Electrisch probleem SRAD

xingmarx

MF veteraan
10 dec 2007
1.034
0
Hoofddorp
Beste MF-ers,

Sinds enige tijd (+- half jaartje) heeft mijn motor last van een tik.
Sinds een maandje oid heb ik vastgesteld dat de tik electrisch van aard moet zijn en waarschijnlijk uit het hoogspanning gedeelte van het circuit komt. Dit omdat de tik overduidelijk te horen is. Met 80km/u hoor je de tik nog goed.

Nu komen er langzamerhand steeds meer symptomen bij.
-Af en toe wil de motor niet starten, de startmotor draait wel rond maar erg langzaam, accu spanning is dan goed. 5 minuten later start de motor dan ineens wel weer. Of even aanrenne, stukje rijden en daarna start hij ook weer goed.
-Tijdens het rijden valt mijn licht af en toe uit
-als ik mijn licht aanzet gaat mijn dashboard verlichten soms niet mee. Licht uit en aanzetten totdat dashboard meekomt is hierbij de oplossing.

De problemen lijken steeds frequenter te worden en met nat weer lijkt het ook erger dan wanneer het droog is.

Hoe/Waar moet ik beginnen met zoeken!? Ik ben een complete noob op het gebied van electronica, maar heb wel een WPHB.

Alvast bedankt!!
 
Ik ben technisch genoeg om een hoop van mijn motor af te trekken en het weer in elkaar te zetten. Dit doe ik al dan niet met een vriend van mij die z'n schakelbak op zn zxr zelf heeft gereviseerd.
Mocht ik er met hem ook niet uitkomen heb ik ook nog collega's die veel sleutel ervaring hebben.

Echter zou ik graag een begin willen maken in mijn vrije uurtjes, maar ik heb geen idee waar te starten...
 
Je verhaal hangt niet echt samen imo, maar afgaand op de symptomen denk ik dat je een spanningsprobleem heb. Plak eens met ductape een multimeter op je tank, met de contacten op de accu. Maak even een ritje van 30 minuten, het voltage moet altijd tussen de 12 en 14.5 blijven. Zo niet, is je accu, SR, of dynamo kapot. Er staat hier op MF een goede howto hoe je deze verder kunt controleren.

Blijft de accuspanning goed, heb je ergens een rot contactje zitten. Probeer dan in stationair wat met de bedrading te rommelen, kijk of dit verandering geeft. De plekken waar je het eerst wil controleren zijn rondom het stuur en bij stekkers. Controleer ook je zekeringen en of je accupolen schoon en vast zijn. Let op lichtgroene oxidatie, dit zijn de slechte contacten.
 
Je verhaal hangt niet echt samen imo, maar afgaand op de symptomen denk ik dat je een spanningsprobleem heb. Plak eens met ductape een multimeter op je tank, met de contacten op de accu. Maak even een ritje van 30 minuten, het voltage moet altijd tussen de 12 en 14.5 blijven. Zo niet, is je accu, SR, of dynamo kapot. Er staat hier op MF een goede howto hoe je deze verder kunt controleren.

Blijft de accuspanning goed, heb je ergens een rot contactje zitten. Probeer dan in stationair wat met de bedrading te rommelen, kijk of dit verandering geeft. De plekken waar je het eerst wil controleren zijn rondom het stuur en bij stekkers. Controleer ook je zekeringen en of je accupolen schoon en vast zijn. Let op lichtgroene oxidatie, dit zijn de slechte contacten.

De tip met de multimeter ga ik zeker proberen.

Echter hoop ik dat de tikken die ik hoor ook een goede indicatie zijn. Welke onderdelen uit het electrisch circuit kunnen zo hard tikken dat dat bij 80 km/h nog te horen is???
 
Echter, mocht het in het hoogspanningsgedeelte mis zitten. Dan verklaart dat niet waarom de motor soms niet start, lichten soms niet doen etc...
Of kan dat alsnog in verband staan met elkaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan