .Voordien had ik daar leercontract gevolgd fiets bromfiets , en wist hoe het er daar aantoe ging .
Aangezien mijn baas toen geen motos verkocht kreeg ik geen getuigschrift van motomecanicien , maar moest wel deze les meevolgen.
Na mijn leercontrct ben ik dan als motomecanicien gaan werken .
Hoeveel jaar die ondernemerscursus motomecanicien toen was weet ik nietmeer .
Wat ik wel weet is dat ik na 6 maanden ermee gestopt was .
Gewoon een slechte cursus vond ik .
Toen was er bijna geen gereedschap , en zeker niet voldoende motos om aan te sleutelen .
buiten een paar oude wrakken die nog met carbs waren .
Ik weet nu niet of dit al beter is geworden .
Pasop de man die die cursus geeft is wel een zeer goed mecanicien hoor .
Het was toen Hubert Ramaekers , iemand die zelf een zaak heeft .
En ook zelf op cicuit rijdt , en zelf deze motos tuned .
Echt een toffe kerel hoor .
Succes zou ik zeggen .
 
Die cursus heb ik gevolgd in Hasselt .Voordien had ik daar leercontract gevolgd fiets bromfiets , en wist hoe het er daar aantoe ging .
Aangezien mijn baas toen geen motos verkocht kreeg ik geen getuigschrift van motomecanicien , maar moest wel deze les meevolgen.
Na mijn leercontrct ben ik dan als motomecanicien gaan werken .
Hoeveel jaar die ondernemerscursus motomecanicien toen was weet ik nietmeer .
Wat ik wel weet is dat ik na 6 maanden ermee gestopt was .
Gewoon een slechte cursus vond ik .
Toen was er bijna geen gereedschap , en zeker niet voldoende motos om aan te sleutelen .
buiten een paar oude wrakken die nog met carbs waren .
Ik weet nu niet of dit al beter is geworden .
Pasop de man die die cursus geeft is wel een zeer goed mecanicien hoor .
Het was toen Hubert Ramaekers , iemand die zelf een zaak heeft .
En ook zelf op cicuit rijdt , en zelf deze motos tuned .
Echt een toffe kerel hoor .
Succes zou ik zeggen .

Ik zie wel, maar dezelfde doet het nog steeds.......enne Jan (ook eem MF-fer) doet de cursus ook al en jaar en die is zeer tevreden.....
Ik zie het woensdag wel :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan