Donder en Bliksem

Ik zou toch echt wel gaan schuilen, want je hebt toch wel zo'n 200 kg staal onder je. En het schijnt dat bliksems dat wel lekker vinden...
 
Het is een fabeltje dat rubberen banden of zolen je beschermen. Keer op Discovery gezien. Als dat echt zo zo zijn, zou je banden of zolen moeten hebben van een paar kilometer dik rubber :X

Het is de kooi van Faraday die je beschermt in de auto.. die heb je op de motor dus niet ;)
Ook niet op een BMW C1? _O-
 
Ik zat er zaterdagavond midden in, geen plek om te schuilen op de A7, voelde me niet echt happy, dus als de donder naar huis gereden.
 
Ik zou doorrijden.

Zeker niet gaan schuilen (omdat dat meestal onder iets is wat ook door de bliksem getroffen kan worden, of je kan overreden worden als een automobilist je niet ziet)

Naast staal en aluminium is ook carbon een goede geleider.
Wij mogen tijdens een wedstrijd bij onweer tenminste niet verder gaan met schieten. (pijlen zijn van carbon en aan de boog zit ook veel van dat materiaal)

Je loopt dus bij schuilen en doorrijden risico.
Maar de risico op een valpartij door de schrik/haast lijkt me het grootste.
Dus niet als een dolle gaan rijden om de bui voor te blijven.
 
Wel pijn doet het althans niet.

Het gaat allemaal zo vlug. Wat je wel merkt is dat je ademhaling stokt en dit gaat gepaart met een hertstilstand. Bij een hoger voltage word je van je plaats geblazen en nog erger ...

Als je getroffen bent dan kan je best hopen dat er iemand in de buurt is om de hulpdiensten te verwittigen en hartmassage toe te passen.

Voorkomen:

* Nooit onder een boom gaan schuilen.
* Benen altijd tegen elkaar houden
* Jezelf zo klein mogelijk maken (hurken - liggen)

Mijn grootvader sprak vroeger zelfs van 2 soorten bliksems. Een kon je schuur in lichterlaaie zetten en de 2de kon het vuur terug doven.
 
Liggen is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen bij onweer, na het schuilen onder een boom.
Als je ligt en de bliksem slaat vlakbij in, is er een kans dat je alsnog een oplazer krijgt doordat de stroom (en dat is nogal wat bij een bliksemflits) zich gaat verspreiden door de grond. Er kan dan een spanningsverschil ontstaan tussen hoofd en tenen, en ZAP!
Daarom moet je dus hurken, dan maak je het contactoppervlak zo klein mogelijk.

De reden dat je nooit onder een boom moet gaan schuilen is dat de boom een hogere weerstand heeft dan een nat mens... De stroom zoekt de weg van de minste weerstand, bliksem springt uit de boom en door de schuilende rijder. ZAP!

In theorie zou het verhaal van de dovende bliksem kunnen, doordat de zuurstof verdwijnt. Heb het echter nog nooit eerder gehoord, en ook in het hoogspanningslab waar ik gestudeerd heb nog nooit gezien. En we hebben daar best wel eens wat bliksempjes gemaakt O-)
 
Liggen is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen bij onweer, na het schuilen onder een boom.
Als je ligt en de bliksem slaat vlakbij in, is er een kans dat je alsnog een oplazer krijgt doordat de stroom (en dat is nogal wat bij een bliksemflits) zich gaat verspreiden door de grond. Er kan dan een spanningsverschil ontstaan tussen hoofd en tenen, en ZAP!
Daarom moet je dus hurken, dan maak je het contactoppervlak zo klein mogelijk...

Dat is het [ZAP] ...
 
Liggen is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen bij onweer, na het schuilen onder een boom.
Als je ligt en de bliksem slaat vlakbij in, is er een kans dat je alsnog een oplazer krijgt doordat de stroom (en dat is nogal wat bij een bliksemflits) zich gaat verspreiden door de grond. Er kan dan een spanningsverschil ontstaan tussen hoofd en tenen, en ZAP!
Daarom moet je dus hurken, dan maak je het contactoppervlak zo klein mogelijk.

De reden dat je nooit onder een boom moet gaan schuilen is dat de boom een hogere weerstand heeft dan een nat mens... De stroom zoekt de weg van de minste weerstand, bliksem springt uit de boom en door de schuilende rijder. ZAP!

In theorie zou het verhaal van de dovende bliksem kunnen, doordat de zuurstof verdwijnt. Heb het echter nog nooit eerder gehoord, en ook in het hoogspanningslab waar ik gestudeerd heb nog nooit gezien. En we hebben daar best wel eens wat bliksempjes gemaakt O-)

Het gevaar van een boom is ook dat het vocht wat erin zit direct kookt, uitzet en je vervolgens splinters in je rug hebt zitten van een geexplodeerde boom :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan