Distributie ducati 750 ds

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.192
114
27
Amsterdam
Twee bobines is niet hetzelfde als twee ontstekingsmomenten.
Klopt, maar is het dan niet makkelijker om een bobine per cilinder te gebruiken, in plaats van 3 voor twee cilinders (twee staafbobines en een gewone)?

In ieder geval hebben de 1200 boxers (m.u.v. de R1200C natuurlijk die weinig gemeen heeft met de rest) een ander ontstekingstijdstip voor de secundaire bougies t.o.v. de primaire bougies. Heb er zelf nog een middag voor in een klaslokaal gezeten op een grijze maandag. Ik zal eens kijken of ik de papieren van die dag nog heb.
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.173
480
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Ik ben benieuwd of je dan nog ergens waarden vandaan kan halen. Ik ken alleen simpele puntjes/hall/cdi achtige systemen. Daarbij wordt een dubbel vlamfront gemaakt. Met moderne computer gestuurde systemen kan je natuurlijk elke bobine apart aansturen. Maar ik betwijfel het nut en vraag me dan af hoeveel je de eerste vonk ten opzichte van de tweede vervroegt of verlaat. Het gaat tenslotte over een symmetrische verbrandingskamer van hoogstens 11cm.
 

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
8.922
155
Andere kant van de evenaar
is helemaal geen onzin. je kan de ontsteking verlaten, want het vlamfront moet minder ver reizen. dus kortere verbranding dus minder warmteoverdracht naar kop/zuiger. hoe korter de verbranding hoe beter, dat geldt voor ieder blok.

als de ontsteking niet wordt aangepast doet het meer slecht dan goed. en als je de bougie op deze manier plaatst is het inderdaad vrij stom :')
Dit wordt inderdaad beweerd, ik heb de kop van mijn GS1000 aangepast, dat is nu ook een twin spark, toen heb ik de ontsteking ook een paar graden later gezet, maar hij had minder vermogen als wat ie zou moeten hebben, de ontsteking toen wat eerder gezet en toen had ie zo'n beetje het vermogen wat ie eerder had.
Ik ben het dus niet eens met die bewering.
 

superduc again

MF veteraan
6 mrt 2004
7.280
143
dussen
Dus conclusie ( voorzichtig) alleen nuttig als de milieu eisen zo streng zijn dat de ontbranding met 1 bougie niet goed meer lukt
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.406
1.169
56
Den Haag
Zo'n 750SS moest ook eigenlijk te rijk staan om goed te presteren. Een beetje zwarte rook was niet erg.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.826
397
50
wezemaal
Dit wordt inderdaad beweerd, ik heb de kop van mijn GS1000 aangepast, dat is nu ook een twin spark, toen heb ik de ontsteking ook een paar graden later gezet, maar hij had minder vermogen als wat ie zou moeten hebben, de ontsteking toen wat eerder gezet en toen had ie zo'n beetje het vermogen wat ie eerder had.
Ik ben het dus niet eens met die bewering.
had je ENKEL een bougie bij laten zetten , of ook nog andere zaken aangepast. zo ja, kan je geen coclusies trekken daarover.
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.618
68
58
Dit wordt inderdaad beweerd, ik heb de kop van mijn GS1000 aangepast, dat is nu ook een twin spark, toen heb ik de ontsteking ook een paar graden later gezet, maar hij had minder vermogen als wat ie zou moeten hebben, de ontsteking toen wat eerder gezet en toen had ie zo'n beetje het vermogen wat ie eerder had.
Ik ben het dus niet eens met die bewering.
Een viercilinder of een tweecilinder maakt natuurlijk ook nog wel wat uit ( de reden om 2 bougies te gebruiken) .
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.173
480
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Dit wordt inderdaad beweerd, ik heb de kop van mijn GS1000 aangepast, dat is nu ook een twin spark, toen heb ik de ontsteking ook een paar graden later gezet, maar hij had minder vermogen als wat ie zou moeten hebben, de ontsteking toen wat eerder gezet en toen had ie zo'n beetje het vermogen wat ie eerder had.
Ik ben het dus niet eens met die bewering.
Het is best een leuk experiment maar bij die kleine 73mm verbrandingskamers kan ik me niet voorstellen dat een extra vonk veel zal brengen.
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.192
114
27
Amsterdam
Ik ben benieuwd of je dan nog ergens waarden vandaan kan halen. Ik ken alleen simpele puntjes/hall/cdi achtige systemen. Daarbij wordt een dubbel vlamfront gemaakt. Met moderne computer gestuurde systemen kan je natuurlijk elke bobine apart aansturen. Maar ik betwijfel het nut en vraag me dan af hoeveel je de eerste vonk ten opzichte van de tweede vervroegt of verlaat. Het gaat tenslotte over een symmetrische verbrandingskamer van hoogstens 11cm.
Het nut lijkt me duidelijk; een zo volledig mogelijke verbranding. Twinspark zie je bij motoren (bijna) alleen op tweecilinders ivm de grote boring. Op auto’s worden twinsparksystemen ook toegepast en het zal me niets verbazen als de boring van auto’s met zo’n systeem gelijk is of zelfs kleiner dan dat van de betreffende motorfiets. De grootte van de boring (en dus de afstand die de ontbranding af moet leggen richting de cilinderwand) is dan ook zo’n beetje de bepalende factor bij de vraag of een extra bougie iets toevoegt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat de hogere toerentallen die een motorfiets draait er ook voor zorgen dat een extra bougie eerder gewenst is.
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.173
480
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Het nut lijkt me duidelijk; een zo volledig mogelijke verbranding. Twinspark zie je bij motoren (bijna) alleen op tweecilinders ivm de grote boring. Op auto’s worden twinsparksystemen ook toegepast en het zal me niets verbazen als de boring van auto’s met zo’n systeem gelijk is of zelfs kleiner dan dat van de betreffende motorfiets. De grootte van de boring (en dus de afstand die de ontbranding af moet leggen richting de cilinderwand) is dan ook zo’n beetje de bepalende factor bij de vraag of een extra bougie iets toevoegt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat de hogere toerentallen die een motorfiets draait er ook voor zorgen dat een extra bougie eerder gewenst is.
Nee, het nut van twin spark is evident. Maar het nut van het afwijken van 1 van de bougies. Je wil dat het vlamfront centraal in de verbrandingskamer ontbrandt. Je moet wel een heel aparte verbrandingskamer hebben als je de ene bougie een kwart graad eerder wil laten ontsteken om centraal uit te komen. Dan moet je zowat een zijklepper hebben.
 

orangektm

Die hard MF'er
9 apr 2009
638
74
Toch nog een vraagje bij auto zie je op de verstelbare spanner altijd een pijl voor de draairichting kan je die ook zien bij jou .
 

ducsmit

MF veteraan
16 apr 2007
2.618
68
58
Dat vraag ik me ook af , of gewoon losser gezet ?
 
Laatst bewerkt: