KTM SMT 990 foutcode FI, luchtmassameter?

DuncanSMT990

Rookie
13 jul 2023
2
0
Goeiedag,

Ik ben sinds kort trotse eigenaar van een KTM 990 SMT uit het jaar 2011.
Km stand: 28.760
Uitgerust met een prachtig Akrapovic systeem met een ongelofelijk mooi geluid. (Wel met de db killers!)

Na een aantal fijne ritjes kreeg ik op het dashboard een geel lampje FI.
Motor rijdt normaal, start goed het enige is als ik van neutraal naar de eerste versnelling schakel begint hij wat te hokken en te stoten. Even een flink dotje gas geven en dan loopt en rijdt hij weer prima, desondanks wel nog steeds die melding op t dashboard.

Uit laten lezen bij een motorzaak, 2 meldingen.
- ‘druksensor aanzuigkanaal cilinder 1’
- ‘ secundaire lucht-inlaatklep’

Ik tank altijd E5 euro 98, sinds vorige week met brandstof additief om t systeem te reinigen. Just in case!

Volgens de monteur waarschijnlijk een probleem met de luchtmassa meter.
Hij zei dat ik het aan moet kijken, maar ik rij toch niet met een prettig gevoel.

Is hier een simpele remedie voor of is t gewoon laten repareren bij een motorzaak/dealer?

Groetjes
 
Ik was zonder afspraak langs gereden, dus hij had even tijd gemaakt om uit te lezen. Daarna adviseerde hij me om het even aan t kijken, maar tot op heden is er nog geen verbetering oid.
 
Met het akropovic systeem zal je secundaire luchtklep (second air, PAIR) wellicht verwijderd zijn.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat iedere cilinder zijn eigen druksensor in inlaatspruitstuk heeft zitten, komt dit wel eens voor?!

Zo niet dan klopt de vertaling niet.

Heb je ook de P codes en kan je die eens posten?
 
Met het akropovic systeem zal je secundaire luchtklep (second air, PAIR) wellicht verwijderd zijn.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat iedere cilinder zijn eigen druksensor in inlaatspruitstuk heeft zitten, komt dit wel eens voor?!

Zo niet dan klopt de vertaling niet.

Heb je ook de P codes en kan je die eens posten?
Bij de adventure zitten deze links en rechts aan het frame bevestigd en loopt er een slangetje naar het inlaat kanaal voor of de voorste of de achterste cilinder. SMT is hetzelfde blok en injectiesysteem, dus zal niet veel verschil in zitten. Misschien slangetje los gekomen of lek, elektrische aansluiting niet goed of sensor defect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan