Dorna: "De MotoGP moet veiliger"

Bochtensnelheid omlaag?

  • ja goeie zaak, veiligheid gaat voor alles.

    Stemmen: 3 9,1%
  • nee, zonde!

    Stemmen: 30 90,9%

  • Totaal aantal stemmers
    33

iBr@ToR

Aan het typen...
19 apr 2004
4.869
808
Dorna, de commercieel rechtenhouder van de MotoGP, wil de veiligheid van de koningsklasse verhogen door maatregelen te nemen en met alle betrokken coureur afspraken maken om de bochtensnelheid te verlagen, dit naar aanleiding van de vele zware blessures in het eerste deel van het huidige seizoen.

Bron:
Racesport.nl, de snelste motorsportwebsite van Nederland

23061.jpg


Het moet ook niet gekker worden ook he... -O-

Er gebeuren een paar vervelende ongelukken en dan gaan we meteen miepen over de veiligheid. B|

Goede pakken, bodyprotection en goede helmen zijn natuurlijk mooie ontwikkelingen uit de motorsport. Maar ik hoop toch niet dat er straks beperkte bodemspeling, smallere banden o.i.d. (zie F1) verplicht worden, dat zou erg jammer zijn!

Volgens mij is zowieso de hellingshoek in de langzaamste bochten het grootst... :?

De superbikes gaan straks nog harder!
 
Laatst bewerkt:
Veiligheid omhoog lijkt mij een prima streven.

Lijkt me redelijk dom om een circuit niet aan te passen, omdat het er dan misschien niet meer zo mooi uit ziet. Totdat er een dode valt...

Veiligheidsmiddelen (uitrusting motor, pak, helm, grindbak, uitloopmogelijkheden en aanpassingen) dus omhoog.
Beperkingen liefst zo min mogelijk, maar als het noodzakelijk is dan imho ook.
 
Dorna directeur Carmelo Ezpeleta gelooft dat het grootste risico op blessures komt uit de verhoogde bochtensnelheid

En de 800's waren bedoeld om alles veiliger te maken. :z
 
De vijf options.. bron: crash.net

1. Introduce a single control tyre.
2. Increase control of the throttle by the rider (by removing fly by wire technology).
3. Use narrower tyre rims.
4. A possible return to 990cc engines, but with a limit on top speed.
5. Stay with 800cc, but increase motorcycle minimum weight.
 
Ach, dat is bijna regelmaat dan ramp bij Dorna tegenwoordig. Eerst de 990's vervangen door 800's, nu de uitzendrechten bij Eurosport weghalen en in 2011 verdwijnt de 250cc klasse. Dat de MotoGP 'veiliger' moet kan ik begrijpen. Zeker crashes als van Jorge Lorenzo doen denken aan de oude 500-stijl, terwijl de snelheid door de huidige techniek vele malen hoger ligt als in het 500-tijdperk.

Ik zeg: schaf een deel van de huidige techniek af, en zorg ervoor dat de heren coureurs wat minder vertrouwen in dingen als Traction Control krijgen. Waarom? Als motor onvoorspelbaar is, rij je er een stuk scherper en 'voorzichtiger' mee dan dat je dat zou doen als je blindelings op de elektronica kunt vertrouwen.
 
Ach, dat is bijna regelmaat dan ramp bij Dorna tegenwoordig. Eerst de 990's vervangen door 800's, nu de uitzendrechten bij Eurosport weghalen en in 2011 verdwijnt de 250cc klasse. Dat de MotoGP 'veiliger' moet kan ik begrijpen. Zeker crashes als van Jorge Lorenzo doen denken aan de oude 500-stijl, terwijl de snelheid door de huidige techniek vele malen hoger ligt als in het 500-tijdperk.

Ik zeg: schaf een deel van de huidige techniek af, en zorg ervoor dat de heren coureurs wat minder vertrouwen in dingen als Traction Control krijgen. Waarom? Als motor onvoorspelbaar is, rij je er een stuk scherper en 'voorzichtiger' mee dan dat je dat zou doen als je blindelings op de elektronica kunt vertrouwen.

Gaat niet meer. De huidige motoren zijn zonder TC en andere electronica gewoon niet meer te berijden. De beste oplossing zou zijn om naar 1200 cc machines te gaan.
 
Gaat niet meer. De huidige motoren zijn zonder TC en andere electronica gewoon niet meer te berijden. De beste oplossing zou zijn om naar 1200 cc machines te gaan.

Ja of 2000cc V8 :Y
En dan rondjes rijden op een ovaalring.

Doe maar gewoon weer zoals de motogp is begonnen.
990cc en geen geflikker met electronica.
 
ik weet niet waar ik het moet plaatsen:

Red Bull AMA Rookies Cup rijder komt om

23108.jpg


Na de recente fatale ongelukken van Craig Jones en Adrien Nicolas blijkt ook de 14 jarige Red Bull AMA U.S. Rookie Cup rijder Toriano Wilson afgelopen weekend om het leven te zijn gekomen.

Naast de Red Bull Rookies Cup, die tijdens een aantal Grand Prix weekends in Europa worden gehouden om zo jong talent klaar te stomen voor het grote werk, is er sinds dit jaar ook een vergelijkbare Cup in Amerika die tijdens selecte AMA Superbike weekenden worden gehouden.

Een van de deelnemers aan deze cup, de 14 jarige Toriano Wilson, kwam afgelopen weekend in de eerste ronde van de race ten val om vervolgens bij het weg proberen te komen geraakt te worden door een andere rijder.

Wilson, afkomstig uit Bermuda, werd per helikopter naar het UNC Medisch centrum vervoerd maar bezweek maandagochtend aan zijn verwondingen. De andere rijder liep bij de crash een gebroken linkerarm en linkerdijbeen op.

Bron: racesport.nl
 
Volgens mij kan een oplossing zijn om de electronica te beperken. Als rijders weten op een wilde stier te zitten gaan ze vanzelf "gevoeliger" rijden. Kijk maar naar het 500cc tweetakt tijdperk. Natuurlijk ging er wel eens één vanaf met een lelijke highsider, maar men wist dat de grens eerder werd bereikt. Nu lijkt het wel alsof er straffeloos veel te veel gas kan worden gegeven en dat kan ook in 99% van de gevallen kennelijk. Maar als de electronica even niet goed werkt of anders ingrijpt zijn de rapen gaar, want meestal gebeurt het ongeluk dan op zeer hoge snelheid.

Maar is dat gevaar juist niet wat het voor ons en voor de rijders zo mooi/spannend maakt :? Waarom racen rijders anders en waarom rijden er zoveel coureurs the Isle of Man ....... en ga zo maar door. Hij veiliger het wordt, des te minder spannend wordt het om naar te kijken ..... en om aan mee te doen ( dat laatste is een gok want ik race zelf alleen op de PS2 )

Edit...dit verhaal gaat natuurlijk niet op voor situaties als hierboven omschreven, waar een rijder wordt aangereden door een andere coureur. Dit soort dingen blijven voorkomen, hoe erg het ook is voor rijder en nabestaanden. Je kunt het wel beperken door aanpassingen aan het circuit, zoals de aanpassing aan de Veenslang na de botsing met een coureur die na een val een bocht verder de baan weer opkwam, maar voorkomen kun je het helaas nooit. '(
 
Laatst bewerkt:
ik weet niet waar ik het moet plaatsen:

Red Bull AMA Rookies Cup rijder komt om

Na de recente fatale ongelukken van Craig Jones en Adrien Nicolas blijkt ook de 14 jarige Red Bull AMA U.S. Rookie Cup rijder Toriano Wilson afgelopen weekend om het leven te zijn gekomen.

Naast de Red Bull Rookies Cup, die tijdens een aantal Grand Prix weekends in Europa worden gehouden om zo jong talent klaar te stomen voor het grote werk, is er sinds dit jaar ook een vergelijkbare Cup in Amerika die tijdens selecte AMA Superbike weekenden worden gehouden.

Een van de deelnemers aan deze cup, de 14 jarige Toriano Wilson, kwam afgelopen weekend in de eerste ronde van de race ten val om vervolgens bij het weg proberen te komen geraakt te worden door een andere rijder.

Wilson, afkomstig uit Bermuda, werd per helikopter naar het UNC Medisch centrum vervoerd maar bezweek maandagochtend aan zijn verwondingen. De andere rijder liep bij de crash een gebroken linkerarm en linkerdijbeen op.

Bron: racesport.nl

weer zo'n triest bericht :(

gebeurt wel erg vaak de laatste tijd..

Rip.
 
Lorenzo zei zelf ook al dat hij de machine niet meer onder controle kan houden, oftewel: zijn ze nu echt té snel? Ik vind wel dat de traction control afgeschaft moet worden want zoals hierboven al gezegt werd, rijders kunnen nu meer pushen dan zonder de TC, en als de TC even niet meewerkt is het einde oefening.. Maar aan de veiligheid vind ik dat de baan veranderd moet worden, grindbakken moeten verbeterd worden zodat de val minder hard is, vangrail (of iets dergelijks) moet verder van de baan af, zeer zeker bij hoge snelheids bochten! Maar aan een crash zoals die van Lorenzo kan je natuurlijk niets doen.. Dat kan iedereen gebeuren, zowel op circuit als op straat.

Bijvoorbeeld het circuit Zandvoort(wordt weliswaar geen GP gereden, maar wel motordagen etc.), vind ik echt levensgevaarlijk voor motorrijders. Zit je er even naast en je zit bijna in de muur! Natuurlijk is racen op eigen risico, maar je kan het ook aangenamer maken, netzoals de aangepaste vangrails speciaal voor motorrijders.. Dat was ook een hele grote verbetering!
 
Laatst bewerkt:
Ja idd, anders was men er ook wel mee doorgegaan toen de 990 ook werd toegestaan. Maar de 990 is dus niet hoe de motogp begonnen is, en dat wilde ik even aangeven :)

Maar òntopic, veiliger maken door de machines aan te passen lijkt me ongewenst. Dat het gevaarlijk is lijkt me duidelijk. En a die elektronica... op het circuit moet de tractioncontrol in je rechterhandje zitten, nergens anders als je het mij vraagt.

Ruime uitloopgebieden, dat kun je (en moet je imho) natuurlijk wel doen.
 
Ja idd, anders was men er ook wel mee doorgegaan toen de 990 ook werd toegestaan. Maar de 990 is dus niet hoe de motogp begonnen is, en dat wilde ik even aangeven :)

Maar òntopic, veiliger maken door de machines aan te passen lijkt me ongewenst. Dat het gevaarlijk is lijkt me duidelijk. En a die elektronica... op het circuit moet de tractioncontrol in je rechterhandje zitten, nergens anders als je het mij vraagt.

Ruime uitloopgebieden, dat kun je (en moet je imho) natuurlijk wel doen.

Traction control verbetert machines, maakt ze sneller en veiliger tegelijk. Traction control ontwikkelt zich naar straatmachines, en uiteindelijk is het daar toch ook wel om te doen: prototypes ontwikkelen en uitzoeken wat verkocht kan worden.

Zonder traction control is het misschien leuker om naar te kijken, maar voor zover ik weet is racesport niet enkel entertainment. Het verruimen van uitloopgebieden wordt ook gedaan, maar dat kan niet oneindig gedaan worden (is ook niet bijzonder logisch).

Er moet een balans gevonden worden tussen rijder, techniek, baan, snelheid en veiligheid. Momenteel wordt er geklaagd over teveel gevaar vanwege een te hoge snelheid. De oplossing zou dus gezocht moeten worden in een verlaging of een grens van snelheid, zonder daarbij in te moeten leveren op andere gebieden. Het verzwaren van de motoren klinkt mij daarbij als een prima oplossing: zelfde rijder, zelfde mogelijkheden voor techniek zoals electronica, zelfde baan, zelfde of lagere snelheid en een verbeterde veiligheid.
 
Dorna: De motogp moet voller! B|

Vind dorna sowiezo een waardeloze organisatie. ''Alles'' er door drukken wat honda wil. Weinig rijders aan de start. Geen spektakel meer door het overmatig gebruik van elektronica. De rondetijden zouden omhoog gaan door de 800cc _O-

Rijders als rossi, edwards en nog een hele zooi zouden ook graag weer terug willen naar veel cc en geen tot weinig tc. Maar daar luisteren ze natuurlijk niet naar. Rossi zei ook dat Laguna niet veilig was maar we gaan er gewoon racen. (mooie baan dat wel) en nou komt dorna dat de boel veiliger moet.
 
Dorna: De motogp moet voller! B|

Vind dorna sowiezo een waardeloze organisatie. ''Alles'' er door drukken wat honda wil. Weinig rijders aan de start. Geen spektakel meer door het overmatig gebruik van elektronica. De rondetijden zouden omhoog gaan door de 800cc _O-

Rijders als rossi, edwards en nog een hele zooi zouden ook graag weer terug willen naar veel cc en geen tot weinig tc. Maar daar luisteren ze natuurlijk niet naar. Rossi zei ook dat Laguna niet veilig was maar we gaan er gewoon racen. (mooie baan dat wel) en nou komt dorna dat de boel veiliger moet.
TC -> ontwikkeling van technologie, de sport kan niet zonder
niet veilig -> verbeteringen aanbrengen, zijn ze constant mee bezig voor zover ik zie
racen op Laguna -> Amerikaanse markt bereiken, erg belangrijk
Voller veld -> ik ben voor! *D
 
Ja of 2000cc V8 :Y
En dan rondjes rijden op een ovaalring.

Doe maar gewoon weer zoals de motogp is begonnen.
990cc en geen geflikker met electronica.

Met een 1200 cc heb je veel minder piekerig vermogen, zoals nu bij de 800's. Daarom kun je met een 1200 met veel minder electronica toe dan nu het geval is. De huidige fietsen zijn gewoon niet te rijden zonder electronica.

En volgens mij gebeuren er minder ongelukken dankzij ingrijpen van de electronica, dan door het falen ervan. En dat zal zeker een reden zijn om die zooi er lekker op te laten zitten.
 
TC -> ontwikkeling van technologie, de sport kan niet zonder
niet veilig -> verbeteringen aanbrengen, zijn ze constant mee bezig voor zover ik zie
racen op Laguna -> Amerikaanse markt bereiken, erg belangrijk
Voller veld -> ik ben voor! *D

TC -> ontwikkeling van technologie, de sport kan wel zonder kijk maar naar de F1 dat is naar mijn mening ook weer leuker geworden.

racen op Laguna -> Ik snap dat ze de Amerikaanse markt willen bereiken maar dan konden ze toch ook gelijk naar Indy gaan toen ze besloten om in de USA te rijden.
 
racen op Laguna -> Ik snap dat ze de Amerikaanse markt willen bereiken maar dan konden ze toch ook gelijk naar Indy gaan toen ze besloten om in de USA te rijden.

In Amerika spreken ze wel over de East en de West- Coast... Wil je Amerika bereiken moet je dus in beide wezen.
 
Tuurlijk mag het veiliger. Maar we moeten er niet in doorschieten.

Gewicht verhogen? Zou een mooie oplossing zijn die de techniek niet beperkt. Bovendien heeft de motor minder kinetische energie, dus het risico dat deze als een ongeleid projectiel de helft van het veld eruit tikt of als er een motor weer terug de baan op schuift., word ook kleiner.

In de andere oplossingen zie ik niet zoveel. Mijn favoriet is nog wel;

"4. A possible return to 990cc engines, but with a limit on top speed."


Top speed? Maar de bochtensnelheid was toch juist een probleem? Briljant plan om dan de topsnelheid te beperken, dan zijn rijders nog meer afhankelijk van een hogere bochtensnelheid om iemand te passeren. Iemand die wil raden waar de teams dan de nodige r&d in gaan steken? Met deze maatregel zou Dorna alleen maar een hogere bochtensnelheid stimuleren mijn inziens.

Maar ik heb niet zo'n hoge pet op van Dorna, dus over twee jaar zullen we wel een dergelijke maatregel te verwerken krijgen. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan