De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater

Garfield

TAFKARooieKater
Donateur
20 mei 2014
2.725
5.246
Amersfoort
Zoals her en der al besproken is het blok van mijn KTM 990 Adventure vastgelopen.

Het motorblok van de KTM ligt momenteel tot op -letterlijk- de laatste bout uit elkaar.
De bigend lagers zijn verwoest en de krukas heeft enige schade.
Ik moet ermee naar een revisiespecialist om dit te laten beoordelen.
Ik hoop dat de krukas simpelweg geslepen kan worden en dat er een overmaat lagers in kan.
 
Laatst bewerkt:
Er zitten kogellagers in voor alle andere assen behalve de krukas.

Voor het verwijderen van de kogellagers vermeldt het werkplaatshandboek inderdaad dat ze er zo uitvallen als je het carterdeel een tijdje in de oven doet, ik meen op iets boven de 100 graden ofzo.

Voor het verwijderen en plaatsen van de glijlagerschalen van de krukas wordt met geen woord gerept over verwarmen van de carterdelen (of afkoelen van de lagerschalen) maar wordt verwezen naar persen met het speciale gereedschap.

Kogellagers zijn van staal, glijlagerschalen niet, die zijn vermoedelijk van een aluminiumlegering. Dat betekent dat de uitzettingscoëfficiënt van de lagerschalen en het carterdeel niet zoveel van elkaar verschillen als tussen een kogellager en het carter en dat betekent dat verwarmen / afkoelen van de verschillende onderdelen waarschijnlijk niet werkt.

Ik denk dat als het wel zou werken, meneer KTM dat wel in het handboek had gezet (zoals ze voor de kogellagers dus wel hebben gedaan).

Ik ga nog rustig even nadenken over alle opties.
Ik heb een 20 tons pers bij een vriend geparkeerd staan, alleen niet dicht in de buurt van Amersfoort.
 
Als je carters verwarmd om de kogellagers er uit te halen verwarm je toch tevens de glijlagerschalen in hetzelfde carter zonder dat ze eruit vallen. Ik vermoed dat ze weinig van de temperatuur te lijden hebben. Ik denk dat de glijlagers van AMPCO 21 (aluminiumbrons) gemaakt zijn. Kun je de eigenschappen van op internet vinden. Kan mogelijk ook een andere ampco-legering zijn.

grtz,
Cees
 
Laatst bewerkt:
Update.

Een kennis hier 100 meter verderop, een verwoede sleutelaar, bleek een pers te hebben. Ik ben er zojuist geweest.
We zijn er niet in geslaagd om de lagers eruit te persen. We hadden helaas geen goed passende ondersteuning vlak rondom het lager dus het carterdeel was afgesteund op de rand van het carterdeksel, verder vanaf het lager dus.

We hebben enige druk gezet met de pers maar toen er geen beweging in kwam zijn we gestopt omdat we bang waren om het carterdeel te beschadigen.

Ik denk dat ik nu toch van Dam maar weer eens bel en hem vraag om dit werk te doen met gebruik van mijn KTM speciaalgereedschap.

20231023_182056.jpg

20231023_182104.jpg

20231023_182208.jpg

20231023_182214.jpg
 
Ondersteuning is wel het toverwoord hier. Maar kun je geen ringen (stukken buis ofzo) opschetsen die iemand even voor je kan draaien? dan is het optimaal ondersteund en kun je een keer kracht zetten, je gaat schrikken als het losschiet;)
 
Geen idee of je er wat aan hebt, ik heb niet al te lang geleden een krukas van een auto laten verslijpen omdat ie buiten de toleranties viel.
Die liep na zo'n 1500km kapot, big end lager.
Bleek na inspectie dat een van de olie kanalen in de kruk naar het big end lichtelijk vertopt zat, niet eens heel erg, maar er zat duidelijk rommel in.

Advise, blaas alles goed uit!!
Ik denk dat je dat tegen de revisie boer hebt gezegt die dat ff nagelaten had.
 
Ok, kleine tegenvaller. In het manual staat over het verwijderen en plaatsen van de hoofdlagers 'to press'. Kennelijk is dat echt zo want ik krijg de schalen er niet uit door met een hamer op het gereedschap te timmeren. Ik heb zelfs (met enige voorzichtigheid) een sloophamer met een kop van 6.5 kilo geprobeerd maar de lagerschalen geven geen krimp. (Uiteraard heb ik niet zomaar gemept met dat ding, ik heb meer een enorme 'zet' gegeven door gebruik te maken van het gewicht van de kop). Ik durf niet harder te meppen, ik ben bang dat ik iets beschadig.

Dus ik denk dat ik even op zoek moet naar iemand in mijn omgeving met een pers ...

Bekijk bijlage 1937234

Bekijk bijlage 1937235
Hallo,
Sorry for writing in english. I thing you have the the press tool in upsite-down for pulling bearing out. This side is thicker then other side, so you can damage you motor block if you use it for pressing out. (this side is for for pressing in). Look at this video
. According service manual pressing this bearing should be in "cold state" (room temperature). with using support tool.

Please let me know how do you progress. Thanks, Martin.
 
Hallo...again in english ;).
Got in hand this tools for pressing bearing out and was surprised. The hole in motor block is 52,49mm, but the pressing tools diamater is 52,97mm. Dont know if there are various motor block types or pressing tools is made with error (i am just a hobbies). So took pressing tool to machine shop and let them to modify diameter to 52.47mm (actually there should be 0.05mm clearance, my caliper is not very precise). After this modification pressing was easy (on the press there was max 2 ton pressure) . Attaching some photo....hope this help.
1709725204445.jpg


origin diameter
1709725239467.jpg

modified
1709725264948.jpg


and finally pressing
1709725291895.jpg
 
Heb nog geen idee van de uiteindelijke kosten. Heb tot nu toe 300 Euro voor een vervangende krukas met drijfstangen uitgegeven.
Dan heb ik nog 3 nieuwe krukaslagers nodig.
Daar komen dan nog de kosten voor het werk dat Van Dam -hopelijk snel- gaat doen.
En dan minimaal nog de nodige pakkingen.

We gaan het wel zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan