Hè hè. Ik heb eindelijk alle lagerschalen van het balhoofd verwijderd.
Er is daar speciaal gereedschap voor maar dat is knetterduur. Wel heel mooi spul en ik zat er dan ook aan te denken om er een aan te schaffen.Sommige sets kun je gebruiken voor zowel het verwijderen als het plaatsen (inpersen) van de lagerschalen en de lagers zelf. Maar lagers vervang je normaliter niet zo vaak dus dat loont niet.
Voor de lagerschaal op de onderste kroonplaat heb ik het gered met een schroevendraaier, beitel en moker. En met een beetje hulp van een brander om de schaal een beetje te verwarmen. Flink meppen en vooral niet opgeven.
Wel goed rondom tikken dan gaat hij mooi recht er uit. Als je een begin hebt kun je dan de schroevendraaier als wig gebruiken. Het ronde gedeelte is uiteindelijk niet dik genoeg en ben ik overgegaan op een beitel. Op een gegeven moment is het lager zover omhoog dat je de kroonplaat kunt omkeren in de bankschroef en zo van bovenaf kunt slaan. Dat gaat wat makkelijker.
Je ziet op de foto ook de vervormde afdichtring.
Voor de lagerschalen in het balhoofd zelf moest ik weer een McGyveractie toepassen.
Ik heb geen schroevendraaier of drijver die lang genoeg was om door het balhoofd heen op de rand van de lagerschaal te zetten.
Maar een oude, lange lijmtang bracht uitkomst. De bovenste klem verwarmd en er afgetikt en dan kun je de onderste er ook zo afschuiven. Zo houd je een mooie lange, platte drijver over.
Die zet je van binnen uit op de rand van de lagerschaal en met een of twee flinke tikken met de moker komen de schalen er uit. Ik heb de schalen van Patsboem verwijderd. Die had nog de originele Honda kogellagers. En die hebben een heel kleine rand om de drijver op te zetten. Lastig dus want de drijver heeft weinig grip en schiet er overheen in plaats van de schaal echt te raken. Sommige motoren hebben een gleufje speciaal om een drijver in te plaatsen.
De oude lagerschalen bewaar ik nog even. Daarmee wil ik de nieuwe er weer in tikken.
Hoewel een pers beter zou zijn. Maar ja, geld hè.