een motor chiptunen...kan dat?

KawaMaup

MF veteraan
11 mei 2003
1.814
0
Den Haag
Facebook
Zo'n beetje overal om me heen hoor ik dat lui hun auto chiptunen. T is relatief goedkoop in verhouding tot je vermogenswinst. Is dit bij een moderne motor ook mogelijk en zo ja...wie weet of dit ook met een 2002 zx9r kan en vooral waar dat dan kan??
 
Laatst bewerkt:
Zo'n beetje overal om me heen hoor ik dat lui hun auto chiptunen. T is relatief goedkoop in verhouding to je vermogenswinst. Is dit bij een moderne motor ook mogelijk en zo ja...wie weet of dit ook met een 2002 zx9r kan en vooral waar dat kan??
Gaat ie niet snel genoeg?

Volgens mij bestaat het niet voor motoren, maar ja aan dit andwoord heb je ook niks :X
 
Gaat ie niet snel genoeg?

Volgens mij bestaat het niet voor motoren, maar ja aan dit andwoord heb je ook niks :X
tuurlijk gaat ie snel genoeg, maar ja....iedereen wil ook altijd vooraan staan in de file.
Ik vind het toepassen van zo'n powercommander oid best duur en vraag me dan af of het niet goedkoper kan. Want met zo'n kitje moet je ook zo'n beetje je halve blok gaan verbouwen (ok..ietwat overdreven maar toch)
 
Ik denk dat aan de ecu ligt ,ga er van uit dat hoe ouder de motor is hoe beter het kan
Bij de eerste ducati's met injectie was het niet zo'n probleem bij de nieuwste is het niet mogelijk
Ze sealen tegenwoordig de boel dicht
 
Zo'n beetje overal om me heen hoor ik dat lui hun auto chiptunen. T is relatief goedkoop in verhouding tot je vermogenswinst. Is dit bij een moderne motor ook mogelijk en zo ja...wie weet of dit ook met een 2002 zx9r kan en vooral waar dat dan kan??

je zit inderdaad aan een Powercommander of Rapitbike vast in een dergelijk geval (mits je injectie hebt)

auto's zijn tegewoordig allemaal injectie, en daar is dus elektronisch het een en ander aan te passen.
Let wel op, vaak wordt er "roekeloos" gechiptuned, dwz ontstekingsvervroeging e.d., wat resulteert in een snelslijtende motor.

Als je bij een auto speciaal een chip laat maken die geschikt is voor je auto, ben je meer kwijt als een powercommander bij een motor.

de beste en veiligste oplossing is naar mijn idee een Powercommander, of nog beter, een Rapitbike module.

In combinatie met een ander uitlaatsysteem en luchfilter is hier de hoogste winst mee te halen zonder grote ingrepen IN je blok.

bij carburateur motoren kom je natuurlijk bij een Dynojet kit uit (weet niet of de ZX9-r ooit met injectie is uitgerust namelijk, lijkt me wel) icm met een open luchtfilter en/of uitlaatsysteem.
 
Ik denk dat een motorfiets al redelijk dicht bij zijn maximale prestaties zit.
Daar valt maar een paar procent winst op te behalen.
Van mijn motor is bijvoorbeeld bekend dat als de catalysator vervangen wordt door een pijpje er 5 Nm bijkomt. Wat moet ik daarmee? Mijn vorige motor had ongeveer 50 pk meer dan deze. Op dat marginale gedoe zit ik echt niet te wachten.
Als je meer vermogen wilt, kun je ook een snellere motor kopen. :+
 
Ik denk dat een motorfiets al redelijk dicht bij zijn maximale prestaties zit.
Daar valt maar een paar procent winst op te behalen.
Van mijn motor is bijvoorbeeld bekend dat als de catalysator vervangen wordt door een pijpje er 5 Nm bijkomt. Wat moet ik daarmee? Mijn vorige motor had ongeveer 50 pk meer dan deze. Op dat marginale gedoe zit ik echt niet te wachten.
Als je meer vermogen wilt, kun je ook een snellere motor kopen. :+


dan moet je er gewoon een turbo opzetten,
van 130 pk naar 360 pk gegarandeerd ( http://www.rbracing-rsr.com/cbr900.htm )
 
Als je je Kawa wilt opfokken moet je denken aan een andere uitlaat, luchtfilter en dynojet kit (of vergelijkbaar). Je kawa is immers een carburatie-fiets, dan gaat een andere chip/powercommander/Rapid Bike enzovoort niet op.
Als je het zwaarder wilt aanpakken ga je blueprinten, flowen, nokkenassen vervangen, compressie verhogen, ontsteking vervroegen, eventueel grotere cilinderinhoud en een vol uitlaatsysteem nemen (meestal ten koste van het vermogen en koppel in lagere toeren).
Turbo is niet leuk, tenzij je graag erg verrast wordt als je een bocht uit accelereert, of je moet alleen in een rechte lijn denken. Lachgas is voor sprinters.
 
Een aantal Ecu's kun je herprogrameren. Bv. die van Suzuki.

De meeste Ecu's van een Kawa niet.

Bij een Auto Ecu, voorbeeldje. 2.0 ltr. motor geeft pak em beet 150 pk.
Dat is 75 pk per Ltr.

Een motor bv. een GSX 1000 heeft 180 pk. dat is 180pk per Ltr.
Die ecu van die auto kun je dus aardig chip tunen.
Vergeet niet dat pk's uit het rpm. komen.
Pk is niet meer dan koppel x rpm x C (constante).

Bij een auto kun je niet ongelimiteerd de rpm verhogen. Zonder aanpassing van klep veren en nokkenas.

Chip tunen op een motor is ook gelimiteerd, daar de fabrikant al tegen de grens van mogelijk aan zit.

Ik hoor je denken in de GP/Superbike peuteren ze 250 pk uit 1 Ltr.
Ja dat klopt echter is de levensduur van die fiets geen 1000 km.

Pk en levensduur gaan dus samen.

Een power commander versoepeld de motor karakteristiek.
De milieudip wordt weggewerkt en het mengsel onderin en bovenin wordt verbeterd.
Het topvermogen zal hooguit met 1 of 2 % stijgen.
De motor wordt wel gebruiks vriendelijker. En zal beter op het gas reageren.

Vermogen haal je uit verbeteren van de ademhaling.
Andere nokkenassen, inlaat verbeteren en de uitlaat aanpassen.

En ....MEER BRANDSTOF.
 
chiptunen van een auto lukt alleen fatsoenlijk (= +20pk winst) bij een motorblok met een turbolader of compressor erop, de rest is bullshit. Er wordt niks anders gedaan dan turbodruk verhogen en meer brandstof inspuiten.

Een atmosferisch ademend motorblok krijg je niet zo makkelijk extra lucht (zuurstof) naar binnen als bij een geblazen motorblok
 
Terug
Bovenaan Onderaan