• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Een vraagje aan de elektro techneuten

dommel@

Die hard MF'er
Lid geworden
27 okt 2002
Waarderingsscore
0
Heb een klein elektronisch vraagje.Heb op dit moment een integrale richting aanwijzer schakelaar "ding" in m'n fiets geinstalleerd.Dat betekend dus dat mijn remlichten ook als richting aanwijzer fungeren.Heb dus alle draadjes aan de juiste draadjes van mijn fiets gemonteerd...en............het werkt.Maar veel te snel!!Heb alles nog een keer nagelopen...maar zonder al te veel resultaat (= met orginele richting aanwijzer doet ie het wel normaal).
Nu heb ik een theorie ( althans dat denk ik dan ).Is het niet zo als je kijkt hoe het systeem in de orginele toestand = relais -> schakelaar -> lamp (4x10watt) de lampjes verandert in 2x 10watt en 2x 21 watt,de relais deze vergelijking niet meer snapt.Het te snel knipperen van de lamp is toch het intreden van de relais ( veiligheid ).Heb het niet kunnen testen omdat de voorste lampen alleen maar in 10watt te verkrijgen zijn en mijn remlichten alleen maar met 21 watt kan werken.

Jaja ik weet het een heel lul verhaal,maar misschien weet iemand een oplossing op mijn vraag.. :?

lekker als iemand achter je rijd. Die denkt meteen dat je aan het remmmen bent .... niet zo'n geslaagde mod.. gebruik de andere lampjes van je achterlicht, dat is wat vriendelijker. en klopt het ook wat meer.
LoL ik check net een achterlicht remlicht lampje en zie dat dat 5/21 wat is. Dat is dus ook niet goed.

En tot slot 2 kleine tip's, weerstand die je gebruikt moet een hoog vermogen op kunnen nemen anders brandt die direct door(normale weerstandjes 1/4 watt je hebt minimaal een 10 watt versie nodig)
gebruik niet te lang 31 watt voor je knipperlampjes daar kan je knipperautomaat niet zo goed tegen.

p.s. je kunt ook een nieuwe knipperautomaat met het juiste wattage kopen maar dan blijf je achter opkomend verkeer aan het hinderen

Je moet het vermogen idd. hetzelfde houden. Maar als je dezelfde lichtopbrengst wilt houden terwijl je er de remlichten bijplaatst dan lukt dit niet en gaat bij te snel knipperen. Wat je zou kunnen doen is ipv direct de remlichten meeschakelen er een relais of FET opzetten die apart de remlichten meeschakelt en dus niet de clignoteur belast.

De originele lampjes zijn altijd 21W, anders zijn ze zeker niet E- gekeurd.
Er gaat te weing stroom door de knipperautomaat (relais, pinkdoos voor de Belgen), die is gemaakt om te signaleren dat er een lampje stuk is. Als er dus een lampje stuk is, knippert het goede lampje veel sneller. Daardoor kan je gemakkelijk zien dat er iets mis is. Nu heb je vooraan te zwakke lampjes geplaatst, en daardoor denkt de knipperautomaat dat er een lampje stuk is. Normaal zit er een lampje van 21W in, nu is dat 10W. Dus moet je nog ergens een belasting van ongeveer 11W paralel schakelen over de voorste pinkers, niet in serie dus. Daar moet bij 13V(ongeveer de werkspanning bij draaiende motor) 1,18A doorgaan. Dan moet je een weerstand van 11 Ohm plaatsen die een vermogen van 11W of meer kan verwerken. 10 Ohm is beter te vinden, en dat zal ook wel goed zijn.

De originele lampjes zijn altijd 21W, anders zijn ze zeker niet E- gekeurd.
Er gaat te weing stroom door de knipperautomaat (relais, pinkdoos voor de Belgen), die is gemaakt om te signaleren dat er een lampje stuk is. Als er dus een lampje stuk is, knippert het goede lampje veel sneller. Daardoor kan je gemakkelijk zien dat er iets mis is. Nu heb je vooraan te zwakke lampjes geplaatst, en daardoor denkt de knipperautomaat dat er een lampje stuk is. Normaal zit er een lampje van 21W in, nu is dat 10W. Dus moet je nog ergens een belasting van ongeveer 11W paralel schakelen over de voorste pinkers, niet in serie dus. Daar moet bij 13V(ongeveer de werkspanning bij draaiende motor) 1,18A doorgaan. Dan moet je een weerstand van 11 Ohm plaatsen die een vermogen van 11W of meer kan verwerken. 10 Ohm is beter te vinden, en dat zal ook wel goed zijn.

Hmmmmm.......oke dan heb ik nog een vraagje.Zijn er weerstanden die standaard voor motor/autoos te koop zijn.Of moet je die zelf in elkaar fabrieken doormiddel van een printplaatje of iets dergelijks.

Bij Honda bromfietsen (MB50 en MT50) zat als ik mij goed herinner in de bedrading een weerstand met (ronde) stekkers. Die werd veel vervangen door een andere voor het opvoeren.
Ik meen dat de originele 10 Ohm en de snelle 30 Ohm waren.

of een voorschakelweerstand van een bobine gebruiken.
veel oude auto's hebben een grote weerstand tussen bobine en kontaktpunten zitten.
die parallel over je te licht lampen en hij werkt weer :)

Hella heeft weerstand cq, vermogen onafhankelijke relais die je er zo tussen kunt zetten. Wanneer je belangstelling hebt wil ik wel even informeren naar het type nummer.

grt Klaas

Ik denk dat weerstanden parallel het alleen maar erger maken want de automaat "ziet" 31 Watt per sectie en dat is 11 Watt teveel.

Serie-weerstanden zijn helemaal onzin want dan bijna geen licht meer.

Als je over die 10W lampjes heen elk een relais zet om daar de 21Watters mee te sturen dan zou de boel juist te langzaam kunnen gaan knipperen omdat het ding 20Watt per sectie wil zien en zo'n relais zal 50 of 100 Ohm hebben dus bij 12Volt dan 0,24 of 0,12 Ampères trekken is 2,88 of 1,44 Watts en kom je niet samen aan 20 watt per sectie en zouden er theoretisch parallel-weerstanden van zowat 18 Ohm elk moeten bij de 10Watt lampjes; die weerstanden worden behoorlijk heet en zonde van de stroom want je wou daar geen kachel maar licht voor hebben.

Wat gebeurt er eigenlijk momenteel als je remt, gaan dan je voorste richting-lichten meebranden (lijkt mij goed fout), of zitten er ook nog scheidings-dioden in de schakeling? Vast niet.

Wellicht kun je het beste en misschien goedkoopste, achterop 2 richtinglichtjes extra opschroeven.

Ik heb het nagevraagd een weerstands en vermogen onafhankelijke clignoteur wat een f****ck woord is die van Hella 4LZ 961 553-121 2 polig.

Ik hoop dat dit jouw probleem is in iedergeval helpt het wanneer je er vervangende knippers opzet en je wilt geen weerstanden gebruiken ,kosten iets van 16, 17 euro.

grt Klaas

Zo het werkt :) Heb het eerst geprobeert met een weerstand,maar die brande naar een tijdje door ;( .Dus heb ik er nog een lampje parralel er tussen gestoken en in een gamma lasdoos gepropt........en tadaaa het werkt *D .Maar nu knippert ie veel te snel als ik rem.................. :( :( : was da nou weer.... :(

hij ziet niet 11watt teveel maar te weinig
2 keer 21 is 42
Ik denk dat weerstanden parallel het alleen maar erger maken want de automaat "ziet" 31 Watt per sectie en dat is 11 Watt teveel.

Serie-weerstanden zijn helemaal onzin want dan bijna geen licht meer.

Als je over die 10W lampjes heen elk een relais zet om daar de 21Watters mee te sturen dan zou de boel juist te langzaam kunnen gaan knipperen omdat het ding 20Watt per sectie wil zien en zo'n relais zal 50 of 100 Ohm hebben dus bij 12Volt dan 0,24 of 0,12 Ampères trekken is 2,88 of 1,44 Watts en kom je niet samen aan 20 watt per sectie en zouden er theoretisch parallel-weerstanden van zowat 18 Ohm elk moeten bij de 10Watt lampjes; die weerstanden worden behoorlijk heet en zonde van de stroom want je wou daar geen kachel maar licht voor hebben.

Wat gebeurt er eigenlijk momenteel als je remt, gaan dan je voorste richting-lichten meebranden (lijkt mij goed fout), of zitten er ook nog scheidings-dioden in de schakeling? Vast niet.

Wellicht kun je het beste en misschien goedkoopste, achterop 2 richtinglichtjes extra opschroeven.

Terug
Bovenaan Onderaan