Eerste supermotard ombouw

SGTI16V

Die hard MF'er
13 jun 2015
342
1
Haarlem
Beste allemaal,

Zoals sommigen misschien wel hebben gezien in het 'motoren gestolen topic' is mijn geliefde GSX-R600 K9 laatst gestolen.

Nu ben ik van plan om een supermotard te gaan rijden. Dit heeft me altijd wel aangesproken. Heb vroeger ook aan motocross gedaan, dus vandaar.

Er staan niet echt veel supermotards te koop, en al helemaal niet veel die mij aanspreken. Dus daarom wil ik er zelf eentje ombouwen.
Ga komende week bij wat motoren kijken. Het gaat dan voornamelijk om bijv. Yamaha WR450F's (dus al met wegtoelating / kenteken).

Zover ik weet is 1 van de eerste stappen een setje andere velgen met banden en grotere voorrem. Wat ik echter nergens kan vinden is wat voor velgen ik nodig zou hebben? Zijn veel motorvelgen universeel? Of zijn er speciale dingen waar ik op moet letten etc.?
 
voorvelg: 17 of 16,5 inch en 3,5 inch breed
achtervelg: 17 inch en 5 inch breed.

Merk en type maakt niet veel uit mits de maat van de lagers maar is aan te passen naar die van de motor die je koopt en dat de achterremschijf dezelfde maat is.
Voorrem zou ik 320mm nemen en dan zul je een andere rem systeem nodig hebben of een adapter laten maken om de remklauw weer passend te krijgen.

Je kan de originele naven laten om spaken bijvoorbeeld bij Haan Wheels in Schijndel NB.
Je kan ook complete wielen kopen van Warp9 of Goldspeed zijn best betaalbaar.
 
Wel bewust van de rijeigenschappen van een 450 sm ?
Dus niet elke dag 30 km mee woon-werk..
Ik heb een 450 in enduro en sm, waanzinnige fiets, maar ben wel blij dat ik een fiets ernaast heb voor langere afstanden..
 
Laatst bewerkt:
Aan wat voor prijzen moet ik dan ongeveer denken? Dan weet ik of het goedkoper is om een vooraf omgebouwde supermotard te kopen.
 
Wel bewust van de rijeigenschappen van een 450 sm ?
Dus niet elke dag 30 km mee woon-werk..
Ik heb een 450 in enduro en sm, waanzinnige fiets, maar ben wel blij dat ik een fiets ernaast heb voor langere afstanden..

Het zal voornamelijk zijn om lekker binnendoor te rijden. Sinds ik in Haarlem woon deed ik steeds minder met m'n racer. Vind dat ik hier in de regio niet lekker kon scheuren dus zat te denken aan iets leuks voor binnendoor te crossen.

Ik moet eerlijk zijn dat ik nog nooit op een SM heb gereden, dus ben wel benieuwd hoe dat rijdt.

Eerlijk gezegd vind ik alleen supersport motoren en SM's mooi, zou niet weten wat voor motor ik anders moet nemen. ( of een Harley Davidson, maar die zijn buiten m'n budget :P )

Ik zat dus te twijfelen tussen een Yamaha Raptor 700 of een supermotard :P
 
in dat geval zou ik eerst een rondje proberen te maken bij iemand.
echt erg gaaf, maar ook echt heel anders dan conventioneel rijden. ultra wendbaar, lekker koppel maar ook nihil comfort en extreem onderhoud als het je hoofdmotor is kan dat wel eens tegenstaan.
tussenin kan ook, dan kom je op een ktm lc4 bijvoorbeeld (620/625/640/690) minder onderhoud, beter dagelijks berijdbaar maar ook ietsje minder extreme speelfiets.
Wat is je budget
 
Heb vroeger altijd motocross gedaan, dus ben gelukkig wel bekend met zulke machines. Daarnaast is een grote hobby van me autoracen, en bouw dus zelf ook de auto's / motoren ervoor :D

Maar tot nu toe rijd ik ieder jaar max 1500km met m'n motor. Al zal dat met zo'n SM meer zijn omdat ik dat ook in de regen kan / wil rijden :P

Toevallig net een paar mooie SM's gezien, ga deze week kijken / proefrijden ;)
Ik kom erachter dat je voor een ombouw naar SM toch al snel 1000 euro of meer kwijt bent :P Kan ik beter m'n budget wat omhoog gooien om mezelf die kosten en moeite te besparen :D

M'n budget is trouwens rond de 4000 euro. Daar valt best veel leuks voor te vinden. Wil liever niet meer uitgeven aan een motard, want dan kom ik weer richting de prijsklasse van de supersport motoren.

Ik houd jullie op de hoogte!!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens wat CRF450's op het oog en DRZ400's

Wat zouden jullie dan doen?
Ik neig naar een Honda, maar heb zelf ook altijd goede ervaringen met Suzuki gehad.


De DRZ400's op marktplaats zijn trouwens veelal voorzien van 440cc bigbore kits, weet niet of de kwaliteit daarvan een beetje goed is?


CRF450
Pro's
- snel, meer vermogen, hoge funfactor
Con's
- (heel) veel onderhoud

DRZ400
Pro's
- weinig onderhoud (niet kapot te krijgen)
Con's
- stuk langzamer, minder krachtig dan de CRF450
- stuk zwaarder


Dit lijstje hierboven heb ik via google op wat andere fora's gevonden, dus weet niet of deze info correct is?


Sorry voor al die vragen, maar het kriebelt behoorlijk en wil gewoon zo snel mogelijk zo'n supermotard kopen :) Dat begrijpen jullie als mede-motorrijders wel denk ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij zelf met een Wr450F uit 2008 met een setje sumo banden erbij.
Ik heb best vaak er 50 km heen 50km terug ww verkeer mee gereden. waarvan minimaal 30 km snelweg is, Ik rijd snelweg ongeveer met een snelheid van 95, zodat ik vrachtwagens nog net kan inhalen, maar echt lekker is het niet. na een uur krijg ik toch echt wel last van mijn kont, zuinig is die van mij wel iets van 1 op 16 reed ik.
Alleen ik was wel iedere week de olie aan het verversen en iedere 2 weken kleppen stellen, en dan houd ik olie aan iedere 500km en kleppen iedere 1000. Nog nooit kleppen hoeven stellen in 6000 km, dat dan weer wel. Maar als ik dit iedere dag zou dan kan ik die motor ieder jaar totaal geen reviseren.
Ik doe met mijn motor alles, dus ook de crossbaan, off road ritten, supermotard, laatst nog meegeweest in sumo trim naar lloret de wegen daar zijn prachtig, het off roaden ook.
 
Onderhoud is dus behoorlijk aan zo'n ding. Maar ik rijd meestal maar zo'n 1500km per jaar, misschien straks iets meer. Dus dat valt dan nog aardig mee toch? Als ik max 3000 per jaar rijdt valt het ook wel mee.

Of zijn andere motoren minder of juist meer onderhoudsgevoelig? Hoe is bijvoorbeeld zo'n Husqvarna TC510?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zonder enige twijfel een Husqy SM510R (>2008) kopen.... Kant en klare fabrieks sumo op kenteken. Een bak meer vermogen dan de yammie en de honda en standaard voorzien van zaken als: slipperclutch, grote remmerij en aangepast geometrie.
Blokken zijn met stip de beste die ik ooit open heb gehad, kan ze praktisch dromen. Heb zelf een TE510 '10 gehad en na 280 uur was de zuiger 0,02mm ovaal geworden en zag er nog als nieuw uit, 1x kleppen moeten stellen (na de eerste 10/15 uur ofzo), verder geen sleutel aan geweest. Op straat rij je vanaf nieuw makkelijk 20.000km met zo'n ding zonder revisie. Snelweg zijn ze geen fan van (net als iedere 1-cil), ze houden niet van lang met hetzelfde toerental rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan