Vanmorgen lekker aan de slag.
Even uit het hoofd de volgorde van werken...
Cilinderkop gedeeltelijk gedemonteerd, gecontroleerd en heel erg schoongemaakt.
Vervolgens hem op het cilinderblok laten zakken en met de momentsleutel kruislings naar buiten de bouten aangetrokken. Eerst niet te zwaar daarna nagetrokken zoals voorgeschreven met 28 nm.
De kettingspanner was daarna aan de beurt. Wel even voorzichtig aangepakt, want als er iets in het carter valt is dat erg lastig. Je moet o.a. kleine borgpennetjes monteren, voor de veiligheid had ik in het "gat naar beneden" doekjes gedaan.
Ingewikkelde constructie blijf ik het vinden...
Zo'n spanner die je aan kunt draaien aan de achterzijde, dus vanbuitenaf, is toch heel wat simpeler.
Daarna de rechter nokkenas (uitlaatzijde) gemonteerd en de nokkenasketting omgelegd, tevens gezorgd dat de merktekens zoals voorgeschreven te zien zijn. Uiteraard stond vooraf zuiger 1 in het bdp, dat is de linker cilinder (gezien als je op de motor zit).
Zo, nokkenas 1 op zijn plek gemonteerd, na de onderdelen die eronder zitten, de tuimelaars, te hebben geplaatst.
Daarna nokkenas 2 (inlaatzijde) aangebracht en hier ook de merktekens uitgelijnd.
Alle kappen over de nokkenas(sen) aangebracht en de "kamertjes" gevuld met olie, zoals is voorgeschreven. Overigens ben ik meestal royaal met de oliespuit, nu weer merkte ik.
Ik heb vervolgens de krukas een paar slagen gedraaid en gekeken of de uitlijning van de merktekens nog klopte. Het zag er goed uit, toen gelijk de kettingspanner op spanning gezet...bovenop iets kantelen, de pin schiet erdoor.
Helaas had ik in het vuur vande strijd niet door dat ik mijn flitser niet aanhad bij het maken van foto's, dus enkele zijn er niet zo scherp als normaal.
Zo zie jaar maar, een foutje is snel gemaakt...
Maar ik benwel blij dat ik geen schroefjes in het blok heb laten vallen..