• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Eerste motor verzekeringen en toebehoren

Unzeen

Rookie
Lid geworden
1 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Dag mensen,

Ik heb onlangs mijn motorrijbewijs gehaald en wil binnenkort een motor kopen (géén 25kw). Na wat zoekwerk op het www dacht ik aan een Yamaha Fzs600 uit 2001/2002 met tot 30.000km. Ik heb opzich wel wat te besteden, maar wil toch even een prijsindicatie van wat het totaalplaatje me gaat kosten.

Daarom de volgende vragen:
- Kan iemand een indicatie geven van wat ik kwijt ben aan toebehoren die er nog bijkomen (ik snap dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt...maar ga uit van het gemiddelde materiaal)
- Hoe zou ik deze motor volgens jullie het best kunnen verzekeren: WA+/All-risk (25jr, Drenthe, geen auto, ga wel wat kilometers maken)
- Weet iemand zwakke plekken aan dit model of zaken waarop ik moet letten bij aanschaf?

Alvast bedankt,

Unzeen

Allrisk kan niet, dan mag ie maximaal 3 jaar oud zijn.
Dus je zult een WA Plus moeten nemen, tegen diefstal en stormschade etc.

Op diverse websites van verzekeraars kan je online de premie berekenen.
Het scheelt dat je 25 jaar bent, dan ben je verstandiger dan iemand van 23 :) en dat scheelt in prijs.

Zwakke plekken aan de Fazer... hmmm.. ik zou ze niet weten maar ze zullen best bestaan.
Enige euvel aan elke Yamaha is het contactslot. Die zijn slecht ontworpen waardoor je de sleutel iets omhoog of omlaag moet duwen om het contact aan te krijgen. Daar hadden ze vroeger al last van, misschien nu anno 2007 niet meer. Maar de Fazer kent dat probleem wel (al komt het meestal na een aantal jaar of flink gebruik naar boven. Maar weet je dus dat je iets naar boven moet duwen, dan is het niet storend ofzo. Het slot is overigens dan nog wel te reviseren, zodat het probleem zich niet meer voordoet).
Er zijn 3 of 4 modellen van de Fazer 600. Zelf vind ik die van 2002 (mooie topkuip) erg mooi.

Motorisch prima machines, remmerij van de R6 en daar zitten dus echt goeie stoppers op.
Mn broer heeft er eentje van '99 met 86.000km op de klok en die loopt gewoon zo goed als nieuw. Is wel goed gebruikt qua uiterlijk maar ik durf 'm zo mee te nemen naar Zuid-Europa op en neer...

Die is te koop overigens, omdat meneertje motorrijden haat en nu naar z'n doelen kan fietsen/OV.

Laatst bewerkt:
Hey, bedankt voor je antwoord. Ik had er niet bij stil gestaan dat hij maximaal 3 jaar oud mag zijn! Maar goed, dat maakt de keuze wel eenvoudiger :)
Mijn voorkeur gaat trouwens ook uit naar die "2002 versie" vanwege die kuip.

Allrisk kan niet, dan mag ie maximaal 3 jaar oud zijn.
Is dat zo :? Of bedoel je misschien de nieuwwaarderegeling?

@ Unzeen: dat model Fazer heeft niet echt zwakke punten voor zover ik weet :)

Laatst bewerkt:
Is dat zo :? Of bedoel je misschien de nieuwwaarderegeling?

@ Unzeen: dat model Fazer heeft niet echt zwakke punten voor zover ik weet :)

Qua auto's wel, tenminste ze lopen al te zeiken over WA+ als je een auto van 10 jaar oud WA+ wil verzekeren. Allrisk kon naar mijn weten altijd tot 3 jaar, maar wie weet is dat idd de nieuwwaarderegeleing.

Maar voor een Fazer 600 van een paar jaar oud, een 25 jarige bestuurder zonder schadevrije jaren, verwacht ik allrisk een vrij hoog bedrag.

Iemand die bij een verzekering werkt en dat voor eens en altijd duidelijk kan maken of allrisk kan bij een motor vanaf 4 jaar oud ? :)

Gevraagd: [MESSAGE=6691552]Spider in "Centraal verzekerings(vragen) topic"[/MESSAGE] :)

Qua auto's wel, tenminste ze lopen al te zeiken over WA+ als je een auto van 10 jaar oud WA+ wil verzekeren. Allrisk kon naar mijn weten altijd tot 3 jaar, maar wie weet is dat idd de nieuwwaarderegeleing.

Maar voor een Fazer 600 van een paar jaar oud, een 25 jarige bestuurder zonder schadevrije jaren, verwacht ik allrisk een vrij hoog bedrag.

Iemand die bij een verzekering werkt en dat voor eens en altijd duidelijk kan maken of allrisk kan bij een motor vanaf 4 jaar oud ? :)

Hoi JK,

Spider had je al even richting het verzekeringsvragentopic gestuurd voor het antwoord op bovenstaande vraag, maar even voor de volledigheid:

er is in principe geen maximum aan WA+beperkt casco (WAplus) of WA+casco (All-risk) het verzekeren van auto's en motoren kan gewoon zoals je wenst ongeacht de leeftijd van het voertuig.
echter sommige maatschappijen hanteren inderdaad een maximum, dus dat betekent
gewoon ff een andere maatschappij zoeken die dit wel wil, en dat zijn er genoeg.

Jou aanname dat een all-risk verzekering duur uit gaat vallen hoeft ook niet perse te kloppen, je zou n.l. een zgn 6-wielenplan kunnen afsluiten (krijg je dezelfde korting als op de auto) of indien je je motorrijbewijs al wat langer hebt kun je m ook verzekeren obv het aantal jaren rijbewijs=schadevrije jaren.
op mijn verzekeringsvragentopic vindt je daarover de nodige informatie.
suc6!!

gr
Kawasnellie

Laatst bewerkt:
Hee bedankt allemaal voor jullie hulp. Goed om te zien dat op dit forum tenminste wél serieus op vragen wordt ingegaan.

Zelf denk ik dat all-risk niet echt (echt niet?!) rendabel is voor een motor van tussen de €4.000...€5.000. Aan de andere kant: eerste motor, nog niet zo heel lang mn motorrijbewijs (auto 5jr ofzo), dus dit is wel een soort van risico periode denk ik. Maar goed het zal wel een wa+ worden ofzo.

@Kawasnellie: keep the good work up! ik heb je verzekeringtopic doorgespit en ben al aardig wat wijzer geworden!!!

Zelf gewoon zo goedkoop mogelijk verzekerd ;). Toebehoren behalve pak en helm zou ik niet weten :D. Zwakke plekken van de fazer; uiterst betrouwbaar, hoewel ik mn vertrouwen in yamaha nu wel kwijt ben. een vriend van me heeft een diversion600 met 20.000km gekocht. Na een paar duizend kms was zn motorblok totaal naar de knoppen en heeft ie er voor 800 euro een nieuwe in moeten laten zetten :s. Kwam doordat een cilinder vol was gelopen met benzine (waarschijnlijk door roest in de tank) en vervolgens sloeg de motor aan door de andere 3 cilinders en plofte zn blok :(.

Hee bedankt allemaal voor jullie hulp. Goed om te zien dat op dit forum tenminste wél serieus op vragen wordt ingegaan.

Zelf denk ik dat all-risk niet echt (echt niet?!) rendabel is voor een motor van tussen de €4.000...€5.000. Aan de andere kant: eerste motor, nog niet zo heel lang mn motorrijbewijs (auto 5jr ofzo), dus dit is wel een soort van risico periode denk ik. Maar goed het zal wel een wa+ worden ofzo.

@Kawasnellie: keep the good work up! ik heb je verzekeringtopic doorgespit en ben al aardig wat wijzer geworden!!!

:} Thanks :}

of het rendabel is of niet om een motor all-risk te verzekeren is natuurlijk altijd lastig te beoordelen, maar kijk eens goed in je portomonnee en vraag jezelf eens af of je voldoende geld hebt om een andere te kopen/ reparatie's te verrichten als je deze onverhoopt plat rijdt...... zo nee, dan is enkel een WA-tje niet verstandig.

daarnaast, en dat ben je dan vast ook al tegengekomen, is WA+2500 wellicht dé oplossing, ga je b.v. onderuit, dan eerst de eerste 2500,- schade gewoon all-risk verzekerd, de eventuele rest is dan verzekerd obv WA+beperkt casco.
deze dekking is een stuk goedkoper dan volledig all-risk en zolang je je fiets niet totall loss rijdt blijft de financiele schade (zeer) beperkt.

Thanx voor de info kawasnellie (en uiteraard Spider voor het plaatsen van mijn vraag en het al weten van het goede antwoord ;) ) ! Maar meestal lijkt het niet zo rendabel als de motorfiets al oud is en je nog geen schadevrije jaren hebt / jong bent... maar zoals je al zei is dat puur afhankelijk van hoe goed je bent in sleutelen enz. enz. ,

Maar dat WA+2500 klinkt niet verkeerd, neem niet aan dat elke verzekering dat aanbied ?
Meestal valt de schade wel mee bij een valpartij. Kan wellicht wel interessant zijn voor mij ;) Niet dat ik van plan ben op m'n bek te gaan, maar ga ik, dan heb ik ook niets dan behalve mijn spaarrekening om de boel op te lappen..

@ EasyRider86; heb jij meteen geen vertrouwen meer in een merk door mankementen aan 1 motor die waarschijnlijk door gebrek aan onderhoud zijn ontstaan ? Yamaha is een goed merk, zo niet misschien wel het beste merk op de markt. R1Sjaak haalde 250.000km op z'n R1 ;)
Als dit euvel bij meerdere Diversions zou voorkomen rond die kmstand, dan zou ik me wel zorgen maken om dat bepaalde type ;)

Maar dat WA+2500 klinkt niet verkeerd, neem niet aan dat elke verzekering dat aanbied ?
Meestal valt de schade wel mee bij een valpartij. Kan wellicht wel interessant zijn voor mij ;) Niet dat ik van plan ben op m'n bek te gaan, maar ga ik, dan heb ik ook niets dan behalve mijn spaarrekening om de boel op te lappen..

precies......

en nee, niet iedere maatschappij biedt dit aan, maar dit geldt ook voor 6 wielenplannen, no-claim beschermers, vaste voortaxaties, nieuwwaarderegelingen enz enz
de meeste mensen hebben dan ook geen idee wat er allemaal mogelijk is en komen er pas achter nádat het fout is gegaan.....jammer......

kortom:
ook verzekeren is een vak. (en dat is overigens meestal niet het zelfde vak waar je ook de rookworsten vindt.......)

precies......

en nee, niet iedere maatschappij biedt dit aan, maar dit geldt ook voor 6 wielenplannen, no-claim beschermers, vaste voortaxaties, nieuwwaarderegelingen enz enz
de meeste mensen hebben dan ook geen idee wat er allemaal mogelijk is en komen er pas achter nádat het fout is gegaan.....jammer......

kortom:
ook verzekeren is een vak. (en dat is overigens meestal niet het zelfde vak waar je ook de rookworsten vindt.......)

:)

Op je website lees ik het volgende ;

- WA Beperkt Casco 2500 (Gelijk aan WA Beperkt casco met een casco dekking tot €2.500)
- WA Casco ( “all-risk” dus WA met o.a. brand, diefstal en eigenschade door ongeval)

Die casco dekking tot 2500 euro is dus ook bij eigen schade als je op je bek gaat?
(btw, een andere reden kan er niet zijn, want is het niet jouw schuld maar van de tegenpartij, dan mag die sowieso gaan betalen).

Vind het in elk geval wel interessant, want gewoon allrisk is eigenlijk te veel en met 2500 euro kan ik mijn motor heel goed opknappen mocht ik eens een schuivertje maken.. en die kans bestaat natuurlijk altijd.

- WA Beperkt Casco 2500 (Gelijk aan WA Beperkt casco met een casco dekking tot €2.500)
- WA Casco ( “all-risk” dus WA met o.a. brand, diefstal en eigenschade door ongeval)

Die casco dekking tot 2500 euro is dus ook bij eigen schade als je op je bek gaat?
(btw, een andere reden kan er niet zijn, want is het niet jouw schuld maar van de tegenpartij, dan mag die sowieso gaan betalen).

Vind het in elk geval wel interessant, want gewoon allrisk is eigenlijk te veel en met 2500 euro kan ik mijn motor heel goed opknappen mocht ik eens een schuivertje maken.. en die kans bestaat natuurlijk altijd.
:^

inderdaad, het is een prima tussenoplossing voor iets oudere motoren. *D

maar eh... jouw definitie van all-risk is toch niet helemaal compleet.
wat dacht je van b.v. omvallen en beschadiging (dader onbekend) vervangend vervoer, toezenden van onderdelen op het vakantieadres bij schade of pech enz.enz.

hoort óók allemaal bij all-risk! :Y

Laatst bewerkt:
Ja maar mijn motor duwen ze niet om :P Allrisk is idd allrisk, al het riscico gedekt.. behalve een terroristische aanslag denk ik.. maarja, dan heb je andere zorgen dan je motor neem ik aan.

Zal binnenkort even contact met je opnemen, ben wel benieuwd wat de premie wordt als ik zo'n WA+casco2500 verzekering zou nemen...

ik heb een verzekeringsmaatschappij een vrijblijvende offerte laten maken voor een R6 uit 1999 op 25kw (ja ik weet dat het niet officieel kan)

dit betreft een wa casco 2500 verzekering.

even afwachten nog dus.

:W

Ja maar mijn motor duwen ze niet om :P Allrisk is idd allrisk, al het riscico gedekt.. behalve een terroristische aanslag denk ik.. maarja, dan heb je andere zorgen dan je motor neem ik aan.

Zal binnenkort even contact met je opnemen, ben wel benieuwd wat de premie wordt als ik zo'n WA+casco2500 verzekering zou nemen...

U 'R welcome! :W

Terug
Bovenaan Onderaan