kapiteinkoek
MF veteraan
- 27 okt 2008
- 6.402
- 183
Vake be'j te bange.
Voor betrouwbaar advies moet je niet bij mij zijn maar volgens mij is 't raakvlak van de shim op de klepsteel veel kleiner dan de shim zelf. Zolang de speling dus niet te groot is lijkt 't me niet dat er iets fout kan gaan.
Ik vermoed dat een makkelijke dealer ooit Kawa/BMW shims uit een bakje gepakt heeft, die zijn wel 29mm.
nee, teveel werkEven een serieuze vraag aan je: Zou jij (hier?) eens kunnen uitleggen hoe een (D)OHC systeem opgebouwd is óf opgebouwd kan zijn?
gooi die steeksleutel weg als je gaat kleppenstellen. bovendien zijn er ook (d)ohc motoren met stelboutjesMijn kennis van van motoren met (D)OHC is niet zo groot doordat ik geleerd heb te sleutelen aan motoren waarbij je de kleppen nog gewoon met een boutje/moeertje onder het klepdeksel kon bijstellen middels een steeksleutel....
En daarna eigenlijk alleen nog maar met hydraulisch geregelde klepstoters gewerkt heb (diesel, dus).
Lijkt me dat je bést wat interessants kunt vertellen wat voor sommige mensen (waaronder ondergetekende) érg verhelderend is.
Wimmel_1
zoveel dat je minimaal 6 jaar bij me moet komen werken 5 dagen in de week om het te leren
Er is zelfs DOHC motoren met tuimelaars
Even een serieuze vraag aan je: Zou jij (hier?) eens kunnen uitleggen hoe een (D)OHC systeem opgebouwd is óf opgebouwd kan zijn? Mijn kennis van van motoren met (D)OHC is niet zo groot doordat ik geleerd heb te sleutelen aan motoren waarbij je de kleppen nog gewoon met een boutje/moertje onder het klepdeksel kon bijstellen middels een steeksleutel.... En daarna eigenlijk alleen nog maar met hydraulisch geregelde klepstoters gewerkt heb (Diesel, dus).
Lijkt mij dat je bést wat interessants kunt vertellen wat voor sommige mensen (waaronder ondergetekende) érg verhelderend is.
Wimmel_1
Waarom zou je een Over Head Camshaft, welke al bóven op het blok ligt, nog met tuimelaars laten werken?
Ik weet niet waarom Susuki toen heeft gekozen voor die oplossing maar er is vast een hele goede reden voor
Even serieus: Ik kan me voorstellen hoe het werkt maar de rede óm het zo te laten werken snap ik dan weer niet. Je gaat op die manier een extra (slijtage gevoelige) slag in je mechanische overbrenging inbouwen met als rede...... "'omdat t kán??" ?
Welke Suzuki motoren zijn daarmee uitgerust?
Eén voordeel wat ik kan bedenken is dat je dan alsnog een makkelijke klepstelmethode kan toepassen, veel mensen zijn een beetje bang van shims, zeker als de nokkenassen er voor uit moeten.
Geen idee waar dit topic heen gaat maar doe ermee wat je wil
Ik zal in de gs waar ik nu aan sleutel netjes 29,5mm shims stoppen en de andere motor ook weer open maken omdat ik er vrij zeker van ben dat er minimaal een shim 29,0mm in zit. Tis zonde want ik had een mooie voorraad met aflopende diktes opgebouwd.
Lees het even goed doorMag ik zeggen dat ik dit een "waardeloze" reactie vind? Je start hier een topic met een vraag waarbij het op een halve millimeter aan komt en vervolgens laat je het z'n beloop gaan..... Om daarna alsnog terug te komen met de melding dat je gewoon gaat doen wat je initieel van plan was te gaan doen?
Mag ik zeggen dat ik dit een "waardeloze" reactie vind? Je start hier een topic met een vraag waarbij het op een halve millimeter aan komt en vervolgens laat je het z'n beloop gaan..... Om daarna alsnog terug te komen met de melding dat je gewoon gaat doen wat je initieel van plan was te gaan doen?