Demontage voorvork VT500C (Shadow)

V4Wim

MF veteraan
22 sep 2005
4.522
2
Ik ben bezig met het vervangen van voorvorkkeerringen voor een VT500C en nu moet de onderste inbus onderaan de vorkpoot los. Ik heb geen luchtsleutel maar aan de binnenzijde van de poot zit ie vast met een grote moer. Ik kan zien dat hij ronddraait. Hoe krijg ik dat ding los? En wat voor maat moer is dit? Met mijn doppenset kan ik de boel verlengen en dan voel ik dat hij de moer binnen in de poot raakt. Echter de dop is te klein. Een maat groter past alleen niet meer in de vorkpoot.... Zucht. Iemand tips?
 
Even met de vorkporten naar een auto/motor/banden bedrijf en met een luchtsleutel los laten draaien. met een yamaha heb ik er weleens een stuk bezemsteel erin getikt en daarmee tegengehouden.
 
Even met de vorkporten naar een auto/motor/banden bedrijf en met een luchtsleutel los laten draaien. met een yamaha heb ik er weleens een stuk bezemsteel erin getikt en daarmee tegengehouden.


Oke, en bij het vastdraaien dan? Weer de luchtsleutel of kan dat handvast?
 
Oke, heb een pijpsleutel opgehaald die ik wel kan verlengen tot onderin de vork. Gaan we straks ff proberen en anders ff naar de lokale garagist. Bij de Hornbach kost een luchstleuteltje van Metabo trouwens maar 6 tientjes. Valt me niet tegen. Compressor heb ik wel maar die levert niet de gevraagde liters per minuut...
 
Ja, dus eventjes met de luchtsleutel moet kunnen? Zolang als ik langer bezig ga komt ie in ademnood? De tank werkt natuurlijk als buffer.
 
Goed, of eigenlijk niet... De pijpsleutelmethode werkt dus niet. Dat zal dan dus de luchtsleutel gaan worden. Alleen hoe krijg ik 'm straks weer vast? Dat wordt dan ook een gepriegel van de andere wereld. Ik kan 'm immers ook bij het vastdraaien niet tegenhouden? Iemand?
 
Ik zeg ook bezemsteel. Als je die bout weer vastdraaid, gewoon op een bezemsteel drukken en die bout vastzetten. Op een gegeven moment merk je vanzelf dat de demperstang niet meer meedraaid. Dan kun de bout goed vastzetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan