De 1e versnelling

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste forummers,

Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling een opstart en geen rij-versnelling is.
Op mijn Honda Crosstourer schakel ik dus snel naar de 2e versnelling bij lage snelheid en hoewel het koppel er natuurlijk is "vindt ie" het niet echt fijn.
Ook met filteren bij files merk ik het. In z'n 1 gaat het beter.

Kan ik langdurig in de 1e versnelling rijden of is dat inderdaad slecht?
Bij voorbaat dank.
 
Natuurlijk is 't niet echt slecht om langdurig in de 1 te rijden.
De 1 is net als andere versnellingen gewoon een verhouding van tandwielen. Ja idd is de 1 heel kort.
Je moet (normaal) weg kunnen rijden, zonder de koppeling overmatig te belasten. Rijd maar eens weg in de 3.

De 1 is zeker heel erg nerveus. Daarom iha niet prettig om als rij-versnelling te gebruiken.
Toch echter is het soms WEL nodig om in de 1 te rijden.
Op Alpen-passen zal je daar niet snel last van krijgen maar in Noord-Spanje zijn de wegen aanmerkelijk steiler en de bochten korter.
Je moet daar soms wel heel langzaam rijden om de scherpe bochten te kunnen maken. Kom je heel laag in de toeren te zitten van de 2. Dan blijkt dat je geen koppel meer hebt, zodat je moet terugschakelen naar 1. Het wordt dan een rij-versnelling!
Mijn motor (FZ750 106pk) die trok het dus niet met deze lage toeren in de 2. Het nadeel van terugschakelen naar 1 is dat de motor heel nerveus wordt. Je klimt daar meer dan eens een helling van 20+%, dus heeeeeeel beheerst gas geven in de 1 want anders staat de motor zo op het achterwiel.

Al heel wat cols gereden in Europa, maar de Picos de Europa en Cantabrische bergen waren voor mij de grootste uitdaging.
Afdalend op dit soort weggetjes had ik pijn in de armen, na veelvuldig straf remmen voor de te nemen scherpe bochten in steile afdalingen. Daar heb ik in de Alpen of Pyreneeën nog nooit last van gehad!

De 1 kort bij een sportfiets?
Bij haarspelden gewoon achterrem in en tokkelen maar.
 
Kan beide, en je kunt het zelfs gekker maken: stationair toerental in 4, 5 of 6 is geen probleem met dat blok.

Maar wat je wss voelt, bij heel weinig toeren in de 2e versnelling, is dat er bij de CT behoorlijk wat speling in de aandrijving zit. Dat is in elk geval wat ik me kan herinneren van de VFR1200F met hetzelfde blok en aandrijving. Het rukkerige rijden wat dat bij hele lage toeren tot gevolg heeft neemt toe naarmate je een hogere versnelling kiest, omdat het effect van die speling i.v.m. de overbrenging dan groter wordt (en het wordt ook erger als de gasklephuizen gesynchroniseerd willen worden). Je kunt het dempen door de achterrem iets te laten slepen als het echt langzaam moet, of je schakelt idd terug naar 1, zodat je gemakkelijker de motor trekkend kunt houden. Wat jij wilt ;)
Moet mij denken aan NTV vs Hawk GT/TransAlp, zelfde blok maar bij toerentallen onder circa 2500rpm werd de NTV wat bokkig/onprettig maar de kettingfietsen nog niet zozeer.


Betreft in de 1ste rijden, maakt natuurlijk niks uit. ligt aan het blok en vbak verhoudingen. In de Alpen trapte ik de Fazer ook regelmatig naar de eerste versnelling, ding kan 85 in 1 (met iets kortere vertanding). Als je in de tweede versnelling blijft zit er geen pook meer in na een haarspeldbocht. Enige nadeel kan misschien zijn dat je hem in neutraal gooit, dus wel gewoon trefzeker schakelen. :)
 
Het hangt sterk van het type motor af. Met mijn Magna kun je heel rustig rijden, maar hij wil ook best graag knallen en als je doorhaalt in de eerste versnelling haal je de 80 km/u. Bij heel korte bochten of een kleine rotonde de koppeling zonodig gebruiken en de achterrem.

Wat ik niet begrijp is het zg 'nieuwe rijden' wat autorijscholen aanleren, dus zo snel mogelijk opschakelen want dat zou zuiniger rijden en beter zijn voor het mileu. Maar het is killing voor de wat sportievere automotor, dus gewoon wat hoger in de toeren rijden vindt zo'n motortje veel fijner.
 
Het gaat ook niet om de belasting van de motor, maar de versnellingsbak wordt veel meer belast bij de 1ste versnelling.
Hoe groter de vertraging, hoe meer krachten er op de versnellingsbak komen.
 
Hoezo is dat ALTIJD geleerd, is een keer niet genoeg dan??
Maar even zonder dollen, hoe is de staat van onderhoud, staan de gaskleppen goed synchroon , dat kan ook een onrustig rijgedrag veroorzaken bij lage toeren...een beetje "zagen" zeg maar
Ding is perfect onderhouden.zit waarschijnlijk in mijn hoofd. "Nooit de 1 als rij-versnelling gebruiken".
 
Ik houd het eenvoudig. De rest is kinderspeelgoed. 😜
sddefault.jpg
 
Beste forummers,

Mij is altijd geleerd dat de 1e versnelling een opstart en geen rij-versnelling is.
Op mijn Honda Crosstourer schakel ik dus snel naar de 2e versnelling bij lage snelheid en hoewel het koppel er natuurlijk is "vindt ie" het niet echt fijn.
Ook met filteren bij files merk ik het. In z'n 1 gaat het beter.

Kan ik langdurig in de 1e versnelling rijden of is dat inderdaad slecht?
Bij voorbaat dank.
Is een "leidraad" uit de tijd dat auto's vaak een hele korte 1e versnelling hadden, die alleen bedoeld was om je sleurhut in beweging te krijgen. Verder hadden oudere modellen geen synchromesh op de eerste versnelling, waardoor het handiger was om er niet als "volwaardige versnelling" naartoe te schakelen (met iets te veel snelheid terug naar zijn 1... Kraaaaaak). Geldt allemaal niet of nauwelijks voor motoren.
 
Zeker weten dat je geen traploze automaat onder jouw Fireblade hebt zitten??? :+:+:+
Die had ik wel, maar een setje nieuwe koppelingsveren was genoeg om hem te repareren.
De eerste versnelling is erg lang, de versnellingen daarna worden steeds korter.
De eerste hoeft ook niet lichter want als ik vol gas geef, dan maakt hij een wheelie ( en dat durf ik niet :+ )
 
De hele aandrijving wordt het zwaarst belast bij volgas in de eerste.
Ja mooi,toch gaat de eerste versnelling zelden kapot,wat niet gezegd kan worden van de 2e en hogere versnellingen,
volgas in z,n 1 is minder schadelijk dan volgas in z,n hoogste versnelling bij te lage toeren,of met een bokkende motor wegrijden in z,n 1
met te lage toeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan