Ducati hypermotard verzuipt constant

JoeyKock

Rookie
13 mei 2023
4
0
Beste motortechneuten, ik ben sinds een aantal maanden eigenaar van een Ducati hypermotard 821 uit 2014. Bij aankoop lekte er wat olie bij de cilinders en dat bleek de koppakking te zijn. Na dit te hebben gefixt en er nieuwe bougies, oliefilter en olie in te hebben gegooit, heb ik het idee dat de motor bij het starten zichzelf verzuipt. Na lang te hebben stilgestaan en naar mijn idee alle benzine dus een beetje uit het systeem is, wil hij vaak wel starten. Laat ik m dan afslaan dan krijg ik hem op geen enkele mogelijkheid meer aan de praat en ruik je een mega benzinelucht. Nou brand het motorlampje en na deze te hebben uitgelezen blijkt mijn lambda sensor van mijn verticale cilinder kapot te zijn. Deze is besteld, maar na meerdere mensen te hebben gesproken die allemaal zeggen dat hij het in principe ook zonder lambda sensor zou moeten doen, vind ik het raar dat hij zichzelf constant verzuipt. Nu weet ik dat hij hierdoor meer benzine kan gaan gebruiken en daardoor niet lekker kan lopen, maar kan de motor door het niet doen van die sensor zich constant verzuipen?
 
Lambda sensor is trouwens losgekoppeld en geeft dus geen info meer. Na een aantal dagen te hebben stilgestaan loopt de motor vaak wel en kan ik vaak ook gewoon rijden. De volgende dag start hij zelden en is het bovenstaande verhaal weer aan de gang.
 
Is de lambda sonde defect (geen waardes) of geeft het onmogelijke waardes. Groot verschil in storing problematiek. Lees wat de foutmelding aangeeft.
Ga eerst de sonde vervangen.
Kan zomaar zijn dat (er ook nog) een injector lekt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan