De levensduur van een achterband

ironmaster

Rookie
9 jul 2006
2
0
veldhoven
Ik ben in het bezit van een zx12r met een setje dunlop banden .

maar mijn vraag is hoe lang gaan die ongeveer mee ?
ik heb er nu 5700 km op zitten .

en nu zie je al het camvas er door kommen ..

:}
 

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
97.243
13
Vlakbij Utrecht
Ik ben in het bezit van een zx12r met een setje dunlop banden .

maar mijn vraag is hoe lang gaan die ongeveer mee ?
ik heb er nu 5700 km op zitten .

en nu zie je al het camvas er door kommen ..

:}
Dat hangt van de band, je rijstijl, de omstandigheden etc. af ;)
 

Sjeik

MF veteraan
13 okt 2004
8.083
1
Ik ben in het bezit van een zx12r met een setje dunlop banden .

maar mijn vraag is hoe lang gaan die ongeveer mee ?
ik heb er nu 5700 km op zitten .

en nu zie je al het camvas er door kommen ..

:}

dan wordt het tijd om hem te vervangen

:+

doe ongeveer 3000 km met BT-014
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
Bij aanschaf zaten er Dunlop 207 op. deze gingen 7000 km mee.
Grip zat.
Daarna een Bridgstone BT020 geprobeerd. 14000 km.
Grip was dubieus. De bocht uit accelereren trok ik de zwarte streep op het asfalt. Grip verlies, geeft geen vertrouwen in dat rubber.
Daarna een Dunlop ST 220 8000 km. Grip zat. Goeie band.
Nu een Avon ST 46 zit er 8000 km op en heb nog genoeg profiel.
Avon grip op nat minder. Op droog koud (20 gr.)asfalt meer grip dan op warm
(30 +)asfalt.
Bij teer asfalt (giet teer en kapot gereden asfalt)is de grip helemaal weg.
De dunlop 220 en de BT 020 is gevoelig voor teer strepen.
De Avon heeft geen last van koude teer strepen. (Repartatie teer)

Op mijn 12 ben ik in de regen een watje. Ben een keer gevallen in de regen. Bij nat weg dek in de bocht zet de 12 heel snel een stap opzij bij vermogen opbouw.

Op droog geen probleem. Ernaast gaan hangen het vermogen er op en gaan.
Ik rij tot op 0.5 cm schaamrand dan zit het steppie ca 1 cm boven de grond.

Ik rij ca 15000 km per jaar. waarvan 10.000 toer samen met het vrouwtje.
Erbij 3000 km woon werk. En 2000 km zeer rap met vrienden en maten.

Een Pilot power is aan mij niet besteed. Dat betekend 2 x p/j een banden set.

Die keer dat ik super sportief rijdt. doe ik het wel met een Toer/sport band.
De band warm rijden en dan is er meer mogelijk dan je denkt.

Wat betreft geldt dit voor een 12. Mijn vrouw rijdt een Honda Hornet 600 S
Ook met een Avon st 45 en 46 Die ging met de VRO II in de regen tot op het randje van het profiel en had totaal geen last van wegstappen.

DUS : Ervaringen met banden zijn persoonlijk en ook motor gebonden.

Wat de een perfekt vindt. Kan voor een ander heel anders uit pakken.

Verder wordt er op dit Forum over banden veel Bla bla bla bla bla geschreven.

Bridgestone BT 020 ** - prijzig
Bridgstone BT 014 **** - prijzig
Michelin Pilot road *** - erg prijzig.
Mich. Pilot Sport **** - erg prijzig
Mich. Pilot power ***** - erg prijzig
Dunlop ST 20 ***. Prijs is redelijk.
Avon ST 46 *** - prijs is veel beter.
 

Herr Flick

MF veteraan
25 feb 2003
8.632
3
Bij aanschaf zaten er Dunlop 207 op. deze gingen 7000 km mee.
Grip zat.
Daarna een Bridgstone BT020 geprobeerd. 14000 km.
Grip was dubieus. De bocht uit accelereren trok ik de zwarte streep op het asfalt. Grip verlies, geeft geen vertrouwen in dat rubber.
Daarna een Dunlop ST 220 8000 km. Grip zat. Goeie band.
Nu een Avon ST 46 zit er 8000 km op en heb nog genoeg profiel.
Avon grip op nat minder. Op droog koud (20 gr.)asfalt meer grip dan op warm
(30 +)asfalt.
Bij teer asfalt (giet teer en kapot gereden asfalt)is de grip helemaal weg.
De dunlop 220 en de BT 020 is gevoelig voor teer strepen.
De Avon heeft geen last van koude teer strepen. (Repartatie teer)

Op mijn 12 ben ik in de regen een watje. Ben een keer gevallen in de regen. Bij nat weg dek in de bocht zet de 12 heel snel een stap opzij bij vermogen opbouw.

Op droog geen probleem. Ernaast gaan hangen het vermogen er op en gaan.
Ik rij tot op 0.5 cm schaamrand dan zit het steppie ca 1 cm boven de grond.

Ik rij ca 15000 km per jaar. waarvan 10.000 toer samen met het vrouwtje.
Erbij 3000 km woon werk. En 2000 km zeer rap met vrienden en maten.

Een Pilot power is aan mij niet besteed. Dat betekend 2 x p/j een banden set.

Die keer dat ik super sportief rijdt. doe ik het wel met een Toer/sport band.
De band warm rijden en dan is er meer mogelijk dan je denkt.

Wat betreft geldt dit voor een 12. Mijn vrouw rijdt een Honda Hornet 600 S
Ook met een Avon st 45 en 46 Die ging met de VRO II in de regen tot op het randje van het profiel en had totaal geen last van wegstappen.

DUS : Ervaringen met banden zijn persoonlijk en ook motor gebonden.

Wat de een perfekt vindt. Kan voor een ander heel anders uit pakken.

Verder wordt er op dit Forum over banden veel Bla bla bla bla bla geschreven.

Bridgestone BT 020 ** - prijzig
Bridgstone BT 014 **** - prijzig
Michelin Pilot road *** - erg prijzig.
Mich. Pilot Sport **** - erg prijzig
Mich. Pilot power ***** - erg prijzig
Dunlop ST 20 ***. Prijs is redelijk.
Avon ST 46 *** - prijs is veel beter.
Ik zou eerder zeggen dat als je strepen trekt pas echt goede grip hebt.
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
Ik ben in het bezit van een zx12r met een setje dunlop banden .

maar mijn vraag is hoe lang gaan die ongeveer mee ?
ik heb er nu 5700 km op zitten .

en nu zie je al het camvas er door kommen ..

:}
Dan doe je het aardig rustig aan... Maat van mij deed net 2500km met een Dunlop achterband op zijn ZX12R. MPP gingen een stuk langer mee.
 

geert-holland

Die hard MF'er
17 nov 2004
341
0
Maurik
3300 km met een bt 014 , snap er niks van rijd altijd rustig weg
nu een setje pirelli diablo eronder --- maar die nooit meer
zitten er nu ruim 6500 km op maar zijn echt te hardt en waarschijnlijk is mijn voorband eerder op dan mijn achterband en ik heb geen voorwiel aandrijving
 

petsch

MF veteraan
27 aug 2002
15.358
4
49
beverwijk
3300 km met een bt 014 , snap er niks van rijd altijd rustig weg
nu een setje pirelli diablo eronder --- maar die nooit meer
zitten er nu ruim 6500 km op maar zijn echt te hardt en waarschijnlijk is mijn voorband eerder op dan mijn achterband en ik heb geen voorwiel aandrijving

beetje vaag van die diabolo`s
te hard? :?

en wat is er met je voorband dat ie sneller op is dan achter? Staat je vering wel goed afgesteld?
 

geert-holland

Die hard MF'er
17 nov 2004
341
0
Maurik
vering is perfect afgesteld niks mis mee maar iedere keer het zelfde rondje apeldoorn doet mijn voorband geen goed zeg maar en te hard bedoel ik niet verkeerd hoor maar ik heb liever een band die goed plakt zeg maar en dat kan ik van mijn pidrelli's niet echt zeggen maar das persoonlijk denk ik
volgende setje wordt toch weer bt 014
 
13 jan 2006
1.245
0
Wageningen
3300 km met een bt 014 , snap er niks van rijd altijd rustig weg
nu een setje pirelli diablo eronder --- maar die nooit meer
zitten er nu ruim 6500 km op maar zijn echt te hardt en waarschijnlijk is mijn voorband eerder op dan mijn achterband en ik heb geen voorwiel aandrijving
Diablo's zijn er in drie varianten.

Strada, sport en super sport.

Heb je zeker de strada gemonteerd.

Met de zachte uitvoering doe jij er ook maar 3000 km mee. Deze zijn zachter dan een BT 014 En hebben meer grip met droog weer.
Bij regen heeft de 014 voorkeur. (Silica)