Ik ben bezig met lessen en vind het leuk me alvast te orienten op een motor.
Mijn lengte 1.87, postuur gezet/buikje, lange armen en best breed.
Ik weet dat smaken verschillen maar ik zou graag de voor en nadelen willen weten, betrouwbaarheid, comfort enz.
Ik twijfel tussen een supersport, naked bike of een allroad. Ik houd wel van een sportieve uitstraling. Als ik naar motoren zoek dan zoek ik eigenlijk alleen maar in de supersport en dan vind ik de Yamaha R1 of de Honda CBR 1000R, Aprillia RSV heel mooi. Nu hoor ik van veel mensen dat een supersport heel oncomfortabel is. Ik les nu op een naked Honda CBF 600 en deze zit heel lekker en is heel behendig, ik vind hem alleen niet heel mooi en langzaam.
Ik heb nog niet veel verstand van alle merken en types, maar ik begrijp dat een naked eigenlijk een supersport is met recht stuur en geen kuip? En allroads vind ik ook mooi maar wat zijn de voor en nadelen?
Een ding is zeker, ik wil dat hij trekt dat je er bang van wordt, dit zal niet verstandig zijn als beginneling weet ik maar ik wil dit gewoon. Valt een allroad dan gelijk al af?
Heel veel vragen haha maar ik hoop in de loop van dit topic mijn keuzes te kunnen beperken.
Graag serieuze reacties!
En waarom niet? Bedoel je met busa een Hayabusa? Deze heeft toch ook 1300cc?Ik zou niet direct op een 1000 beginnen. Een busa vind ik een perfecte beginnersmotor.
Thanks!Jij wil een Tuono
Dat is een RSV maar dan met hoger stuur en zonder volle kuip, schijnt geweldig te rijden (zelf geen ervaring mee)
Of als je liever een 4 cilinder wil, een Kawasaki Z750 of Z1000.
Honda CB1000 zou ook nog kunnen.
Een sportieve allroad is bijvoorbeeld de Ducati Multistrada.
En een allroad heeft ook veel vermogen en gaat ook hard.
Supersport is inderdaad niet comfortabel, veel druk op de polsen.
Probeer proef te rijden op wat verschillende modellen, dan krijg je er een beter beeld bij.
Zodra je je rijbewijs hebt, zou ik eerst gewoon wat huren. Dan kom je er vanzelf wel achter welk type motor je goed ligt.
"trekt dat je er bang van wordt" tsja dat is voor een ieder verschillend. Mijn allroad met 125pk trekt hard zat, maar ik word er niet bang van. Lijkt me ook niet helemaal goed als je bang bent voor je eigen motor.
Dat geloof ik ook wel. Bij mij moest alles altijd snel gaan. Begon met een runner 70cc, daarna 180cc, mp3 400cc die ik nu heb, en nu dan de lesmotor van 600cc. Maar ik wil wel eens weten hoe het is op een snelle 1000cc.Als je op een veel sterkere motor stapt dan zo'n tamme verkoolde lesmotor, dan lijkt het al snel dat je er bang van wordt. Je zal heel vlug merken dat de nieuwe krachtiger motor snel jouw nieuwe norm zal gaan worden. Na een week weet je al niet anders meer!
Toen ik van mijn 350cc lesmotor kwam en op een 100pk ging rijden, had ik in het begin ook het gevoel dat de motor wel eens zonder mij verder zou kunnen gaan. Valt allemaal best wel mee!
4 cilinder heeft onderin wat minder koppel (rijd daardoor wel soepeler) maar maakt meer toeren en heeft bovenin toeren een eindschot.
2 cilinder heeft veel koppel direct onder in toeren maar maakt minder toeren en voelt vaak wat bokkig, rijd wel erg bruut.
3 cilinder valt hier tussen in, veel koppel en maakt ook nog redelijk veel toeren, rijd ook soepel.
Allemaal super dik wat je noemt.Vfr800 (liefst 98-01 als het aan mij ligt), sv650/1000, CBR600 of de eerder genoemde Tuono
Duidelijk!
Ik zou alleen niet weten welke motor hoeveel cilinders heeft
Een ding is zeker, ik wil dat hij trekt dat je er bang van wordt
Wel een rode, die andere zijn niet van hon plek te krijgen.Ik zou niet direct op een 1000 beginnen. Een busa vind ik een perfecte beginnersmotor.
En hoe zit het met supersport VS naked?
Die Tuono is echt vet!
Wat ik vergeten was te zeggen is dat mijn budget max 5.000 is.
Bedankt voor de info. Hier heb je iets aan.Proefzitten is over het algemeen geen punt. En als je iets meer een idee hebt van wat voor jou goed zit, dan is een proefrit vast mogelijk.
De zithouding zegt meestal wel iets over een motor. Zit je er kaars recht op, dan zal het geen wild beest zijn. Idem voor styling, ziet het er dik en agressief uit met flitsende kleuren en grote remmen.. dan ist geen tam beestje. Naar mijn idee begin je het best op een machine met 600-750cc. Daarmee heb je over het algemeen genoeg power, ook bij lage toerentallen, om soepel te kunnen rijden.. en bij normaal weer zul je er niet zo makkelijk mee ondersteboven liggen.
Succes met proberen en veel plezier met proefrijden
5000 inclusief pak en helm? Reken daar, optie budget, al snel 1000.- voor.
Overigens echt gaan proefrijden en staar je niet blind op CC. Dit zegt echt he-le-maal niks. Ik kan je 1800cc harleys aanbevelen die niet bepaald doorrijden en 500cc'tjes die een 127kg wegend apparaat voort bewegen met 195pk (lees: hoeveelheid van gloednieuwe R1's en ducati 1198's maar dan 75kg lichter).
Ook pks zegt niks zonder extra info. En sv650 is op papier niet echt bijzonder qua specs maar is een 2 cilinder en weegt ook niks. Zodoende scheurt hij behoorlijk door.
Mijn persoonlijke mening is: focus je op beleving en acceleratie ipv top snelheid want daar heb je in Nederland toch niks aan. In Nederland (en überhaupt ) haal je de kick uit bochten en uitaccelereren. Kortom... 2 cilinder, hoog koppel, licht gewicht