Dagtrip Parijs

Dutch_Dress

Die hard MF'er
15 nov 2016
301
79
West-Brabant
Instagram
Hi all,

Met een paar vrienden willen we ergens volgend weekend in een dag naar Parijs en terug. Ik ben al bewust dat we tolwegen op de route gaan krijgen, maar ik zie ook verschillende andere informatie en de ene info bron zegt wat anders als de andere. Er is vast iemand op dit platform die al eens die ervaring opgedaan heeft en ons beetje op weg kan helpen :)

- Hoe zit het met betalen aan tolwegen? Ter plekke, vooraf, achteraf?
- Hoe zit het met de milieuzone stickers? Ik weet dat Parijs milieuzone is en dat motoren voor 2000 niet toegelaten worden (we rijden motoren verschillend van leeftijd tussen 2003 tot 2018 dus dat zou geen issue moeten zijn). Ik las echter dat je sowieso een sticker nodig hebt? Die info over hoe of wat is echter onduidelijk.
- Even snel op de stoep parkeren bij bijv de Eiffeltoren of Arc om een foto te maken geeft dat problemen?
- Zijn er bepaalde regels waar we absoluut rekening mee moeten houden (veiligheidshesje bij hebben is verplicht evenals goedgekeurde handschoenen)?
- Hebben jullie nog andere tips, do's & dont's?

Alvast bedankt!
 
Voor zo een Lady die zelf rijd, zou ik meer zelfredzaamheid verwachten ;)
FF googlen en je hebt het grootste deel van je antwoorden : Reisvoorbereiding Frankrijk | ANWB
Veel plezier... in het weekeind op de tolweg in Frankrijk.... het is maar wat je leuk vind.
En let op !! Grote kans op snelheidscontroles op de hele route, zeker in Frankrijk.
 
Leuk, foto's schieten in Parijs en dan weer terug! Ook vanuit West-Brabant zit je toch al snel 6-8u op de motor zo'n dag, dus 5u vertrekken zodat je om een uur of 9 daar bent en dan met de middag weer terug ofzo?

Ik zou eerder met de auto gaan, dan een city-bus pakken vanaf een parkeerplaats buiten Parijs. Die brengt je overal langs
 
Het antwoord op al je vragen:
700x432_thalys_v4.jpg
 
superleuk, gewoon doen. De ANWB-site geeft prima informatie.

Een foto onder de Eiffeltoren of Arc de Triomphe zal lastig worden, maar eentje met deze iconen op de achtergrond moet prima kunnen.
 
Goed idee!

- tolwegen betalen: kan met creditcard maar sinds kort ook contactloos met jouw bankpas. (Of met apart bakkie wat je bij de ANWB koopt, dan kan je met 30kmu doorrijden). Voor ticket halen: ik pak meestal de meest rechtse tolpoort om erna direct rechts ff te stoppen om de ticket goed op te bergen en de handschoenen weer aan te doen. Gaat prima!
- milieuvignet: via critair.fr volgens mij in principe altijd geldig en nodig ongeacht bouwjaar. Is ca 6€ op kenteken.

Veel plezier.

Gewoon doen, zover is het niet.
 
waarom niet binnendoor? kijk eens op fiets sites,denk dat ik ooit op routeyou een route gezien heb van Brussel naar Parijs..zou zoiets doen,veel plezanter ;-)
 
Een dag heen en terug…..zonde en vermoeiend.
Wij hebben het eens gedaan met de auto.
Niet voor herhaling vatbaar. En dan zitten wij nog eens ongeveer een uur dichter bij Parijs dan West Brabant (Vlaams-Brabant dus ;) ).
Volgende keer de dag ervóór oprijden, overnachting met ontbijt er op volgend, dagje Parijs bezichtigen, en tegen pakweg 18u weer naar huis. Lijkt mij veel beter.


Parkeren kan, dacht ik toch, met de motor, aan de binnenkant van- of óp de rotonde center van de Ark ...
... als je daar levend geraakt!
Hoezo Zuid-Oost Azië heeft het meest hectische verkeer???
De Champs Elyssee is gewoon 10 keer erger :X :X :X
 
En wij maar lachen om Amerikaanse toeristen:

"It's Tuesday, so this must be Amsterdam"

Waarom zou je dit willen? Maar goed, ieder zijn ding.
Mijn credo, tip, do en don't is altijd; credit kaart en paspoort mee, de rest kun je onderweg kopen.

Bonne Chance!
 
Voor zo een Lady die zelf rijd, zou ik meer zelfredzaamheid verwachten ;)
FF googlen en je hebt het grootste deel van je antwoorden : Reisvoorbereiding Frankrijk | ANWB
Veel plezier... in het weekeind op de tolweg in Frankrijk.... het is maar wat je leuk vind.
En let op !! Grote kans op snelheidscontroles op de hele route, zeker in Frankrijk.

Geloof me heb behoorlijk wat af lopen google voor ik dit bericht plaatste :/. ANWB richt zich voornamelijk op 'vier wielen' verkeer. En had inmiddels zoveel verschillende info verhalen gelezen die ieder weer wat anders informeerde. Zo informeert de ene dat mijn motor absoluut Parijs niet in mag, de andere zegt dat ik een zwarte milieu zone sticker nodig zou hebben en alleen de avond uren welkom ben, weer een ander informeert een gele en dan alleen de buitenrand van Parijs.


Enne voor de rest... waarom ik dit zou willen? Omdat het kan, vorig jaar rondje NL gedaan in een dag tegen de 900 km. Een motor hoort te rollen en niet stil te staan :+ ik ben niet bang voor wat kms te vreten. Of ik dat in 1, 2, 3 dagen doe is mijn keus. Die totaal nutteloze meningen staat dan ook niet in mijn vragenlijst.
 
Alles binnen de A86 is milieuzone in Parijs, met nog een paar onderverdelingen (binnen de Périphérique, de Périph’ zelf en alles tussen Périph’ en A86). Daar heb je dus die Crit’Air-sticker nodig, en die moet je bij de officiële webpagina bestellen. Handig pdf’je met richtdata voor de Euronormen (voor als de Euronorm niet uit je kentekengegevens gehaald kunnen worden): https://www.ecologie.gouv.fr/sites/default/files/21012_critAir-tableau_2021_2roues_BAT.pdf

Met een motor van na 2000 krijg je minimaal sticker 4, vanaf Euro 2 al sticker 3. Voor ons zijn de normen dus iets minder streng dan voor de koekblikken. Met sticker 4 of slechter mag je doordeweeks tussen 8 en 20 niet binnen de Périph’ rijden. Weekends zijn dus sowieso geen probleem. Let wel op: op dagen met slechte luchtkwaliteit gooit de stad de boel ook voor ‘minder slechte’ stickers dicht.
 
Alles binnen de A86 is milieuzone in Parijs, met nog een paar onderverdelingen (binnen de Périphérique, de Périph’ zelf en alles tussen Périph’ en A86). Daar heb je dus die Crit’Air-sticker nodig, en die moet je bij de officiële webpagina bestellen. Handig pdf’je met richtdata voor de Euronormen (voor als de Euronorm niet uit je kentekengegevens gehaald kunnen worden): https://www.ecologie.gouv.fr/sites/default/files/21012_critAir-tableau_2021_2roues_BAT.pdf

Met een motor van na 2000 krijg je minimaal sticker 4, vanaf Euro 2 al sticker 3. Voor ons zijn de normen dus iets minder streng dan voor de koekblikken. Met sticker 4 of slechter mag je doordeweeks tussen 8 en 20 niet binnen de Périph’ rijden. Weekends zijn dus sowieso geen probleem. Let wel op: op dagen met slechte luchtkwaliteit gooit de stad de boel ook voor ‘minder slechte’ stickers dicht.

Thnx duidelijk, dan toch een 'gele' euro 2 sticker dus voor mn motor.

Ik had de officiële pagina al gevonden, sta op het punt zo'n stickertje te bestellen. Hopelijk is de levertijd niet te lang.
 
Volgend weekend is wel het weekend waarop massaal veel mensen terugkeren van vakantie. Zelfs op de motor blijf je daar last van hebben. En ik meen me te herinneren dat sinds dit jaar tussen de files doorrijden in Frankrijk verboden is, daar is zeker rond Parijs controle op. Hou er gewoon rekening mee. Verder: veel plezier, Parijs is leuk. :]
 
Ook al heb je de crit air sticker nog niet ontvangen, het betaalbewijs is voldoende. Tis op kenteken en niet zoals bij Zwitserland (politie staat....Kontrolle bitte...(maar qua scenery superland hoor)) bij het fysiek in bezit hebben.
 
Ik meen mij te herinneren dat er in het verleden hier op MF een groep motorrijders ook in 1 dag Parijs bezochten (koffie en lunch) en weer terug. (Ik vind dit idee nl gaaf, maar woon in Twente en heb een at750 dus minder ideaal). Ff zoeken.........zoekterm 'parijs dag' levert dit uitgebreide (leuke) topic op uit 2003:

(Ikweetnie hoe ik de link plak via de gsm maar hier de screenshot).

Screenshot_20210826-094808.png
 
Op het gs forum heeft iemand weleens een croissantenrit naar Parijs voorgesteld. Door Covid nooit doorgegaan.
 
Parijs in een dag heen en weer is best te doen, en gewoon leuk.
Wij zijn in 2013 heen en weer geweest, zeven uur weg ( Rotterdam ) , half elf in de avond weer thuis.
Zoek in dit forum op " one Day in Paris ".

Peage betaalde ik voor alle drie.
Kaartje trekken, een rijdt door, kaartje trekken nr twee rijdt etc.
Idem met betalen maar dan andersom,🙃

Tolkastje halen bij de ANWB lijkt me wel net wat makkelijker.
Let wel op je snelheid op de peage, het nodigt uit tot hard rijden maar er kunnen controles staan.

Wat Parijs betreft, op de Peripherique( stadsrondweg ) nooit de rechter baan aan houden, invoegend verkeer heeft voorrang!

Parkeren onder de Eiffeltoren is gemakkelijk, er zijn speciale parkeerplaatsen voor motoren.

Gewoon gaan, het is volslagen nutteloos, je krijgt pijn in je hol van het zitten, maar het is gewoon leuk!
Wij reden heen flink door met weinig pauzes, terug ruim de tijd genomen om wat te eten en regelmatig even peukenpauze.

Sfeerplaatje, parkeerplaats onder de toren.

2013-08-28 13.19.25.jpg


@helaholatuthola , wanneer gaan we weer?
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben het eens gedaan met de auto.
Niet voor herhaling vatbaar. En dan zitten wij nog eens ongeveer een uur dichter bij Parijs dan West Brabant (Vlaams-Brabant dus ;) ).
Volgende keer de dag ervóór oprijden, overnachting met ontbijt er op volgend, dagje Parijs bezichtigen, en tegen pakweg 18u weer naar huis. Lijkt mij veel beter.



Parkeren kan, dacht ik toch, met de motor, aan de binnenkant van- of óp de rotonde center van de Ark ...
... als je daar levend geraakt!
Hoezo Zuid-Oost Azië heeft het meest hectische verkeer???
De Champs Elyssee is gewoon 10 keer erger :X :X :X

Reed daar ooit met mijn vrachtwagen, moest alle banen oversteken om bij de juiste oprit naar Peripherique te geraken.
Eerst nog braaf knipperlicht aan en wachten op iemand die aardig was, na een tijdje knipper aan en gaan, ze stoppen toch wel.

Wat je in Parijs moet doen is rijden als een Parijzenaar, ze rijden niet onbeschoft, maar " makkelijk ", en zo moet je ook rijden.

Ben er 100den keren met de vrachtwagen geweest, soms drie keer per week, maar echt in de binnenstad een keer met de auto, en een keer met de motor, heb alles overleefd.
 
Nog niet zo lang terug van het dagreisje Parijs, heenweg direct er naartoe. Terugweg de toeristische route. Moe maar voldaan. Ja het verkeer vliegt je langs alle kanten voorbij en dat is soms wat stressvol, uiteindelijk allemaal goed gekomen en genoten van de prachtige stad en de terugreis!
 

Bijlagen

  • 46298546-058B-4703-8686-F3BE9D65EB46.jpeg
    46298546-058B-4703-8686-F3BE9D65EB46.jpeg
    212,8 KB · Weergaven: 74
Nog niet zo lang terug van het dagreisje Parijs, heenweg direct er naartoe. Terugweg de toeristische route. Moe maar voldaan. Ja het verkeer vliegt je langs alle kanten voorbij en dat is soms wat stressvol, uiteindelijk allemaal goed gekomen en genoten van de prachtige stad en de terugreis!

Mooi!

Heb je nog meer foto's?
 
Nog niet zo lang terug van het dagreisje Parijs, heenweg direct er naartoe. Terugweg de toeristische route. Moe maar voldaan. Ja het verkeer vliegt je langs alle kanten voorbij en dat is soms wat stressvol, uiteindelijk allemaal goed gekomen en genoten van de prachtige stad en de terugreis!
mooie motor heb je
 
Terug
Bovenaan Onderaan