eigenbouw kenteken zonder bouwjaar?

Big Sexy MF

MF veteraan
24 mrt 2011
2.024
1
Beste mede MF ers,


ik heb ergens een motor zien staan op eigenbouw kenteken, maar het enigste wat me dwars zit is dat het een eigenbouw kenteken betreft zonder bouwjaar.


hoe kan zoiets nu gebeuren? fout bij de RDW, papieren niet in orde?

in mijn belevenis moet er altijd een bouwjaar aangehangen worden, bij wijze van spreken wanneer het frame gekeurd is lijkt me.
anders kan men ook niet natrekken of het frame nu 10 jaar of 100 jaar oud is, en buiten dat, de wegenbelasting vrij catergorie halen.....

iemand hier ooit eerder van gehoord?
 
kenteken was niet zichtbaar op de foto van de advertentie, koper had het zelf vermeld in zijn ad... zodoende.

kan eventjes mailtje sturen met de kentekengegevens, kijken of hij die vrij wilt geven.
 
als dat op de papieren staat, moet dat ook op de site van de rdw te zien zijn.
maar volgens mij krijgen alle voertuigen een datum waarop ze voor het eerst geregistreerd zijn.
ook eigenbouw.
 
dit ook met oog op het wel/niet belastingvrij worden.

gezien het een uncle bunt frame betreft, kon het nog wel eens belasting vrij zijn namelijk.

Daarbij is niet het bouwjaar van belang, maar datum eerste toelating in NL.

Bij mijn eigenbouw staat een 'geschat bouwjaar' op het kentekenbewijs.
Frame zelf kan goed ouder zijn.
 
Waar hebben jullie deze info vandaan? De belastingdienst geeft nog steeds aan op de site dat moto's belastingvrij worden als ze 25 jaar oud zijn...

Dit is toch al best lang bekend, is namelijk bepaald in het belastingplan wat in 2009 door de tweede kamer is aangenomen.

Daar was toen een amendement van een kamerlid van de Christenunie die zomaar even de complete 25+ regeling wilde afschaffen, gelukkig is dát nog net niet doorgegaan, mede dankzij lobbywerk van de FEHAC. Wel is toen afgesproken dat de 25+ regeling na 31 December 2011 vervangen gaat worden door een bouwjaar regeling.

Op dit moment is de 25+ regeling nog van kracht dus klopt de info op de belastingdienst website. Maar over 7,5 maand is het voorbij.

Een en ander heeft inmiddels al geleid tot grote prijsverschillen tussen exemplaren uit 1986 en die uit 1987. 1986= opknapper / 1987= donor

Wel blijkt het zo te zijn dat als je kunt aantonen dat het voertuig met datum 1e toelating op of na 1-1-1987 nog in 1986 geproduceerd is, de betreffende vrijstelling alsnog te verkrijgen is. Dan moet je dus informatie bij de importeur opvragen en als je dan een document terugkrijgt met een 'date of completion' in 1986, deze samen met een verzoekschrift inleveren bij de afdeling 25+.

Voor een eigenbouw kenteken staat er altijd ergens een bouwjaar op de papieren... alleen is daarbij het opvragen van papieren bij de importeur niet zo simpel helaas.

Er wordt momenteel nog steeds gelobbyd om de 25+ regeling alsnog in stand te houden, maar daarvoor is nu dus in politiek den haag een "investering" (gederfde inkomsten in de toekomst) nodig en dat is niet zo makkelijk...
 
hierbij de RDW gegevens van de motor:


Voertuigsoort: motorfiets
Merk: Uncle Bunt
Handelsbenaming: Ikki
Brandstof: Benzine
Datum aanvang tenaamstelling: 16-10-2004
Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 839 cm³
Datum eerste toelating: 20-07-1989
Datum eerste afgifte Nederland: 20-07-1989


hierop maak ik uit dat hij in 89 is gebouwd cq ingevoerd is of bij de RDW (om)gekeurd is.

rest mij alleen de vraag:
er zit een blok op van de XS650, de gegevens vermelden 850.
betekend dit dat het legaal gewisseld kan/mag worden met een blok tot 850cc?
 
Laatst bewerkt:
nog een aanvulling op het belastingvrije verhaal hierboven: dit geeft de wegenbelastingdienst site aan:

Voor een motor van 25 jaar en ouder betaalt u geen motorrijtuigenbelasting. Als uw motor 25 jaar wordt, dan krijgt u (automatisch) bericht dat u geen motorrijtuigenbelasting meer hoeft te betalen. Hebt u geen bericht ontvangen en is uw motor 25 jaar of ouder? Stuur dan een brief naar: Belastingdienst/Centrale administratie Postbus 9047 7300 GJ Apeldoorn.
 
dat de cilinder inhoud anders is zal niet zo gauw problemen geven, een ander blok erin ook niet.
maar deze word nooit belastingvrij.
de motor is te jong.
 
Laatst bewerkt:
weet ik, maar die 88 euro per jaar nekken me niet.
maar waarom zou een groter blok dan 850cc geen problemen geven?

bij autos weet ik, dat indien een ongeluk gebeurt een technisch onderzoek kan volgen. mocht de motorcode niet kloppen, dus meer vermogen (ook minder dan de 30% regel overigens), je kentekenbewijs niet klopt en dus je verzekering niet geldig is.
de motorcode is gekoppeld aan het kenteken, ook indien dit niet bij de RDW zichtbaar is of op het kentekenbewijs, is het toch bekend.
ik weet niet of dit bij motoren ook zo is....
 
Laatst bewerkt:
is het geen xs650 blok met een big bore kit van 850cc?
er voor de xs650 nogal wat mogelijk op dat gebied.

o, goede vraag.
heb de motor nog niet in het eggie gezien en gezien ik nieuw ben in het motorgebeuren moet ik me helemaal inleven in de materie. gelukkig heb ik wel al 10 jaar ervaring in het autogebeuren (techniek&tuning).

is dit van buitenaf te zien of is het gewoon een vergroting van cylinderinhoud/slag/boring?
 
er is voor de xs650 een bigbore kit naar 850 dit werd in die tijd veel gebruikt in de zijspan cross , ken iemand met een org 650 en heb hem er ook al vele malen over gehoord over dat big bore kit , frame moet het wel kunnen hebben :) :]
 
Daarbij is niet het bouwjaar van belang, maar datum eerste toelating in NL.

Bij mijn eigenbouw staat een 'geschat bouwjaar' op het kentekenbewijs.
Frame zelf kan goed ouder zijn.
Voor zover ik weet is het nog niet zo erg dat oude motoren/auto's niet meer wegenbelastingvrij worden bij import..
Bij een geschat bouwjaar kan ik me daar nog iets bij voorstellen, maar als het bouwjaar bekend is kan hij toch nog wel wegenbelastingvrij worden? (en dan bedoel ik dus een auto/motor van voor '86)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan