• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

duitse motor minder dan 6.000 km en BTW

head01

MF'er
Lid geworden
19 mei 2004
Waarderingsscore
0
Ik heb helaas wat leergeld moeten betalen omdat ik een duitse motor had "ingevoerd"die weinig km had gedraait. De belastingwetgeving zegt namelijk doodleuk : over motoren die minder dan 6.000 km hebben gelopen moet BTW worden betaald.

stel nu het volgende : Ik koop een duitse fiets van 6 maanden uit en < 6.000 km. De fiets wordt gekocht bij een dealer en ik spreek met hem af dat als hij de overschijvingspapier heeft ontvangen stort, hij de BTW terug op mijn rekening stort (hij heeft immers een bewijs van overschrijving nodig).

Ik wacht 5 maanden om de fiets over te laten schrijven, rij er mee rond (met andere kenteken en dus onverzekerd). Ik zorg ervoor dat de teller > 6.000 km aangeeft en laat de fiets bij de RDW keuren. Ik betaal nu de BPM maar niet de BTW.
Ik stuur het bewijs naar de duiste dealer en........................ gaat hij mij nu de BTW terug betalen?

Gaarne zinnige reacties en reageer nu even niet op het feit dat ik 5 maanden onverzekerd rond rij.

Ik hoop voor je dat hij de btw gaan terugbetalen,....zou het risico niet nemen.

en toch even over je verzekering,... :+ Heb je dat er werkelijik waar voor over?

Ik bedoel; je doet dit om geld uit te sparen toch? is er nu geen enkele andere motor met iets meer km's waardoor je dat risico kunt uitsluiten?
Uiteindelijk komt het daar op neer,...er vanuit gaande dat het geld wel goed komt.

Laatst bewerkt:
Ik heb helaas wat leergeld moeten betalen omdat ik een duitse motor had "ingevoerd"die weinig km had gedraait. De belastingwetgeving zegt namelijk doodleuk : over motoren die minder dan 6.000 km hebben gelopen moet BTW worden betaald.

stel nu het volgende : Ik koop een duitse fiets van 6 maanden uit en < 6.000 km. De fiets wordt gekocht bij een dealer en ik spreek met hem af dat als hij de overschijvingspapier heeft ontvangen stort, hij de BTW terug op mijn rekening stort (hij heeft immers een bewijs van overschrijving nodig).

Ik wacht 5 maanden om de fiets over te laten schrijven, rij er mee rond (met andere kenteken en dus onverzekerd). Ik zorg ervoor dat de teller > 6.000 km aangeeft en laat de fiets bij de RDW keuren. Ik betaal nu de BPM maar niet de BTW.
Ik stuur het bewijs naar de duiste dealer en........................ gaat hij mij nu de BTW terug betalen?

Gaarne zinnige reacties en reageer nu even niet op het feit dat ik 5 maanden onverzekerd rond rij.

Simpel: haal de teller eruit en zet hem een aantal km's vooruit voor de keuring. . .

Die BTW is toch een heffing die jij direct aan de fiscus mag betalen bij import? :? Hoe wil je die dan terughalen bij een (duitse :? ) dealer?

Het is toch niet de oorspronkelijke BTW die in Duitsland al op de prijs zat, maar toch BTW over iets (waar dus al BTW over betaald is) omdat je het invoert?

Edit: Oh je wil hem dan op papier van de dealer laten blijven omdat die geen BTW verschuldigd is? En zelf met vals papierwerk rijden?

Daar zou ik als dealer niet aan beginnen....... :N

2e edit: Nee je hebt het toch over een Duitse dealer, die heeft toch geen barst te maken met de BTW die bij import er op komt? :? De oorspronkelijke Duitse kan hij je niet terugbetalen, die is sowieso verschuldigd.

Laatst bewerkt:
Beetje simpel blijven denken. Gewoon de teller vooruit draaien, heb je geen gedoe met de btw en ben je ook verzekerd. Kost je ook maar een schijntje.

De BTW kan je dus niet terugkrijgen op deze manier.
Gewoon, zoals de meeste al schrijven, de teller een stuk vooruit laten zetten bij de betaling van de BPM :)

BTW is sinds 1 januari 2007 in beide landen gelijk. Voorheen was de BTW in Duitsland 16% en nu ook 19%. Als je de motor uitvoert kun je de BTW dus terugvragen en in Nederland weer betaald worden. Echter zit je nog met de BPM die hier in Nederland geldt. Kilometers maken geen moer uit de mijne stond namelijk op 4.

Ik dacht dat het BTW verhaal erom ging dat je hier in nederland geen BTW meer hoefde te betalen als ie meer als 6000 gelopen heeft en ouder is als 6 mnd... :?

Is het nu zo dat je de BTW kan terugvragen in Duitsland dan??

mensen (durf het geen motorrijders te noemen) die er bewust over nadenken om 5 maand onverzekerd rond te gaan rijden, mogen wat mij betreft per direct hun rijbewijs worden afgenomen, want ergens snappen ze het niet :N

Dat zijn namelijk vaak dezelfde types die (als ze kunnen) doorrijden bij een ongeluk en daarmee anderen met oa hoge kosten en andere ongemakken achterlaten.

:r , dat denk ik ervan !

Zinnig genoeg ? })

Ik vind dat als je al in je hoofd haalt om voor die paar centen zulke risico's te lopen, je het eigenlijk verdient om een hele dure schade te veroorzaken bij een tegenpartij en die uit eigen zak terug te betalen. En dan hopelijk wel zonder menselijk letsel. :N

Logisch nadenken geeft als eerste optie een andere tellerstand creëeren, en niet zulke oplossingen als hier boven staan.

hmmmm .........ik wil toch even reageren op een aantal aantijgingen. Ten eerste zal ik nooit doorrijden na een ongeluk. Ten tweede is de NL belastingwetgeving behoorlijk illegaal bezig in relatie tot EU regelgeving. In de EU regelgeving dient BTW betaald te worden over een produkt in het land van gebruik (in geval van motoren). Indien een EU inwoner een motorfiets koopt betaalt hij BTW. Over datzelfde produkt mag niet 2 keer BTW betaald worden. De NL regelgeving lapt dit aan zijn laars. Ook de douane snapt het niet.
ik vind dan ook dat ik het recht heb om naar creatieve mogelijkheden te zoeken om te ontsnappen aan een tweede keer BTW.

En waarom zou je btw terug krijgen? Die heb in Duitsland al betaald, dus dat hoeft in Nederland niet. Tenzij het een nieuw vervoermiddel is, minder dan 6k km of nieuwer dan 6 maanden oud.

Op welke grond denk je die BTW terug te krijgen in Duitsland? Het is geen nieuw vervoermiddel meer dat je overbrengt naar een andere lidstaat....

Ik snap je redenering wel, maar ik vermoed dat dit niet gaat werken.

Laatst bewerkt:
En waarom zou je btw terug krijgen? Die heb in Duitsland al betaald, dus dat hoeft in Nederland niet. Tenzij het een nieuw vervoermiddel is, minder dan 6k km of nieuwer dan 6 maanden oud.

Op welke grond denk je die BTW terug te krijgen in Duitsland? Het is geen nieuw vervoermiddel meer dat je overbrengt naar een andere lidstaat....

Ik snap je redenering wel, maar ik vermoed dat dit niet gaat werken.

Dat denk ik ook...
Over een nieuwe Duitse fiets kun je de Duitse BTW terugkrijgen, en dan mag je in NL BTW betalen bij invoer naar NL.
Je krijgt geen duitse BTW terug over een gebruikte fiets, maar je hoeft dan ook geen NL BTW te betalen, alleen BPM.

Dus TS; zorg dat een in te voeren fiets nieuw is, OF > 6mnd oud EN >6000km gelopen heeft. (desnoods beetje creatief met de teller zijn... :o :+ )

Enne... geklooi met verzekering en zo, lijkt mij ERG onverstandig. :( (understatement )

Je hoeft trouwens je bike niet direct in te voeren als ie in Nederland is, je kan dus als ie 4 maand oud is gerust de motor 2 maand in de garage zetten, let wel hij is niet verzekerd en mag dus niet op de stoep voor je huis staan, moet op eigen terrein staan.

En de km stand tjah tellers kan je stukkie vooruit draaien, haal trouwens dure acc eraf scheelt je ook weer in je bpm bedrag.

ik vind dan ook dat ik het recht heb om naar creatieve mogelijkheden te zoeken om te ontsnappen aan een tweede keer BTW.

Kan ik een stuk in mee gaan, maar met onverzekerd rondrijden zou je heel goed wel eens anderen gigantisch kunnen benadelen...

Ik vind dat als je al in je hoofd haalt om voor die paar centen zulke risico's te lopen, je het eigenlijk verdient om een hele dure schade te veroorzaken bij een tegenpartij en die uit eigen zak terug te betalen. En dan hopelijk wel zonder menselijk letsel. :N

Logisch nadenken geeft als eerste optie een andere tellerstand creëeren, en niet zulke oplossingen als hier boven staan.

Ook die andere tellerstand is verwerpelijk, waarom moet iedereen toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :?

Ook die andere tellerstand is verwerpelijk, waarom moet iedereen toch altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :?

Waarom? Omdat het grote onzin is om over een motor nog keer BTW te moeten betalen, terwijl dat al eenmaal in een land van de Europese Unie is gebeurd. Daarbij opgeteld bevind je je nog eens in het enige land ter wereld waar ze zoiets als BPM kennen. . .

Ik noem het niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik noem het eerder voorkomen om uitgemolken worden door de Nederlandse regering.

Laatst bewerkt:
[Dode link verwijderd]

+

38626_84_L_7d97.jpg

:P

hmmmm .........ik wil toch even reageren op een aantal aantijgingen. Ten eerste zal ik nooit doorrijden na een ongeluk. Ten tweede is de NL belastingwetgeving behoorlijk illegaal bezig in relatie tot EU regelgeving. In de EU regelgeving dient BTW betaald te worden over een produkt in het land van gebruik (in geval van motoren). Indien een EU inwoner een motorfiets koopt betaalt hij BTW. Over datzelfde produkt mag niet 2 keer BTW betaald worden. De NL regelgeving lapt dit aan zijn laars. Ook de douane snapt het niet.
Als je vindt dat de regering illegaal bezig is dan klaagje ze aan en dan ga je niet zelf ook acties doen die hele grote vraagtekens hebben....

Als iemand door rood rijdt, ga jij er dan door rood achteraan en met je vingertje zwaaien?

Ik mag hopen dat je die gedachte om onverzekerd rond te rijden uit je hoofd zet... als ik door iemand schade krijg (of erger) en het blijkt dat diegene niet verzekerd rondreed... dan zou ik behoorlijk mijn best doen die persoon tot de laatste cent uit te wringen zolang mijn schades niet geheel vergoed zijn.

Of je koopt zo'n motor en plakt er een motorvakantie achteraan, kom je ook over die 6000 heen. :P

Terug
Bovenaan Onderaan