De vastgelopen KTM 990 Adv van Rooiekater

Garfield

TAFKARooieKater
Donateur
20 mei 2014
2.725
5.245
Amersfoort
Zoals her en der al besproken is het blok van mijn KTM 990 Adventure vastgelopen.

Het motorblok van de KTM ligt momenteel tot op -letterlijk- de laatste bout uit elkaar.
De bigend lagers zijn verwoest en de krukas heeft enige schade.
Ik moet ermee naar een revisiespecialist om dit te laten beoordelen.
Ik hoop dat de krukas simpelweg geslepen kan worden en dat er een overmaat lagers in kan.
 
Laatst bewerkt:
Ja mijn gevoel (voor wat dat waard is) zegt me dus ook dat die tolerantie van 0.01 - 0.13 mm veel te krap is.
Die uit de tabel lijkt me veel logischer en strookt dus ook met wat jij hoort / ziet.
 
Dit werd net bezorgd, offiële KTM tools om de hoofd- en steunlagers van de krukas te demonteren en te monteren !

20231017_155933.jpg
 
Ter oefening met één van de twee nieuwe KTM speciaalgereedschappen de oude krukas steunlagers teruggeplaatst: fluitje van een cent ! Voor dat geld (iets van 25 Euro) echt de investering dubbel en dwars waard. De lagerschalen gaan er goed recht in en komen precies op de juiste diepte.

20231021_151330.jpg


20231021_151356.jpg


Nu ga ik ze er dus nog een keer uithalen :+
 
Ok, kleine tegenvaller. In het manual staat over het verwijderen en plaatsen van de hoofdlagers 'to press'. Kennelijk is dat echt zo want ik krijg de schalen er niet uit door met een hamer op het gereedschap te timmeren. Ik heb zelfs (met enige voorzichtigheid) een sloophamer met een kop van 6.5 kilo geprobeerd maar de lagerschalen geven geen krimp. (Uiteraard heb ik niet zomaar gemept met dat ding, ik heb meer een enorme 'zet' gegeven door gebruik te maken van het gewicht van de kop). Ik durf niet harder te meppen, ik ben bang dat ik iets beschadig.

Dus ik denk dat ik even op zoek moet naar iemand in mijn omgeving met een pers ...

20231021_153953.jpg


20231021_154001.jpg
 
Ok, kleine tegenvaller. In het manual staat over het verwijderen en plaatsen van de hoofdlagers 'to press'. Kennelijk is dat echt zo want ik krijg de schalen er niet uit door met een hamer op het gereedschap te timmeren. Ik heb zelfs (met enige voorzichtigheid) een sloophamer met een kop van 6.5 kilo geprobeerd maar de lagerschalen geven geen krimp. (Uiteraard heb ik niet zomaar gemept met dat ding, ik heb meer een enorme 'zet' gegeven door gebruik te maken van het gewicht van de kop). Ik durf niet harder te meppen, ik ben bang dat ik iets beschadig.

Dus ik denk dat ik even op zoek moet naar iemand in mijn omgeving met een pers ...

Bekijk bijlage 1937234

Bekijk bijlage 1937235
In de vriezer. Morgen leg je t zo in.
 
In de vriezer. Morgen leg je t zo in.

De lagers moeten er nog uit, dan is warmstoken toch de remedie? En bij monteren het lager in de vriezer en het carter in de oven.

Ik heb trouwens wel eens een busje freeze spray gebruikt voor een lager van een draaibank. Het stuk gietijzer eerst met een föhn verwarmen, dan met die spray de lagerschaal laten schrikken, en vervolgens met een slagtrekker de boel eruit gerost
 
Martell, dat zou met kogellagers natuurlijk zo werken maar ik ben bang dat het met deze twee glijlagerschalen niet zo werkt.

Ronald, de KTM tool zelf is denk ik al bijna 30 centimeter lang. Ik heb al een aardige bankschroef maar dat gaat gewoon niet passen.

Ik was even wat aan het Google-en en kwam als eerste een complete werkplaatspers tegen:

HBM 10 Ton Hydraulische Werkplaatspers / Raamwerkpers

Dat kost 300 Euro. Gaaf natuurlijk maar nu even nog iets teveel van het goede.

Toen kwam ik bij Toolstation een potkrik tegen van 25 Euro:

Hydraulische potkrik kopen? Bekijk hier!

Wellicht is dat wat.
Maar ik ga ook nog even kijken of er iemand in de buurt woont en wellicht een bruikbare pers heeft staan.
 
Even shoppen in de buurt lijkt me dan inderdaad de best optie.

Met een potkrik kloten zou ik voorzichtig mee zijn. Als het iets scheef gaat, kan de boel zo onder je vingers vandaan schieten. Met gevaar voor je vingers, en op het beschadigen van je alumimium-achtige carter.

Voor die €25,- en een worstenbroodje zou je best bij een vakgarage in de buurt even tegen een professionele pers aan mogen leunen lijkt me.
 
De lagers moeten er nog uit, dan is warmstoken toch de remedie? En bij monteren het lager in de vriezer en het carter in de oven.

Ik heb trouwens wel eens een busje freeze spray gebruikt voor een lager van een draaibank. Het stuk gietijzer eerst met een föhn verwarmen, dan met die spray de lagerschaal laten schrikken, en vervolgens met een slagtrekker de boel eruit gerost
Oh sorry. Er uit.....

Blokdeel verwarmen :Y
 
Kan allemaal. Maar dat alu moet echt niet te warm worden.... Ik gok dat dat KTM ding wel een warmtebehandeling gehad heeft, en dat kan bij 200+ graden al beinvloed worden.
In mijn werkplaats boekje staat dat 100-110 graden goed is, en dat zijn carterdelen van 40 jaar oud.
 
Er zitten kogellagers in voor alle andere assen behalve de krukas.

Voor het verwijderen van de kogellagers vermeldt het werkplaatshandboek inderdaad dat ze er zo uitvallen als je het carterdeel een tijdje in de oven doet, ik meen op iets boven de 100 graden ofzo.

Voor het verwijderen en plaatsen van de glijlagerschalen van de krukas wordt met geen woord gerept over verwarmen van de carterdelen (of afkoelen van de lagerschalen) maar wordt verwezen naar persen met het speciale gereedschap.

Kogellagers zijn van staal, glijlagerschalen niet, die zijn vermoedelijk van een aluminiumlegering. Dat betekent dat de uitzettingscoëfficiënt van de lagerschalen en het carterdeel niet zoveel van elkaar verschillen als tussen een kogellager en het carter en dat betekent dat verwarmen / afkoelen van de verschillende onderdelen waarschijnlijk niet werkt.

Ik denk dat als het wel zou werken, meneer KTM dat wel in het handboek had gezet (zoals ze voor de kogellagers dus wel hebben gedaan).

Ik ga nog rustig even nadenken over alle opties.
 
Geen idee of je er wat aan hebt, ik heb niet al te lang geleden een krukas van een auto laten verslijpen omdat ie buiten de toleranties viel.
Die liep na zo'n 1500km kapot, big end lager.
Bleek na inspectie dat een van de olie kanalen in de kruk naar het big end lichtelijk vertopt zat, niet eens heel erg, maar er zat duidelijk rommel in.

Advise, blaas alles goed uit!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan