Duitse benzine?

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
2.027
307
Velserbroek
Hallo allen,
Ik ben laatst op toertocht geweest in noord-duitsland. Had hem hier in nederland eerst volgegooid met euro 95, wat ik altijd tank.

In duitsland kwam ik tot de ontdekking dat ik moest tanken, dus ik rijd naar de aural-pomp (duitse BP). Ik pak hier de slang van 'super', waar een sticker van "iets" 95 opzat. Daarnaast hing een slang met sticker 98, maar gezien ik altijd 95 tank dacht ik zo het juiste te hebben. ik heb hier dus geen 'benzin' getankt, maar volgens mij gewoon 95.

Uiteindelijk wilde hij niet meer stationair lopen en begin hij in te houden bij vol gas (plotselinge drop van 500-1000 toeren) en kon ik veel minder (ong 50 km) minder op een tank rijden.

Nu vraag ik me af: is de duitse 95 anders dan de nederlandse, en wat kan ik hier dan beter tanken?

edit: na hier in nederland gewoon weer euro 95 getankt te hebben zijn de problemen weer weg ook. gaat om een gpz600r uit '85
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je de naam van de pomp al fout..

IMG_3430.jpg


.. en heb je de daar gebruikelijke Euro 91 getankt. (bij de pomp in Duitsland 91 / 95 /98 / 100)
Een te laag getal zou dan in iets detoneren kunnen resulteren bij wat hogere toeren en vollast.
Maar kan me niet voorstellen dat je er normaliter iets van merkt. :P
 
Laatst bewerkt:
Wiki artikeltje aangaande RON getallen.

Het artikeltje verklaard niet helemaal waarom de duitste 95 anders zou zijn dan de Nederlandse 95, maar je snapt misschien wél waarom je motor met een brandstof met een ander RON getal slechter gaat lopen. Ontstekingstijdstip van brandstof met een hoger RON-getal (98 ie) ligt later dan dat met een lager RON-getal (95 ie), en je motor moet daar qua ontsteking ook op afgesteld zijn.

Ik tank hier in Nederland altijd RON-98 en als ik in Duitsland tank dan tank ik altijd RON-100, puur vanwege het feit dat ik in een ver en grijs verleden (1990) óók al een keer met een niet meer vooruit te branden 205 1.9 GTi in het zwarte woud stond.
 
Laatst bewerkt:
Ik tank vaker in Duitsland met auto en/of moto.
Ik tank altijd gewoon 95 en heb eerlijk gezegd nooit problemen ermee gehad. Had vroeger zelfs eens per ongeluk met 91 getankt en kan me niet herrinneren dat ie daar slechter op ging lopen . Oja trouwens de 91 bestaat niet meer die is al een geruime tijd niet meer in Duitsland te verkrijgen.
 
Oja trouwens de 91 bestaat niet meer die is al een geruime tijd niet meer in Duitsland te verkrijgen.


En wat id de duitse benzin dan staat toch echt 91 bij
maar goed als ik in duitsland ben met de auto tank ik altijd benzin nog nooit geen problemen mee gehad wel wat voor delen dat de auto er beter op liep.
mijn nissan op gas liep beter op benzin 91 dan op de super 95
en nu mijn vw passat heeft helmaal geen moeite met wat ik er in gooi als het maar benzine is of dat nou 91 0f 98 is of gewoon de nerderlandse euro.
 
Zoals ik al eerder aanhaalde: het ligt er maar nét aan waar je fiets op afgesteld is qua ontsteking. Een fiets met een hoge compressie waarde heeft een latere ontsteking én dus een hoger RON getal nodig.

En já; een "SS" fiets heeft sneller last van een te laag RON getal dan een "cruiser" I.E.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik weet niet wat iedereen er allemaal van vind, maar ik woon 7km van Duitsland, en rijd en tank er ook heel veel, en super is daar gewoon euro/ron 95.
Dat gezeik altijd dat het octaan niet zou kloppen...
Ik heb er echt nog nooit last mee gehad, en verder hier ook niemand die ik ken.

Benzin is ron 91.
Super is ron 95.
Super plus is ron 98.
Veel pompen hebben ook van die soortgelijke V-power shit van ron 100 tegenwoordig.

I ken je symptonen wel trouwens van een auto die ik ooit had, toen had ik ook benzin 91 getankt.
Nooit tanken die troep.
Net zo duur als 95 vaak, en loopt niet fijn voor de meeste motoren, ze zijn er vaak niet naar afgesteld, of ze zijn er niet voor gemaakt.

Maar goed, als je in Duitsland gewoon Super tankt, of ron 95, dan is het gewoon oke.
Weet niet of je in Duitsland nog kan vergissen om gelood te pakken, heb dat echt al jaren niet meer gezien, en zal anders ook wel duidelijk vermeld staan lijkt mij.
En daarbij geloode benzine is vaak ook ron 98.
Alleen iet zo goed voor je kat mocht je die hebben.
 
Volgens mij heb je de naam van de pomp al fout..

[afbeelding]

.. en heb je de daar gebruikelijke Euro 91 getankt. (bij de pomp in Duitsland 91 / 95 /98 / 100)
Een te laag getal zou dan in iets detoneren kunnen resulteren bij wat hogere toeren en vollast.
Maar kan me niet voorstellen dat je er normaliter iets van merkt. :P

dude, das in Lof.

Heb daar meerdere malen overnacht met een weekendje knallen :)
 
Nou, ik weet niet wat iedereen er allemaal van vind, maar ik woon 7km van Duitsland, en rijd en tank er ook heel veel, en super is daar gewoon euro/ron 95.
Dat gezeik altijd dat het octaan niet zou kloppen...
Ik heb er echt nog nooit last mee gehad, en verder hier ook niemand die ik ken.

Benzin is ron 91.
Super is ron 95.
Super plus is ron 98.
Veel pompen hebben ook van die soortgelijke V-power shit van ron 100 tegenwoordig.

I ken je symptonen wel trouwens van een auto die ik ooit had, toen had ik ook benzin 91 getankt.
Nooit tanken die troep.
Net zo duur als 95 vaak, en loopt niet fijn voor de meeste motoren, ze zijn er vaak niet naar afgesteld, of ze zijn er niet voor gemaakt.

Maar goed, als je in Duitsland gewoon Super tankt, of ron 95, dan is het gewoon oke.
Weet niet of je in Duitsland nog kan vergissen om gelood te pakken, heb dat echt al jaren niet meer gezien, en zal anders ook wel duidelijk vermeld staan lijkt mij.
En daarbij geloode benzine is vaak ook ron 98.
Alleen iet zo goed voor je kat mocht je die hebben.

:^
 
Wat een Bullshit verhalen weer allemaal :')

Duitse Super (RON95) is in principe dezelfde meuk die ze in Nl als Euro 95 verkopen. Als je dat tankt gaat je motor er niet slechter van lopen. Dus ik denk dat hier iets anders aan de hand is geweest, of TS heeft toch "benzin" getankt of de pomp was vervuild.
 
daar was ik gelukkig van op de hoogte en lette ik al op dat ik die niet pakte, maar ik had dit niet verwacht van peut met RON95
OK. IK zag de RON91 ook, had het achteraf ff in de ZX12 moeten testen.
Was ter plaatse wel even een overweging, maar pakte toch de 100.
Voor het geval de groepik toch ineens heel sportief ging rijden. :')
Ben absoluut geen benzine expert, maar is het niet het best voor een motor om benzine met een zo hoog mogelijk octaangehalte te tanken??
Als je heel sportief rijdt, en er een pingelsensor aanwezig is, zoals bij veel moderne BMW's..
dude, das in Lof.

Heb daar meerdere malen overnacht met een weekendje knallen :)
Als dat in de Eiffel ligt :? heb je gelijk.. :+
Was er enkele weken geleden. :9~ :]

Het stikt in Duitsland van de Arals. :Y
 
in Duitsland:

bleifrei benzin = ron91
superbleifrei = ron95
superplus bleifrei = ron98

wanneer bij de Duitse pomp ron95 wordt aangegeven is het net als in nederland euro95
 
Mijn V-Max loopt op alles wat benzine heet. Kan ook niet anders, als je de kwaliteit van de amerikaanse benzine kent.

Wat ik tijdens verschillende toertochten wel heb mogen meemaken, is dat vooral Suzuki en Kawasakimotoren nogal eens problemen hebben met Aral benzine. Slecht starten, slecht lopen etc.
In Duitsland tank ik dan ook overal, behalve bij Aral. Als het echt niet anders kan, dan tank ik Aral 100 octaan en daar loopt de Max geweldig op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan