Dansende tellers FJ 1200

fudge

Rookie
11 jul 2002
10
0
Hallo mensen,
Hierbij een vraagje waar ik zelf niet uit kom. Sinds enige tijd is het op mijn Yamaha FJ 1200 zo dat bij 120 km/u (ca 4500 rpm) de tellers en dan met name de toerenteller en benzinemeter volledig een eigen leven gaan leiden. Deze springen en dansen op en neer. De mate hiervan varieert met het toerental (hoe meer toeren hoe harder ze dansen) Men zegt bij de dealer/importeur dat het de aarding van de meters zou zijn. Dit weekend heb ik een rechtstreekse aarde aangelegd van de meters naar de aarde van de accu. Resultaat...meters dansen nog steeds. Het gekke is ook dat als de motor koud is het fenomeen niet voorkomt. Pas als hij warmer begint te worden dan begint het te komen. Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik hoor het graag.
 
Oplossing:
Draai de bouten waarmee je cockpitje vastzit aan je subframe maar eens wat losser. Raar maar waar: bij mij was het toen weg. Hebben alle FJ's schijnbaar last van. De mijne trilde nogal wat in zijn behuizing. Heb hem vastgedraaid en ineens gingen de meters dansen. Na een tip van een collega die ook verschillende FJ1200 versleten heeft, heb ik de tellers wat losser gedraaid. Probleem verholpen!
Hopen dat het bij jou ook helpt.
 
Je spanningsregelaar is aan het gaan, meet je spanning even.

Dat hoop ik niet voor je. Die zit in je dynamo. Geef het je te doen, die los te vinden op een sloop. Heb trouwens nog weining verhalen gehoord over het doorbranden van een regelaar op een FJ

Dansen ze alleen als je rijdt? Dan is het zeker niet een spanningsprobleem. Daarbij reageert de benzine meter heel traag op veranderende spanning.

Ik denk ook eerder aan het te vast zitten van je tellershuis aan het subframe.
 
Toppie mensen bedankt. Als er nog meer tips zijn graag.... Die bouten gaan losser. Gek is dat het dansen is begonnen nadat ik een keer de bovenkuip heb gedemonteerd onder andere omdat ik vond dat de tellers vrij los hingen. Die klapperden als ik door een put reed. Sindsdien dansen de tellers. Ik ga het proberen met hoop op resultaat Ik houd jullie op de hoogte.

Marc
 
Wat een tip kan zijn:
Bij mijn FJ1200 had ik overal tussen de kuipdelen dunne tochtstrip geplakt. De kuip van een FJ1200 schuurt hier en daar nog wel eens ergens tegen elkaar met allerlei bijgeluiden. Tochtstrip helpt hier goed tegen.
Wat je kan doen tegen het trillen van de cockpit is het volgende:
volgens mij zit je cockpit verbonden aan je subframe door middel van een paar bouten die door een ijzeren buisje loopt dat omhult is met rubber. Je kan dat ijzeren buisje een stukje inkorten (het rubber dus NIET inkorten) waardoor je het cockpitje net wat vaster kan draaien, zonder dat de meters gaan dansen. Maar probeer eerst maar eens tochtstrip te plaatsen tussen cockpitje en omlijsting.
We zijn benieuwd!
 
Terug
Bovenaan Onderaan