• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

daar geloof ik niets van!

Dempy

MF'er
Lid geworden
30 nov 2003
Waarderingsscore
0
Ik wilde even weten als dit klopt, maar ik ben er vrij zeker van dat het totaal verzonnen is. Ik ben op zoek naar een enduro <25kw. Nu heb ik er eentje gevonden met 21kw, maar 110kg x 0.16kw= 17.6kw, maar de moto is ingeschreven op 21kw. Ik mag hier dus niet mee rijden volgens mij (ben nog maar 18). Maar dan zegt de verkoper mij dit:
"dat valt te zien he,indien je meer dan 2 jaar rij-ervaring hebt (vb met
50cc) mag je aan je 18 jaar wel met meer dan 25 kw rijden)"
Dit klopt toch niet??? Of wel?

Maareh, hij is minder dan 0,16 kw per kilo, en minder dan 25kw, wat is dan het probleem???

In NL in iig niet. Daar moet je gewoon twee jaar rijden met een motor die minder dan 25kW heeft en minder dan 0,16 kW per kg. Misschien dat het in België anders is, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Hoe zouden ze die twee jaar ervaring aan willen tonen?

Op woensdag 31 december 2003 00:34 schreef The REAL Roadkill het volgende:
Maareh, hij is minder dan 0,16 kw per kilo, en minder dan 25kw, wat is dan het probleem???

Eh, uit bovenstaand verhaal blijkt dus dat ie meer is dan 0,16 kW per kilogram, uit de berekening volgt namelijk dat hij maximaal 110*0,16 kW mag zijn = 17,6 kW en dat is hier niet het geval, want hij is 21 kW (21/110 = 0,19 kW/kg).

Ik denk dat het verhaal van de verkoper onzin is en dat je er niet op mag rijden '(

Succes met zoeken!

:]
KawaNinja

[edit]Typo's[/edit]

Laatst bewerkt:
Klinkt best wel raar, dat als je kan aantonen dat je
brommert hebt gereden dat je dan ineens wel op een zware
mag rijden. Dat met die aantal Kw's per kg weet ik nix vanaf
mar de rest klinkt mij als bull shit (van de verkoper B| ) in mn
oren....

susses in iedergeval :]

Op woensdag 31 december 2003 10:52 schreef RRRamon het volgende:
Klinkt best wel raar, dat als je kan aantonen dat je brommert hebt gereden
en hoe kun je dat glashard aantonen?

die dealer heeft een hele dikke duim, links laten liggen....

als je 18 bent mag je drie jaar niet meer dan 25 kw rijden!!

Het is tot je 21!! en anders na twee jaar!!! als je 18 bent en je rijbewijs haalt moet je ook tot je 21e wachten en niet twee jaar!!!!

als je 18 bent mag je drie jaar niet meer dan 25 kw rijden!!

Het is tot je 21!! en anders na twee jaar!!! als je 18 bent en je rijbewijs haalt moet je ook tot je 21e wachten en niet twee jaar!!!!

ONZIN

Ik weet niet of dit voor belgie geldt maar voor nederland in ieder geval NIET!!!
Je hoeft nooit meer dan 2 jaar 25kW te rijden. Dus haal je op je 18de verjaardag je rijbewijs, dan mag je op je 20ste verjaardag vol vermogen rijden.

En wat die verkoper zegt is lulkoek.

Eh, uit bovenstaand verhaal blijkt dus dat ie meer is dan 0,16 kW per kilogram, uit de berekening volgt namelijk dat hij maximaal 110*0,16 kW mag zijn = 17,6 kW en dat is hier niet het geval, want hij is 21 kW (21/110 = 0,19 kW/kg).

Ik denk dat het verhaal van de verkoper onzin is en dat je er niet op mag rijden '(

Ach so, het was al laat he :Z , ik vond het een beetje vaag omschreven vandaar.....
Dank voor de duidelijkheid, in dat geval gaat het hier in NL ook niet lukken, en inderdaad je hoeft maar max 2 jaar op een 25kw te rijden.

Optie, paar kilo lood eraan binden?????? ;)

ONZIN

Je hoeft nooit meer dan 2 jaar 25kW te rijden. Dus haal je op je 18de verjaardag je rijbewijs, dan mag je op je 20ste verjaardag vol vermogen rijden.

:^

En ik kan het weten, ik heb mijn rijbewijs gehaald met 19 jaar + 1 maand, en mocht dus pas met mijn 21ste + 1 maand zwaar rijden :(

Maarja das allemaal al weer een aantal jaar geleden ;)

Laatst bewerkt:
ONZIN

Ik weet niet of dit voor belgie geldt maar voor nederland in ieder geval NIET!!!

dus geen onzin pas vanaf je 21 zwaar (punt uit) en geloof me ik kan het weten!!
ff in het boek het bewijs voor je zoeken.
vanf 21 zwaar thats it niet eerder ondanks op je 18 verjaardag afgereden.

De twee regels zijn heel simpel:

- Licht rijbewijs betekent 2 jaar licht en dan zwaar (ongeacht leeftijd!!!)
- Als je 21 jaar bent mag je kiezen of je voor een licht of zwaar rijbewijs afrijdt.

Dus:
- Als je 18 bent en dan je rijbewijs haalt, dan mag je op je 20ste je rijbewijs omruilen voor een zwaar rijbewijs.
- Als je 20 jaar en 11 maanden bent en dan je rijbewijs haalt, dan mag je pas op je 22ste en 11 maanden je rijbewijs omruilen voor een zwaar rijbewijs.

Ik weet niet wat voor boeken jij leest moet ik nou echt m'n rijbewijs inscannen voordat je geloofd dat ik op m'n 20ste onbegrensd mag :?

Klopt :^ :^

Dit heb ik ook uit betrouwbare bron vernomen (rijschoolhouder). Het is zo dat allebei de regels gelden, niet of/of... Je moet dus twee jaar licht rijden EN je moet 21 zijn geweest.

Ik weet dit vrij zeker, en het is een klote-regel :r maar ik heb er gelukkig niks mee te maken gehad (rbw gehaald met mijn 21 B| )

Klopt :^ :^

Dit heb ik ook uit betrouwbare bron vernomen (rijschoolhouder). Het is zo dat allebei de regels gelden, niet of/of... Je moet dus twee jaar licht rijden EN je moet 21 zijn geweest.

Ik weet dit vrij zeker, en het is een klote-regel :r maar ik heb er gelukkig niks mee te maken gehad (rbw gehaald met mijn 21 B| )
Lees mijn eerdere post even. Dat zijn de regels en ze kloppen. Check het wetboek maar of als je het makkelijker wilt doen de site van het CBR. Staat het ook vast op. ;)

EN NU BEN IK HET BEU!
Ik ga NU mijn rijbewijs inscannen en jullie zullen zien dat ik op mijn 20ste onbegrensd mag!

In België niet, dit komt uit mijn topic dat ik onlangs heb gestart:

"Opgepast, om te kunnen rijden met een motorfiest waarvan het vermogen groter is dan 25kw is het vereist het rijbewijs "met beperking" , afgeleverd sinds minimum 2 jaar, om te wisselen op het gemeentebestuur"

Als je min 8 uur les volgt en je slaagt in je examen, dan is dit van toepassing.
Het zou me verwonderen als het in Nederland anders zou zijn.

Van de site van het CBR:
Examen met een lichte motor
Als je slaagt voor een examen op een lichte motor, krijg je (ongeacht je leeftijd) een rijbewijs A met een beperkte bevoegdheid. Je mag dan twee jaar lang alleen rijden met een motor met een vermogen van hoogstens 25 kW en hoogstens 0.16 kW ‘per kilo ledig gewicht van de motor’. Pas na twee jaar mag je overstappen op een zwaardere motor; daar hoef je niet opnieuw examen voor te doen.
Hier wordt dus niet vermeld dat je na 2 jaar ook ouder moet zijn dan 21 om op een zware motor te rijden.

RBW.jpg

B|
Nog meer mensen die denken dat je 21 moet zijn om onbergensd te mogen?

Lees mijn eerdere post even. Dat zijn de regels en ze kloppen. Check het wetboek maar of als je het makkelijker wilt doen de site van het CBR. Staat het ook vast op. ;)

Hmm.. volgens mij heb je inderdaad toch gelijk...
Had ik het niet helemaal begrepen ;)

Terug
Bovenaan Onderaan