Ducati ST

Bobbel

MF veteraan
11 jul 2004
2.496
2
Dursley, Gloucestershire (UK)
Hallo,
Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier in Engeland struikel je bijna over voordelig aangeboden gebruikte Ducati ST's. Vooral ST2's heb ik al voor £2000 (3000 euro of zo?) gezien, vaak zelfs bij dealers met complete onderhouds historie. Ik heb ooit een ST4 als leenmotor gehad en dat was een wolf in schaapskleding, geweldig ding gewoon!! Is er afgezien van het wat tamme uiterlijk een adder onder het gras waarom deze fietsen zo voordelig te krijgen zijn? (graag niet de opmerking dat alle Ducati's per definitie uit elkaar vallen zijn of ander vooroordelen).

En ook: is er een groot verschil in karakter tussen de 2-kleps ST2 (die ik nog nooit greden heb) en de 4-kleps ST4? En is de motor het enige verschil?
Dank alvast.
 
Zeker weten, heb ik ook al eens aan zitten denken. Duc, en toch met koffers...
Plaatje die fiets, maar waarom ze daar zo goedkoop zijn??

st4sabs.jpg
 
Moet je ook eens gaan rijden met een ST4s... da's pas een wolf in schaapskleren!
Ja, ik begrijp dat een "gewone" ST4 een 916 gebaseerd blok heeft en een ST4S een 996. Is een 996 dan NOG weer zoveel sterker?

Ik heb wel es een 900 Supersport gereden, op zich snel zat voor mijn smaak maar vond een beetje jammer dat de karakteristiek nogal vlak was. De ST4 loopt haast als mijn Africa Twin in lagere toeren, tegen saai aan, maar boven 4000 toeren brandt-ie los. Ik houd wel van zo'n dubbel karakter. Mijn Buell heeft dat ook, alleen precies andersom (erg sterk in lage-midden toeren, nagenoeg niets in hoge toeren).

Prijzen: afgezien van een paar spectaculaire afprijzingen voor de oudere modellen (zag een nieuwe ST2 voor £4800, met garantie!) zullen de nieuwprijzen niet veel afwijken met Nederland, het zijn de gebruikte prijzen die zo laag zijn. Rare jongens die Britten ;-)
 
Ja, ik begrijp dat een "gewone" ST4 een 916 gebaseerd blok heeft en een ST4S een 996. Is een 996 dan NOG weer zoveel sterker?

Yep, scheelt een berg. Moet wel zeggen dat de ST4 iets soepeler is onderin. Maar als je de vertanding van de 4s naar bv 15/42 brengt dan is het ook onderin feest.
Gewoon een keer proberen dus...

Greetz
 
Dag Oma en andere duc(k)ers,

Ik vraag me af...

Hoe geschikt is een ST4s als daily in het Nederlands klimaat?

66101d1271082014-anybody-ride-their-sts-track-days-ducati-st4s-track.jpg


Is-ie na 3 pekelwinters met stoffer en blik bij elkaar te vegen, of kun je zo'n motor het jaar rond rijden? Zonder elke week alles in het vet te zetten...

Ik vind het namelijk wel een mooie lichte full-faired sport-toer motor, die andere merken eigenlijk niet (meer) hebben. En zo'n V-twin is natuurlijk mooi....
Bij andere merken zit je dan al gauw naar zware buffels als een FJR1300A of een Pan European te kijken... of naar de SUV's onder de motorfietsen, namelijk Varadero's, GS'en en consorten.

Plussen en minnen van 15.000km per jaar op een ST4s welkom! Per rit gemiddeld 60km.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf totaal geen kennis van deze fiets. Weet echter wel dat in 2015 of 2014 deze fiets als occasion behandeld is in de Motoplus met tips en adviezen waar op te letten. Wellicht goed om daar even op te zoeken. Succes!
 
Nice, thanks.

Inmiddels ben ik erachter dat zo'n desmoquattro elke 20.000km of twee jaar, twee nieuwe distributieriemen lust, en een bewerkelijk rondje kleppen stellen elke 10.000km plaats dient te vinden tenzij je de boel modificeert: dan hoeft het niet vaker dan de riemen.

Wel leuk voor liefhebbers van veel sleutelen dus... een echte Italiaan ;-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan