Dimlichten doen waar ze zelf zin in hebben…..

>>>Berry<<<

MF veteraan
7 jul 2005
2.315
306
Mijn dimlichten leiden blijkbaar hun eigen leven 😜

Laatste keer dat ik op de motor weg was viel het me op tijdens het rijden dat beide dimlichten (Triumph Tiger 1200) het niet meer deden. Vanochtend weer even geprobeerd maar ze deden het echt niet meer (grootlicht werkt wel gewoon, één lamp voor zowel dim-, als grootlicht). Vond het wel vreemd dat ze beiden tegelijk stuk zijn gegaan, maar goed. Na een visuele check van beide lampen bleken ze niet stuk te zijn. Voor de zekerheid ook de zekering bekeken maar deze was ook goed (als ik deze verwijderde deed ook het grootlicht het niet meer). Ook met een andere lamp erin deed hetzelfde euvel zich voor. Heb ook her en der de bedrading bewogen om te kijken of er een breukje o.i.d. zat maar er gebeurde niks.

Verder wist ik het ook niet en vanwege het mooie weer ben ik lekker gaan rijden. Op een geven moment sta ik achter een auto en tot mijn verbazing zie ik in de weerspiegeling dat mijn beide dimlichten gewoon branden 🤔. Na een stop deden de lampen het ook nog maar na een andere stop niet meer 🤷🏼‍♂️. Inmiddels thuis en zojuist weer even geprobeerd maar ze doen het niet…

Iemand enig idee waar ik het kan zoeken?
 
Heeft jouw motor wellicht automatisch dagrijlicht als functie...?
Dat is het eerste wat in me opkwam, eigenlijk samen met dat gloeidraden zichzelf wel eens repareren, een gebroken gloeidraad warvan de twee breukvlakken door trilling tegen mekaar komen vormt een zwakke las.. en los en vast en los.

Edit: nog es gelezen.... schakelaar of bedradung
 
Laatst bewerkt:
Dat is het eerste wat in me opkwam, eigenlijk samen met dat gloeidraden zichzelf wel eens repareren, een gebroken gloeidraad warvan de twee breukvlakken door trilling tegen mekaar komen vormt een zwakke las.. en los en vast en los
Kan, heb ik ook wel eens gehad, maar beide lampen lijkt mij onwaarschijnlijk.

Zit er geen relais tussen die roet in het eten gooit? Of het in de schakelaar zoeken?
(maar misschien kan het licht niet uit, zoals bij mijn fiets)
Of in het systeem dat er voor zorgt dat je licht pas aangaat na het starten/aanslaan.
 
Heeft jouw motor wellicht automatisch dagrijlicht als functie...?
Nee, dat zit er niet op
Xenon ?
Van t weekend gevochten met een Audi ( origineel xenon ) , waarvan een slecht startende/versleten ??? xenon lamp EXACT dit probleem
veroorzaakte.

3 uur bezig geweest om het te vinden..

Nee, geen Xenon. Gewone H4 lampen
Dat is het eerste wat in me opkwam, eigenlijk samen met dat gloeidraden zichzelf wel eens repareren, een gebroken gloeidraad warvan de twee breukvlakken door trilling tegen mekaar komen vormt een zwakke las.. en los en vast en los.

Edit: nog es gelezen.... schakelaar of bedradung
Bedrading (schakelaar) dan maar eens goed bij langs lopen dan 👍🏻
 
Kan, heb ik ook wel eens gehad, maar beide lampen lijkt mij onwaarschijnlijk.

Zit er geen relais tussen die roet in het eten gooit? Of het in de schakelaar zoeken?
(maar misschien kan het licht niet uit, zoals bij mijn fiets)
Of in het systeem dat er voor zorgt dat je licht pas aangaat na het starten/aanslaan.
Verlichting kan inderdaad niet uit, motor aan is licht aan (alleen in dit geval dus niet 😂)
 
Je kunt als test het relais er uit halen, en de juiste punten verbinden met draad en stekkertjes.

Zo komt je er achter of het relais storing geeft, of dat er bijv een andere verbinding niet goed zit.
 
IMG_0269.jpeg
 
Paar dagen terug wat kappen verwijderd en een beetje slim gekeken naar de bekabeling (beetje duwen, trekken, bewegen). Gisteren lekker gereden met diverse stops en de hele tijd goed werkende verlichting.

Zo lang het nu goed werkt laat ik het maar zo en anders maar weer (verder) kijken. Bedankt allen voor het meedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan