Draadboom maken, waarmee omwikkelen?

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo,

Ik wil een draadboom gaan maken voor een projectmotor. Het moet netjes worden.

Alle spullen zijn te bestellen op rdae.nl, ideale webshop hiervoor.

Ik vraag me alleen af waar je de kabels het beste in kunt wegwerken. Ik wil niet van die tape die na een tijdje aan de buitenkant plakkerig wordt.

Ik heb gezocht op deze vraag maar de meeste topics gaan vooral over welke stekkers of kabels te gebruiken en niet deze vraag.

Jurrien
 
Kabelkous is wel het netste inderdaad. Maar dan moet je wel van tevoren alles uittekenen zodat je alles in een keer er doorheen kan halen. Doe je dat niet is het gepriegel.

Als je nog bezig bent aan de kabelboom zijn kabelbinders prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind vulkaniserende tape prettig werken :)

Eens, maar het blijft plakkerig en trekt dus veel vuil aan, en het is net zo bestand tegen schuren als kauwgom (lees: niet). Volgens mij kan het ook niet zo goed tegen hitte. Weefseltape daarentegen is juist goed bestand tegen schuren en hitte, twee eigenschappen die je juist nodig hebt bij deze toepassing.

Voorbeeld...

Overigens wordt op (Europese) motorfietsen eigenlijk voor de gehele draadboom hetzelfde tape gebruikt. Bij auto's zie je hetzelfde soort tape alleen in de motorruimte, voor het interieur wordt daar gewoon stoffen tape gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt toch de kabels aan een kant nog niet aansluiten ?

Klopt, maar als je een draadboom maakt is dat ook de volgorde van werken. De componentzijde voorzie je van een stekker, en de andere kant (multistekker meestal) monteer je als laatste. Dan kan je alles netjes door isolatiekous trekken en als alles klaar is de losse draden netjes gelijk afknippen en de laatste stekker eraan.
 
Als een kabelboom maar tussen 2 punten zit ( A --> B ) dan volstaat m.i. isolatiekous. Maar op de eindjes van die isolatiekous doe ik wel altijd effe afhechten emt een stukje isolatietape. Niet van de Action, maar van 3M. Dat is niet anders dan dat alle Japanse merken dat doen. Als je een Japanse kabelboom uit elkaar haalt merk je ook dat de plaklaag een eigen leven is gaan leiden na 20 jaar... Ik denk dat dus de type tape niet zo veel uitmaakt als die plaklaag maar een beetje consistent is. Da's best wel een probleem. In plaats van het afhechten met een tapeje is een kort krimpkousje aan het eind van de isolatiekous ook een optie die ik nooit heb gebruikt maar zeker het overwegen waard is. Lasjes ín de boom doe ik inmiddels wel met krimpkous met lijm isoleren. Een draadboom hoeft niet waterdicht te zijn. Stekkers mogen dat wel zijn. Eem boom met aftakkingen maak ik ook met isolatiekous maar de aftakkingen doe ik ook met 3M tape afhechten. (3M Scotch Super 33+). Als je bij Donkers koopt hoef je nergens anders meer te kopen.

Die TESA 51036 die Tommy naar vooor schuift klinkt zeer aantrekkelijk trouwens. De verkrijgbaarheid in alleen oranje als andere kleur doet het vermoeden ontstaan dat die juist is voor draadbomen omdat de kous die onder zware omstandigheden gebruikt wordt (oliekous) ook meest oranje is
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de optie van Isolatiekous of kabelkous (volgens mij is het gewoon hetzelfde?) wel interessant.
Ik denk dat ik daar voor ga. En dan de uiteinden en knooppunten met CT531 fleece tape behandelen.
Dank voor de antwoorden allemaal.
 
Ik denk ook dat die beiden hetzelfde zijn, alleen Oliekous is wel anders, dat is over het algemeen gevlochten, behalve bij de PTT (KPN) daar is het doorzichtige isolatiekous
 
De verkrijgbaarheid in alleen oranje als andere kleur doet het vermoeden ontstaan dat die juist is voor draadbomen omdat de kous die onder zware omstandigheden gebruikt wordt (oliekous) ook meest oranje is

Oranje is ook de kleur voor hogere voltage (hoger dan 12 volt) draden in voertuigen. Denk aan 48 volt en hoger van hybrides en dergelijke.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan