KTM 990 adventure uitlaat lenen

Tvdh

MF veteraan
1 mei 2012
1.304
274
Boekel
Hallo allemaal.

Ik heb sinds een jaar of 2 een KTM 990 Adventure uit 2010, hele fijne motor.
Maar zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar een setje uitlaatbochten voor deze motor, ik hoef ze alleen maar een paar weken te lenen ( over een maandje ofzo )

Mijn uitlaten zijn wat slecht aan het worden, en de uitlaten van een vriend van mij die een 950 heeft zijn ook al een keer gelast, dus ik heb laatst besloten de orginele uitlaten na te maken in 1 mm dik titanium.
Ik heb een uitlaatsetje van een 950 op de kop kunnen tikken in Belgie, echter hebben deze niet de lambasonde moeren erop zitten die mijn 990 nodig heeft.
Omdat ik nog met de 990 rondrijd wil ik graag een setje 990 uitlaatbochten lenen, zodat ik een paar hulpstukjes / lasmalletjes kan maken om de positie van de moeren te bepalen, zo hoef ik mijn eigen uitlaten er niet af te halen.

Ik hoef ze dus alleen maar te lenen, en ik wil natuurlijk de verzendkosten + wat extra's betalen.
Een collector heb ik al, die heb ik niet nodig.

Is er iemand die een setje uitlaten heeft liggen die ik kan lenen?

En als er vragen zijn rondom deze uitlaten beantwoord ik die natuurlijk ook graag.
 

Bijlagen

  • Motor.jpg
    Motor.jpg
    453,4 KB · Weergaven: 74
  • Originele uitlaat.jpg
    Originele uitlaat.jpg
    197,3 KB · Weergaven: 78
  • Titanium uitlaat.jpg
    Titanium uitlaat.jpg
    224,5 KB · Weergaven: 79
  • Titanium uitlaat collector ( 2 ).jpg
    Titanium uitlaat collector ( 2 ).jpg
    141,9 KB · Weergaven: 78
Ik was vandaag onverwacht vroeg klaar met werken, dus toen heb ik de rest van de dag aan de andere uitlaatbocht gewerkt.
Die is nu op de moer voor de sonde na klaar, nu kan ik of aan de collector gaan werken.
Of ik maak alvast 1 of 2 setjes bochten meer, ik moet die sowieso nog maken, misschien doe ik dat wel eerst.

De bochten van @RooieKater komen een keer deze kant op, hij had de sondes er al uit gedraaid voor me.
Begreep ik nou goed uit jouw topic dat je de motor misschien niet meer opnieuw op gaat bouwen?
 

Bijlagen

  • Uitlaatbocht 2.jpg
    Uitlaatbocht 2.jpg
    494,1 KB · Weergaven: 32
Ach, laat me maar even wennen aan het idee dat ik toch echt veel geld moet gaan uitgeven om m'n KTM weer rijdend te krijgen. Zoals ik schreef heb ik momenteel een beetje (te) veel op m'n bord en dan zakt de moed soms wat weg.
 
Voor de geinteresseerden heb ik hier

KTM LC8 950/990 - ruwe bolsters, blanke pit

Een kleine update geplaatst, ik heb nog wel een vraag, de titanium labdasonde moeren die ik hier heb liggen zijn 2 cm hoog, en de labdasonde moeren op de uitlaten van @RooieKater zijn 8,5 mm hoog.
Zou dat iets uitmaken?
Anders moet ik de moeren even af laten draaien, ik heb zelf geen draaibank namelijk, anders had ik dat al gedaan waarschijnlijk.
 
Iemand anders nog meningen/advies hierover?
Ik zie dat het deel van de sonde wat in de uitlaat steekt behoorlijk lang is, de die 12 mm zou denk ik weinig verschil moeten maken?
Zou weer een handeling schelen ook.
 
Ik zou ze af (laten) draaien. Een wijziging tov origineel geeft andere lambda-waarden, en daarmee mogelijk ook effect op de ecu/cdi/ontsteking. Je kan dat nu nog voorkomen, dus zou k het doen. Evt kan ik draaiwerk laten verzorgen.
 
@Flitsmagneet er word ook regelmatig een mapping geïnstalleerd, wanneer je bijvoorbeeld Akrapovic dempers plaatst die de sondes compleet uitschakelt, dus voor de waardes ben ik eigenlijk niet zo bang.

Maar goed, doe ze denk ik inderdaad maar gewoon afdraaien...
 
Na een korte afwezigheid vanwege wat andere projecten ben ik vanavond weer verder gegaan met de titanium uitlaten die ik aan het maken ben.
Ik heb laatst ( meer voor de flauwekul, en omdat het wel leuk staat natuurlijk ;) ) wat 1 mm dikke titanium typeplaatjes laten lasersnijden, en daarna laten fiberlaser graveren, dit is super duurzaam, dat is het natuurlijk het voornaamste want de plaatjes worden aardig warm van het lassen, en van de uitlaattemperatuur zelf.

Ik heb vanavond een aantal van de plaatjes bij een buur in de juist vorm geperst ( ik heb zelf geen pers ) in eerste instantie wou ik ze graag walsen, maar de diameter van de uitlaatbuis is kleiner dan die van de 3 rollen plaatwalsen waar ik toegang tot heb.
Het was nog een beetje uitvogelen hoe ik de plaatjes in de juiste vorm kon persen zonder ze te beschadigen, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
 

Bijlagen

  • Typeplaatje persen.jpg
    Typeplaatje persen.jpg
    248,2 KB · Weergaven: 3
Ik zou eigenlijk afgelopen zaterdag bij mijn kameraad de 1e set uitlaten gaan monteren.
Maar hij was ziek, dus het is opgeschoven naar deze zaterdag.

Ik heb alle bevestigingsmaterialen bij elkaar gezocht, titanium bouten, RVS nordlockringen, verkoperde moeren, pakkingen, klemmen.
Ik heb geprobeerd alleen voor de beste materialen te kiezen, we gaan zien hoe het uit gaat pakken.

Laatst ook nog even het typeplaatje gegraveerd en op de uitlaatbocht gelast :)

Oh, en ik heb ook een titanium as bij een leverancier neergelegd om lambdasonde moeren van te draaien, met de juiste hoogte.
En bijpassen titanium bouten om de moeren af te doppen indien ze op een 950 gemonteerd worden, ben benieuwd naar het resultaat daarvan.
 

Bijlagen

  • Typeplaatje gelast.jpg
    Typeplaatje gelast.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan