Stomme KTM! Superduke 990 (electrisch probleem)

Speedy_J

MF veteraan
25 jun 2003
3.906
59
Deurne
Hoi!

Ik loop vast. Onlangs liep het monster snel, rap, mooi en duidelijk. Een week later lijkt het op een zombie.

Als ik de KTM Superduke 990 2006 op contact zet gaan de lampen aan, ik hoor iets wat lijkt op een brandstofpomp (maar net anders, korter) en tweemaal een zachte piep piep (da's ook nieuw).
Wil ik de motor starten, dan gaat alles uit. En komt niet meer aan. Zet je dan de verlichting uit, dan gaat de relais onder de buddy (middelste, brandstofpomp?) trrrrrtrrrrrtrrrrrr (knetteren). Alsof er te weinig stroom op komt.

Nou, hier gaan we:

- andere accu geprobeerd; geen oplossing
- alle zekeringen gecontroleerd; geen oplossing
- startmotor relais direct doorgeschakeld; dood
- startmotor zekeringen; allebei goed.
- brandstofpomp gewisseld; zelfde probleem.
- de middelste relais onder de buddy doorgemeten: die krijgt maar circa 6V (ipv 12?)
- contactslot, dashboard, besturings elementen.. alles visuaal e.d gecontrolleerd; geen bijzonderheden.
- massa kabels (accu, startmotor) schoongemaakt (waren goed); geen oplossing.
- start motor doorgemeten. Deze krijgt in elk mogelijke situatie geen stroom.

Wie heeft een idee wat er is? Ik zelf twijfel over de spanningsverdeler, maar dat zou inhouden dat ik in 5 jaar tijd 2 x de spanningsverdeler zou hebben moeten willen kunnen mogen vervangen.

Groetjes!
 
Laatst bewerkt:
Waarom twijfel je over de spannings regelaar. Je hebt een nieuwe volle accu geplaatst. De stroring zat er nog in.
Ik neem aan dat je een volle accu geplaatst hebt.

Er is toch een bedrading probleem. Kijk goed naar de gehele massa kabel, niet alleen naar de accu aansluiting.
Alle massa delen even goed schoonmaken.

Zoals al genoemd kan het ook een kabelbreuk zijn.

Heb je al een starthulp gebruikt?
Heb je een ampere meter ? kijk dan eens of er onbelast geen stroom loopt.
 
spanningen meten , belast. beginnen over de accu, dan + accu naar massa. houd dan de zwarte aan de massa en de + volgen doorheen de kabelboom.het probleem zit tussen je laatste goede meting en de eerste slechte.
 
Nope

Spanningsverdeler, startrelais en accu vervangen.
Valsensor gecontroleerd.
Contactslot doorgemeten (was goed)
Massa kabels schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd
Ook aan de kabelboom getrokken en geduwd tot er kramp in de vingers kwam.

Hij trekt alle stroom weg van de accu zodra de sleutel draait.

En nu na een paar weken zit er helemaal geen leven meer in. Niks brandt of doet het. Ecu dood?
 
Het startcircuit is toch niet gezekerd? Bij starten loopt gemakkelijk meer dan 100A van de accu naar de startmotor. Daar zit normaal geen zekering in. De inwendige weerstand van de accu is dan de beveiliging.
Maar een slecht contact (massa?) kan uiteraard ook.
 
Het startcircuit is toch niet gezekerd? Bij starten loopt gemakkelijk meer dan 100A van de accu naar de startmotor. Daar zit normaal geen zekering in. De inwendige weerstand van de accu is dan de beveiliging.
Maar een slecht contact (massa?) kan uiteraard ook.
Naar mijn weten startrelais ook keihard doorverbonden met de + pool van de accu naar de startmotor.
 
Heb je misschien geen kabel breuk/slecht contact in de kabel boom bij het balhoofd? Ik weet niet of daar wat mee flext bij het sturen. En staan het en der wat berichten op het internet dat daar bij de 950adv na verloop van tijd een kabel breuk optrad met allerlei vage klachten tot gevolg.
 
Nope

Spanningsverdeler, startrelais en accu vervangen.
Valsensor gecontroleerd.
Contactslot doorgemeten (was goed)
Massa kabels schoon gemaakt en opnieuw gemonteerd
Ook aan de kabelboom getrokken en geduwd tot er kramp in de vingers kwam.

Hij trekt alle stroom weg van de accu zodra de sleutel draait.

En nu na een paar weken zit er helemaal geen leven meer in. Niks brandt of doet het. Ecu dood?
Getver , altijd een zoekplaatje dit soort zaken.

Misschien eens alles een voor een controleren.

Verwijder de plus naar de startmotor.
Alle zekeringen trekken en de accu weer netjes opladen.

Laadt de accu desnoods even doormeten met belasting erop, zodat je zeker weet dat deze OK is. (alleen 12V meten is onvoldoende)

Daarna stapsgewijs een gezekerde groep uitproberen en kijken of de belasting (stroom meten) overeen komt met de verbruikers van die groep.
Per groep testten , dus telkens maar 1 zekering erin.

Het lijkt mij toch een kortsluiting in de kabelboom. Verdachte plekken zijn de draai / schuurpunten bij balhoofd en koplamp. Desnoods voorzichtig de isolatie van de kabelboom openmaken en goed de draden 1 voor 1 bekijken. Deze kan je later met speciale tape weer herstellen.

Doorgeschuurde plekken vallen echt wel op.

PS hoe is de conditie van alle stekkers? Allemaal even losmaken en bekijken of daar geen narigheid zit.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Het startcircuit is toch niet gezekerd? Bij starten loopt gemakkelijk meer dan 100A van de accu naar de startmotor. Daar zit normaal geen zekering in. De inwendige weerstand van de accu is dan de beveiliging.
het startcircuit is open bij op kontakt zetten. heeft dus weinig te maken met wat je in het filmpje ziet.
en als er dan toch kortsluiting zou zijn in het startcircuit, dan ligt de + van de accu direct aan zijn min en zouden we een filmpje zien waarin iemand hopelijk een brandblusser aan het leegspuiten is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan