• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

De kop is er af

XR-Beast

Rookie
Lid geworden
21 feb 2006
Waarderingsscore
0
M'n motor staat nu in Boekel. Er komen nieuwe klepseals in en tevens wordt er naar de kwaliteit van de zuiger gekeken. Ik heb de monteur gevraagd te bellen als alles uit elkaar ligt zodat ik dan de cylinder, kop en kleppendeksel kan laten stralen en spuiten. Zijn er nog dingen die ik nu beter ook meteen kan doen nou dat het blok toch al voor 50% open ligt?
Graag jullie advies.........

van xr600?

spanner van je nokkenasketting goed checken en evt de veer vervangen (3euro voor de veer)...

wat je nog meer kunt doen? snellere nokkenas enzo... ;) maar qua controle...kijken of je glijlager in je kop waar je nokkenas in draait niet beschadigd is en of je nokken/tuimelaar nog 100% zijn.

Je kunt ook meteen de uitlaatkanalen bewerken als je daar zin in hebt en je kunt sowieso de las wat mooier maken van je uitlaatpijpen zelf.

Uiteraard een XR 600.
Mag ik de uitlaat poorten helemaal glad polijsten of moeten ze nog een beetje "ruw" blijven?
En als ik dan ook nog de lasnaden netjes afwerk, geeft dit alles dan een beetje meer vermogen?

Uiteraard een XR 600.
Mag ik de uitlaat poorten helemaal glad polijsten of moeten ze nog een beetje "ruw" blijven?
En als ik dan ook nog de lasnaden netjes afwerk, geeft dit alles dan een beetje meer vermogen?

de lasnaden van de uitlaat (helemaal aan het begin) zijn vaak niet netjes en er kan wel wat vanaf...kan ook merkbaarverschil geven.

De uitlaatkanalen mogen voor zover ik weet gewoon glad maar ik zit nou een beetje naar dat topic te kijken in techniek, en de luchtsnelheid moet gewoon zo groot mogelijk zijn/ zo min mogelijk weerstand bij uitlaatslag... dus misschien is ruw dan alsnog beter.

Dat er bij de inlaat poorten niet gepolijst mag worden begrijp ik.
Maar je zegt dat bij de uitgaande slag zo min mogelijk weerstand moet zijn.
Dus polijsten denk ik dan maar. Of kan je ook druppelvorming bij uitlaatgassen krijgen?!?!?!

ruw oppervlak is net als bij de inlaat... geeft minder weerstand door de lucht die aan de rand blijft plakken net als bij een golfbal.
Dat is iig één theorie.
ik weet het ook niet....

Het gaat iig niet om de wervelingen die het mengsel 'verbeteren'...daar heb ik sowieso mijn twijfels over.
De lucht moet er gewoon zo snel mogelijk uit.

Als je de kanalen gewoon vergroot heb je alsnog verbetering denk ik...dan boeit het niet of de rand nou gepolijst is of niet...hij kan gewoon meer kwijt (rand maakt dna nog iets uit voor de weerstand maargoed)..

maar dan moet je meteen je uitlaat zelf ook daar op aanpassen dus ik vraag me af of je veel merkt van de uitlaatkanalen bewerken.

Als je eenmaal begint blijf je toch denken van...hmm dan kan ik ook betere uitlaatbochten nemen...en meteen grotere kleppen erin laten knallen, en ach..waarom geen injectie en turbo...
dus het is maar net wat je wilt, als je wat wilt spelen is het afwerken van de naden enzo het slimst wat je kunt doen...verder gaan zul je niet merken.

ruw oppervlak is net als bij de inlaat... geeft minder weerstand door de lucht die aan de rand blijft plakken net als bij een golfbal.
Dat is iig één theorie.
ik weet het ook niet....

Het gaat iig niet om de wervelingen die het mengsel 'verbeteren'...daar heb ik sowieso mijn twijfels over.
De lucht moet er gewoon zo snel mogelijk uit.
:N zo simpel ligt het niet, het mengsel kan te snel wervelen en ook te langzaam. Te langzaam is Meestal het geval. Maar meestal is het niet een kwestie van zo snel mogelijk. Vraag maar aan iemand die verstand heeft van flowden.

Als je de kanalen gewoon vergroot heb je alsnog verbetering denk ik...dan boeit het niet of de rand nou gepolijst is of niet...hij kan gewoon meer kwijt (rand maakt dan nog iets uit voor de weerstand maargoed)..
maar dan moet je meteen je uitlaat zelf ook daar op aanpassen dus ik vraag me af of je veel merkt van de uitlaatkanalen bewerken.
Dat hangt er ook maar helemaal van af wat je wilt meer toeren of meer trekkracht/koppel. En tegendruk moet er sowieso zijn, amders zou een demper ook niks uit maken. Trompetmechanisme is het beste wat er met viertakt uitlaten te doen is. vind ik.

:N zo simpel ligt het niet, het mengsel kan te snel wervelen en ook te langzaam. Te langzaam is Meestal het geval. Maar meestal is het niet een kwestie van zo snel mogelijk. Vraag maar aan iemand die verstand heeft van flowden.

ik bedoel voor de uitlaat he... daar heb je niet te maken met mengsel.

[...] Dat hangt er ook maar helemaal van af wat je wilt meer toeren of meer trekkracht/koppel. En tegendruk moet er sowieso zijn, amders zou een demper ook niks uit maken. Trompetmechanisme is het beste wat er met viertakt uitlaten te doen is. vind ik.

Trompetmechanisme van wat?
De uitlaatpoorten of de demper?

Ik heb nu een demper van 30 cm lang, 10 cm rond en er zit een binnenpijp in van 41mm. Hij moet er nog opgezet worden en ik hoop dat hij tov de originele demper wel enige verbetering geeft..........

Terug
Bovenaan Onderaan