De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater

Garfield

TAFKARooieKater
Donateur
20 mei 2014
2.723
5.238
Amersfoort
Zoals her en der al besproken is het blok van mijn KTM 990 Adventure vastgelopen.

Het motorblok van de KTM ligt momenteel tot op -letterlijk- de laatste bout uit elkaar.
De bigend lagers zijn verwoest en de krukas heeft enige schade.
Ik moet ermee naar een revisiespecialist om dit te laten beoordelen.
Ik hoop dat de krukas simpelweg geslepen kan worden en dat er een overmaat lagers in kan.
 
Laatst bewerkt:
In het topic over mijn Cagiva heeft een kleine uitwisseling van gedachten plaatsgevonden:

Dan is het nog de vraag waarom die big end lagers er uit gelopen zijn. Te weinig olie/ kapotte oliepomp?

Kwam dit topic nog tegen over een kerel die een 950 gereviseerd heeft, misschien heb je er nog wat aan,
The Anti Pyndon Engine Rebuild

Als slijpen en overmaat lagerschalen niet mogelijk is bigend opspuiten en slijpen naar de oude maat.

Thanks heren.

Voorlopig tasten ik en sommige anderen met veel (KTM) sleutelervaring in het duister. Het zijn alleen de bigends die schade hebben. De olie komt van rechts de holle krukas in, passeert eerst rechts twee krukaslagers en gaat na de bigends door naar het linker krukaslager en daarna de oliedruksensor en de voorste cilinderkop. Op geen van die punten is schade en ik heb ook geen oliealarm gehad.

Ik hoop dat de revisiespecialist misschien een idee heeft.

Misschien een probleem met het overdrukventiel.
What happens if oil pressure relief valve fails?
Oil pump pressure relief valves can fail in either the open or closed position. This can cause damage to the engine oil filter and to the engine itself. A pressure relief valve that is stuck open can allow too much oil to bleed off. This results in a lack of oil pressure and catastrophic engine damage.
Niet toevallig oliefilter en olie vervangen vlak voordat hij vastliep?

Euhm, jawel. Plm. 300 km ervoor. Originele filters en zeven en fatsoenlijke olie. Ik ben volledig bereid om een eigen fout toe te geven maar ik heb een redelijk vertrouwen dat ik eea. goed heb gemonteerd. Ook bij demontage vond ik geen aanwijzingen dat er iets verkeerd zat.

Zou die klep dan zijn gaan falen vanwege de oliewissel ?

En dan nog, had ik dan in die 300 km geen oliedruk alarm moeten krijgen en zelfs dan, waarom dan alleen de bigendlagers ?

Nee ik vroeg dat omdat sommige mensen imitatiefilters monteren die bijvoorbeeld geen terugslagklep hebben.
Maar aangezien je origineel heb gebruikt is dit niet van toepassing.
Moet je zo'n KTM eigenlijk nog ontluchten bij een oliewissel? Als dat zo is en het is niet gedaan is dat ook niet bevorderlijk voor de smering.
Zelfde type olie gebruikt al wat er al in zat? Niet overgestapt van bijvoorbeeld mineraal/ half synthetisch naar vol synthetisch?
Heeft deze motor een dry sump smering of gewoon alle olie in het carter?
Ik weet niet of deze motor een demontabele oliepomp heeft, zo ja deze demonteren en kijken of er inwendig niets beschadigd is.
Als er metaaldeeltjes in gekomen zijn dan kan dat de pomp beschadigen.

Ik weet niet wat voor olie er in zat, die was nog van voor de aankoop.
Ik heb er Motul 7100 10W50 volsynthetisch in gedaan.
Het is een dry-sump systeem.
Olie- en filterwissel is recht-toe-rechtaan, niet meer dan olie aftappen, filters/zeven (3 stuks !) vervangen, nieuwe olie erin.

Uiteraard zal ik, als ik de motor weer ga opbouwen, elk onderdeel nauwgezet inspecteren.

Het is een motor uit 2012 met net geen 70k op de teller dus in wezen een heel modern blok, het is niet een 40 jaar oude tweetakt die ineens zou kunnen schrikken van andere olie.

En ik heb dus tot vlak voor het vastlopen niets gemerkt aan de motor. Ik ben langs de kant van de weg gestopt omdat ik 'geratel' hoorde en toen ik de motor in z'n vrij zette sloeg 'ie af en daarna kon 'ie niet meer gestart worden, hij zat toen vast.

Ja vreemd, zou maar alles wat met de olietoevoer te maken heeft grondig nakijken, met name het inwendige van de oliepomp.

Wat ook nog kan zijn is dat de vorige eigenaar een tijdje met te weinig olie heeft gereden.
Overigens moet je bij dry sump systemen altijd eerst een half uurtje gaan rijden voordat je de olie peilt na een wissel.
Zodat de olie goed door het hele systeem zit.

er komt een verhaal van een motorex vertegenwoordiger in mijn hoofd

bepaalde ktm's mochten bepaalde olie soorten niet ivm de legering van de bigend lager schalen.

Dat was rond 2012
 
Bigend lagers zijn glijlagers.

20230703_215906.jpg

20230703_215926.jpg

20230703_215946.jpg

20230703_215953.jpg

20230703_220001.jpg

20230703_220028.jpg

20230703_220041.jpg

20230703_220807.jpg

20230703_220818.jpg

20230703_220927.jpg


Eén bigend zat muurvast, het andere kon nog een klein betje bewegen.
Je kunt zien dat de lagerschalen van het echt vastgelopen bigend 'uitgewalst' lijken want ze zijn dunner maar breder dan de andere lagerschalen.
 
Altijd interessante materie dit. Dus dit ga ik even volgen. Ik heb ook een blok dat stukgelopen is (niet KTM) en daar is ook schade aan de krukas. Dus ik ben benieuwd hoe dit gerepareerd gaat worden als dat economisch rendabel is.

Wat @Chineesboer schrijft is wel makkelijk, maar vaak een hele moeilijke in de praktijk. Nieuwe krukassen lijken wel goud te kosten en een tweedehandse is niet voor niks tweedehands.... Als ze al te krijgen zijn.

In mijn geval gaat het om veel oudere meuk, luchtgekoeld. Daar zijn wel onderdelen van. Dus dat wordt waarschijnlijk vervangen. Alleen zonde van al het balanceerwerk en lichter maken van de krukas.

Als de schade aan de krukas binnen de marges van het slijpen + overmaats lagers vallen lijkt me dat eigenlijk wel een goeie oplossing. Als dat niet lukt moet er gelast/opgespoten worden. Maar dat is wel echt een specialistisch klusje, zou ik niet zomaar bij iedere joepie die dat aanbied laten doen denk ik. En dat heeft voor zover ik het weet ook een bepaalde laagdikte nodig om daadwerkelijk succesvol te zijn. Maar ik weet er het fijne (nog) niet van. Ben nog niet begonnen aan het opknappen.
 
Wat betreft de oorzaak zou ik me eerst inleren over de oliecirculatie van deze motor. Ik heb vaker bigends zien sneuvelen met een drysump systeem. Reden hiervoor was slijtage op andere delen waardoor daar meer olie rondgepompt werd, het zoekt immers de makkelijkste weg. Dus alle afdichtingen, mogelijke restricties en toleranties binnen dit circuit controleren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Wat betreft de oorzaak zou ik me eerst inleren over de oliecirculatie van deze motor. Ik heb vaker bigends zien sneuvelen met een drysump systeem. Reden hiervoor was slijtage op andere delen waardoor daar meer olie rondgepompt werd, het zoekt immers de makkelijkste weg. Dus alle afdichtingen, mogelijke restricties en toleranties binnen dit circuit controleren.
gewoon oliedruk kontroleren en dan heb je hierop het antwoord.
 
Mee eens, maar als er net niet voldoende oliedruk is kun je alsnog beginnen met zoeken. En het blok ligt nu toch open, dus check je eerst alle afdichtingen zou ik zeggen. Oliedruk meten is nu heel lastig;)
 
Ga ik volgens, en het meeste is al geschreven….succes.

Enige wat ik ooit met een blok intern gehad heb is zgn ‘ pitting’ van een versnellingsbak tandwiel, 100 euro ofzo. Gelijk alle kogel/glijlagers laten vervangen omdat het blok toch uit elkaar lag.
 
Het bouwjaar is 2010 (kenteken 2012).
Kilometerstand op een haar na 70.000.
Alles leek perfect in orde.
De motor is/was om door een ringetje te halen, geen kapotgesleutelde bouten enzovoorts.
Op het eerste gezicht ziet de rest van het blok er van binnen perfect uit.

En toch is er iets heel erg fout gegaan ...

Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het is geweest.
 
De olie komt vanuit de holle krukas via openingen rechtstreeks tussen de kruktappen en de glijlagers.
Niet alleen zijn deze openingen behoorlijk groot, ze waren ook compleet vrij.
Ik heb geen vuil gevonden in de olie.
Noch in de olie die ik afgetapt heb 300 km voor dit incident, noch in de olie die na het incident uit het blok kwam.
Wel een hoop lagermateriaal.
 
Kan wel verder gokken, lijkt wel onvoldoende smering over een lange termijn, en lagerschaal materiaal in je afgetapte olie. Bij een verstopping dan loopt de lagering snel blauw aan en smelt, oftewel helemaal geen smering.

Ben benieuwd wat een specialist zegt….. :?
 
Zo. Ik ben weer iets verder.
Ik heb nog eens heel goed in het manual gekeken naar hoe het oliesysteem werkt.
In tegenstelling tot wat ik eerst dacht, gaat de olie nadat die door de krukas heen is geweest, alleen nog maar door een sproeier heen en niet nog naar de voorste cilinderkop. De olie die naar de voorste cilinderkop (en de oliedruksensor) gaat, wordt meteen bij het begin van de krukas al afgetapt. Dus de olie die door de krukas heen gaat, smeert de krukaslagers, de bigendlagers en het restant wordt via een sproeier tegen de onderkant van de voorste nokkenasketting aangesproeid.
Dus stel dat de openingen in de krukas verstopt zouden hebben gezeten, had ik dat niet hoeven merken via een oliedrukalarm of schade aan de voorste nokkenassen.

Zie deze beschrijving:

Oil system.png


Anyway, vervolgens ben ik net even de garage in gelopen en heb nog eens goed gekeken naar de kanalen in de krukas. Die zijn echt helemaal schoon en open. Bovendien zijn het echt behoorlijk grote gaten vanuit de krukas naar de bigendlagers, en zelfs twee per bigend. Dus je olie moet zowat modder zijn om daar iets verstopt te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat dat hier niet gebeurd is.

Vervolgens ben ik eens online in de parts fiches van ktm-shop.nl gaan neuzen, zie:

Partsfinder

Daar zag ik dat een complete krukas, inclusief drijfstangen en lagers, 1100 Euro zou kosten.
Dat viel me eigenlijk nog mee, want eerst dacht ik dat dit alleen maar voor de kale krukas zou zijn.

Omdat ik het echt zeker wilde weten, heb ik ze even gebeld.
Ze bevestigden dat ik voor die 1100 Euro een complete nieuwe krukas inclusief lagers en drijfstangen zou hebben - mooi zo.
Vervolgens hebben we het verhaal van mijn motor doorgesproken.
De man aan de telefoon, duidelijk een ervaren iemand, vermoedt dat er over een langere periode met verkeerde olie is gereden.
Dan wordt de boel toch net niet genoeg gesmeerd en gaan uiteindelijk als eerste de bigend lagers eraan.

Tenslotte heb ik Van Dam motorenrevise in Leersum (Home Van Dam Motorenrevisie Leersum) gebeld en als het lukt ga ik daar morgenochtend even langs zodat hij de boel kan inspecteren en een advies kan geven.
Er zijn glijlagersets in 3 maten beschikbaar als de maten van de krukas, na eventueel slijpen / polijsten, nog binnen het bereik van die lagers vallen hoef ik misschien geen nieuwe krukas te kopen.

Word vervolgd ....
 
Zo. Ik ben weer iets verder.
Ik heb nog eens heel goed in het manual gekeken naar hoe het oliesysteem werkt.
In tegenstelling tot wat ik eerst dacht, gaat de olie nadat die door de krukas heen is geweest, alleen nog maar door een sproeier heen en niet nog naar de voorste cilinderkop. De olie die naar de voorste cilinderkop (en de oliedruksensor) gaat, wordt meteen bij het begin van de krukas al afgetapt. Dus de olie die door de krukas heen gaat, smeert de krukaslagers, de bigendlagers en het restant wordt via een sproeier tegen de onderkant van de voorste nokkenasketting aangesproeid.
Dus stel dat de openingen in de krukas verstopt zouden hebben gezeten, had ik dat niet hoeven merken via een oliedrukalarm of schade aan de voorste nokkenassen.

Zie deze beschrijving:

Bekijk bijlage 1909778

Anyway, vervolgens ben ik net even de garage in gelopen en heb nog eens goed gekeken naar de kanalen in de krukas. Die zijn echt helemaal schoon en open. Bovendien zijn het echt behoorlijk grote gaten vanuit de krukas naar de bigendlagers, en zelfs twee per bigend. Dus je olie moet zowat modder zijn om daar iets verstopt te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat dat hier niet gebeurd is.

Vervolgens ben ik eens online in de parts fiches van ktm-shop.nl gaan neuzen, zie:

Partsfinder

Daar zag ik dat een complete krukas, inclusief drijfstangen en lagers, 1100 Euro zou kosten.
Dat viel me eigenlijk nog mee, want eerst dacht ik dat dit alleen maar voor de kale krukas zou zijn.

Omdat ik het echt zeker wilde weten, heb ik ze even gebeld.
Ze bevestigden dat ik voor die 1100 Euro een complete nieuwe krukas inclusief lagers en drijfstangen zou hebben - mooi zo.
Vervolgens hebben we het verhaal van mijn motor doorgesproken.
De man aan de telefoon, duidelijk een ervaren iemand, vermoedt dat er over een langere periode met verkeerde olie is gereden.
Dan wordt de boel toch net niet genoeg gesmeerd en gaan uiteindelijk als eerste de bigend lagers eraan.

Tenslotte heb ik Van Dam motorenrevise in Leersum (Home Van Dam Motorenrevisie Leersum) gebeld en als het lukt ga ik daar morgenochtend even langs zodat hij de boel kan inspecteren en een advies kan geven.
Er zijn glijlagersets in 3 maten beschikbaar als de maten van de krukas, na eventueel slijpen / polijsten, nog binnen het bereik van die lagers vallen hoef ik misschien geen nieuwe krukas te kopen.

Word vervolgd ....

Geen verstopping zeg je , heb je er aan gedacht of het mogelijk is dat er geen olie druk of te weinig aanwezig was.
wellicht is er misschien ergens een stop uit en daardoor de olie druk wegvalt.............
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan