• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Dilemma voor een heropstarter

Nickel

Rookie
Lid geworden
8 jan 2008
Waarderingsscore
0
Hallo

Ik ben wat ze noemen een heropstapper
Na 15 jaar zonder zal ik mij eerstdaags opnieuw een motorfiets opstappen. Vroeger met Honda CB400 en Honda VF750F gereden gedurende een tiental jaar.
Met het salon (in België) in zicht zou ik de knoop willen doorhakken.
Mijn bedoeling is woon/werkverkeer met tijdens het weekend nu en dan een uitstap/rondrit/gpsroute met de duo. Mijn echtgenote heeft bij haar voornemens voor het nieuwe jaar gesteld dat ze ook motorrijlessen zal nemen.
Wat is nu mijn dilemma.
Een nieuwe Honda Deauville 700 met 2 jaar garantie of een Honda Pan European ST1100 van 2001 met minder dan 20 000 km, 1 jaar garantie (+nieuwe achterband) met givi topkoffer. De Deauville (na aftrek korting+bredere zijkoffers) kost ongeveer 1000 euro meer dan de Pan.
Ik ben nu al een paar weken aan het wikken en wegen en geraak er precies niet uit. Wat is jullie mening? Ik stel de vraag bewust niet op het Deauville of Pan-forum want dan weet je het antwoord al voor je de vraag stelt
Mvrgr
Nickel

Hallo Nickel. Als eerste: wat zijn precies je afwegingen? Wat wil je weten? het zijn allebei hele goede probleem(loze)arme fietsen. Heb je er al op gereden? Er zit namelijk een wereld van verschil tussen beide fietsen.

Hallo Nickel. Als eerste: wat zijn precies je afwegingen? Wat wil je weten? het zijn allebei hele goede probleem(loze)arme fietsen. Heb je er al op gereden? Er zit namelijk een wereld van verschil tussen beide fietsen.

Neen, heb er persoonlijk nog niet meegereden. Pro deauville is voor mij dat hij nieuw is, ziet er moderner uit, 2 jaar garantie maar ik laat mij een beetje bang maken door het gebrek aan pk's voor met de duo, zoals ik in veel plaatsen lees. We zijn wel geen twee dikke, 70 kg + 65 kg. Ik zou er niet graag op uitgekeken zijn na 2 jaar want om de haverklap een andere motorfiets zal niet aan de orde zijn, ben nu al content dat ik mijn madam eindelijk zo ver gekregen heb.

De Pan heeft dan natuurlijk pk's genoeg, maar zou nogal zwaar sturen, maw misschien te zwaar voor een heropstapper? En dus zeker te zwaar voor mijn echtgenote (1m67) als nieuweling als ze haar lessen genomen heeft? Pro Pan is natuurlijk nog ook de 1000 euro die ik voor iets anders kan gebruiken.

Nickel

Laatst bewerkt:
Blijft persoonlijk, maar ik heb voorkeur voor de nieuwe Deauville ipv een 7 jaar oude Pan.
Absoluut vermogen genoeg, hooguit het imago probleem: "een kleine pan".

Ik heb alleen ervaring met de Deauville.
Motorkarakter is natuurlijk heel verschillend... ...proefrit? ;)

Ik heb 2 ST1100 gehad en ze zijn idd wat lomp en zwaar. Maar als ik de keuze had uit deze 2 zou ik voor de ST1100 gaan.

Als het de bedoeling is dat je vrouw/vriendin er ook mee gaat rijden, dan zou ik m niet nemen. Maar vertel, hoe vaak samen rijden, hoe vaak solo en wie rijdt er dan?

Ik zou gaan voor: Motor met lekker veel PK voor jezelf waar je vriendin ook mee achterop kan en een lichte motor voor je vriendin erbij. Bespaar je de extra kosten van de Deauville en koop je voor dat bedrag een leuke brik.

Als je de VF goed de baas kon zul je met de Pan ook weinig moeite hebben.

Ik heb ze beide gereden, het zijn beide natuurlijk geen lichte motoren maar ook ik kom nauwelijks aan de 70 kg en heb er geen moeite mee gehad. Voor je vrouw is het waarschijnlijk wel handig om op een lichtere motor te beginnen. Voor die 1000 euro koop je dan een CB400 oid, doet ook minder pijn als je die een keer laat vallen. Want oefening baart kunst, ik heb m'n 1e motor (een 400) zelfs een keer met opbokken om laten kukelen. Met wat ervaring zal daarna ook de Pan geen probleem zijn, zeker niet als ze met de voeten bij de grond kan.

Suc6, Dutch

Dezelfde vraag is hier ook gesteld, wellicht heb je er wat aan:
[TOPIC=75317/]Pan en een Deauville[/TOPIC]

Tja en ik ben 't wel met Bertv eens. Ga eens proefrijden en voel de verschillen. Motoren zijn zo heel verschillend. De nieuwe Deauvilles hebben trouwens echt wel genoeg power om een duo achterop te nemen hoor.

Ik heb zelf een Honda NT700V Deauville uit 2008 (vers van de pers dus). Daarvoor had ik een Honda NT650V Deauville. Ik heb geen ervaring met de Pan. Maar ik vind de NT700V een geweldige motor. Hij heeft 't karakter behouden van de 'oude' Deauville en toch een hoop ingrijpende verbeteringen ondergaan. De nieuwe versie heeft meer vermogen. Iets waar de vorige Deauville nogal op werd afgerekend. Verder heb je injectie, katalisator, boordcomputer, ABS, CBS, etc... etc... Een aardig complete fiets dus. Bovendien stuurt 'ie ook lekker licht en heeft 'ie een zeer laag verbruik (1 op 22). Nee, ik heb geen spijt van deze aanschaf in ieder geval en kan deze motor iedereen aanbevelen. Maar inderdaad. Wellicht moet je maar eens goed proefrijden met de Pan en de Deauville. Allebei geweldige motoren, maar persoonlijke voorkeur gaat uit naar de NT700V.

Succes!

Foto van onze NT700VA Deauville:

165542928_6_WU_V.jpeg

Laatst bewerkt:
Woon/werk alsmede Toerritten (met z'n tweetjes)?

Woonwerk daar zal het bij deze twee fietsen niet om draaien denk ik. Maar hoe zien die (duo)toerritten er uit? (lang?) Een heel weekend toeren en/of ook vakanties op de motor?

Vergis je niet in de verschil in vermogen tussen beide modellen! Daar waar men het heeft over de verbeterde NT700V Deauville hebben we het nog steeds over een fiets met een bescheiden 66 pk of te wel 48,3 kw.

De ST1100 heeft de beschikking over 100 pk da's 74,6 kw en dat is best wel prettig met iemand achterop.

Met z'n tweetjes toeren gaat op een NT700V Deauville ook goed maar ik denk dat zodra het lange(re) toertochten of vakanties worden de krachtbron van de ST1100 alles een stuk relaxter maakt en de doorslag zou kunnen geven.

Als ik het goed heb beschikt een ST1100 uit 2001 óók over ABS en wanneer het gewicht van die fietsen héél belangrijk is:

± 290 kg voor de ST1100
± 240 kg voor de NT700V

Ik geloof niet dat die 50 kg verschil de doorslag gaat geven... Veel eerder zou dat het "comfort" dat je tijdens de ritten met een duo-passagier voelt (of mist) kunnen zijn.

Oh ja, een ST1100 met minder dan 20000 km op de teller is in feite nét ingereden... :)

Wél ff op allebei(!) proefrijden hé? Ik ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze zal zijn!

Ik heb een paar maal op een huur/leen Deauville gereden maar vond het helemaal nix. Daarna één keer een proefritje op een ST1100 en dat was heerlijk. Persoonlijk zou ik hard hollend naar de dealer gaan voordat ie weg is...

:W

Laatst bewerkt:
Zo zie je maar weer: zo veel mensen, zoveel smaken. De een zweert bij een Pan de ander bij een Deauville. Kortom, proefrijden dus en geen overhaaste beslissingen maken.

Ik raad je echter wel aan om, als het even mogelijk is, te checken of die kilometerstand écht wel klopt van die Pan. In 7 jaar tijd nog niet eens aan de 20.000 km gekomen? Da's zelfs nog geen 3000 per jaar en dat is best weinig voor een tourmotor waar doorgaans toch flink mee getourd wordt.

Laatst bewerkt:
Ik raad je echter wel aan om, als het even mogelijk is, te checken of die kilometerstand écht wel klopt van die Pan.

Dat is natuurlijk het grote probleem. Hoe check je iets dergelijks ?

@ Dutch Stepf : rijd jij met duo en hoe ervaar je dit op de deuaville qua pk's dan?

Nickel

Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk het grote probleem. Hoe check je iets dergelijks ?

@ Dutch Stepf : rijd jij met duo en hoe ervaar je dit op de deuaville qua pk's dan?

Nickel

Vraag om onderhoudsboekjes (historie) en zit er slijtage op bepaalde onderdelen (handvaten, voetsteunen, velgen, remschijven, blok etc...) die doen vermoeden dat de kilometerstand afwijkt van het slijtagepatroon. Niettemin blijft het heel moeilijk om zoiets te constateren. Ik ga meestal dan ook op intuïtie af. Bij twijfel: afblijven! Er zijn genoeg andere koopjes.

Ja, ik rij 75% van mijn ritten mét duo. Dan rijden we meestal lange tourritten, ook vaak door België. Verder gebruik ik een motor ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Vóór onze vorige Deauville (NT650V) hadden we een GSX1100G uit 1993. De tourvariant van Suzuki. Zie op 'mijn motorstek'. Inderdaad, net als de Pan, véél pk's (zelfs 116 pk, als ik me niet vergis). Toen we de NT650V kochten, gingen we er op dat gebied inderdaad op achteruit. Maar persoonlijk hecht ik aan pk's niet zo veel belang. De oude Deauville miste wel wat op dat gebied, maar de nieuwe Deauville (NT700V) maakt daarin veel goed. Over het algemeen vind ik zwaardere tourmotoren nogal log en onhandelbaar in de stad. Bovendien waren wij bij de keuze van een motor gebonden aan de doorgang van onze schuurdeur. Een Pan zou er ook simpelweg niet in passen. Deze laatste twee argumenten gaven ons de absolute doorslag om een nieuwe NT700V te kopen. Want we wilden persé een nieuwe tourmotor met cardan. En dan blijft er weinig keuze meer over. Okey, ik zal nooit tegen een Hayabusa een stoplichtsprintje winnen. Bovendien boeit een hoge snelheid of snel optrekken mij niet zo. Maar bij de langere tourtochten met andere 'snellere' motoren komen wij (dus mét duo, 80 en 65 kg) met gemak mee.

zoals gezegt, probeer de kmstanden te checken. 20dk in 7 jaar, dan heeft hij echt lang stilgestaan en dat is niet goed voor een motor. Ik heb zelf een pan uit 1993 gehad en met mijn 65 kg (evt + 60 van mn vriendin) stuurt hij geweldig.

@weer een frank: ik had geen enkel probleem met zwaar sturen. iets meer met de handen dan de knieen sturen maar zwaar ging het zeker niet. hij viel bijna de bocht in als ik wilde.

Kogel is door de kerk, oef.

Pas terug van de dealer. Net de bestelbon getekend van een zwarte deauville 700 met topkoffer en een aftersales pakket (brede zijkoffers, tankpad, kniepad, windafleiders handen, verwarmde handvaten en onderspoiler). Deze week vlug nog mijne zumo binnen gooien dat ze die er van de eerste keer kunnen opzetten. Joepie, nu nog een beetje geduld en we zijn weer motard (na 17 jaar zonder).

*O* *O* *O*

Nickel

Hey Nickel, goede keuze!!! We willen straks natuurlijk wel foto's zien.

Veel plezier... beste keuze.

Fabrieks-garantie en een splinternieuwe fiets die je zelf in kunt rijden. *D

@ Nickel: hoe ga jij overigens die nieuwe NT700V inrijden?

Ik ben inderdaad nog volop bezig met het inrij-gebeuren. De meningen hierover zijn nogal verdeeld. Zit dit topic. Maar ik put mijn hoop uit deze inrij-techniek. Daar hou ik me momenteel dus keurig aan. Ik heb helaas nog maar 200 km gereden en ik mag nog 800. Ik zal blij zijn als de andere olie (synthetisch) erin mag.

Terug
Bovenaan Onderaan