Electrode afstand bougies bij custom bobines.

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Motor: Yamaha Vmax 1200
Bouwjaar: 1998

Ik heb de originele bobines een paar jaar geleden verwijderd en vervangen door onderstaande penbobines.

Merk: Denso 129700-4800 (SUZUKI GSR 600 2006-2010)

De bougies die daar normaalgesproken bij horen:

- NGK CR9E
- Elektrodeafstand: 0,8 mm
- Weerstand: ontstoord, 5 KOhm

Deze heb ik uiteraard niet in het blok zitten, daarvoor heb ik destijds gewoon weer de originele bougies gekocht.

- NGK DPR8EA9
- Elektrodeafstand: 0,9 mm
- Weerstand: ontstoord, 5 KOhm

Op een ander forum werd er gewezen op het belang van een kleinere afstand tussen de electroden, wanneer je de penbobines gebruikt.

Screenshot_20210717-134935.png


Ik ben een leek en kan dat verhaal alleen maar ter kennisgeving aannemen en concluderen dat er bij de bougies die er normaalgesproken bij passen er ook al sprake is van 0,1 mm verschil.

De afstand die in het bericht opgegeven wordt is 0,026 inch oftewel 0,66 mm. Nóg kleiner dus.

Mijn vraag aan jullie/degenen die er wél kaas van hebben gegeten:

Wat adviseren jullie?

En misschien nog wel belangrijker:

Kan iemand mij enigszins meenemen in de theorie van dit verhaal? Ik probeer het te begrijpen.
 
Beetje boerenlogica, ik ben geen expert.

Hoe groter de elektrode afstand des te hoger moet de spanning zijn om de vonk over te laten slaan. Hoe hoger de spanning des te meer krijgt de bobine voor z'n kloten. Dus als je met een grotere afstand rijdt heb je dus een verhoogde kans dat je bobines doorslaan of oververhit raken.

Nu heb ik het idee dat jij best makkelijk bij de bougies kunt komen, dan zou ik beginnen met 0,7 of 0,8 mm. Er een weekje mee rijden en kijken of je verschil merkt in het rijgedrag of in de temperatuur van de bobines, als je met 0,9 merkt dat je bobines echt heet worden zou ik eens proberen met een kleinere gap.

db
 
Interessant vraagstuk + reactie van DB.

Een GSXR met penbobines heeft injectie. Misschien is de druppelgrote bij injectie fijner dan bij carburateur, afhankelijk van hoe modern de injectoren. Misschien weet het internet een range te noemen voor de bedrijfstemperatuur van bobines? Dan heb je iets om op te mikken.

De Max loopt goed op de penbobines?
 
Ik vraag mij altijd de meerwaarde af van zo een opmerking op internet zonder enige onderbouwing.
Standaard NGK bougies, dan moet de afstand wel gewoon zijn bij de niet standaard bougies ?

Ook las ik het verhaal van warmer wordende bobines van Db hierboven, wat aannemelijk klinkt maar geen idee of dit ook daadwerkelijk merkbaar problemen geeft.
Voor een onderbouwing zou ik verder zoeken op het gebruik van penbobines en of men dit vaker doet.

Of, zoals een zekere Rob hier vaak zegt "Vaak ben je te Ban" of iets van die strekking })
 
De Max loopt goed op de penbobines?

Dat denk ik wel (al drie jaar), maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat hij veel beter zou kunnen lopen.

De financiën ontbreken even om hem binnenkort een keer goed na te laten kijken / af te laten stellen m.b.v. een testbank.

Er gaat volgende week al een zakje met geld naar Hyperpro. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Voor een onderbouwing zou ik verder zoeken op het gebruik van penbobines en of men dit vaker doet.

Ja, dit is een "verbouwing" die vaak wordt toegepast. Niet alleen vanwege de looks, maar ook vanwege de dure OEM bobines en het gebrek aan een aftermarket alternatief.

Inmiddels is die er wél, dus ik twijfel soms.
 
Ja, dit is een "verbouwing" die vaak wordt toegepast. Niet alleen vanwege de looks, maar ook vanwege de dure OEM bobines en het gebrek aan een aftermarket alternatief.

Inmiddels is die er wél, dus ik twijfel vaak.
;)

Ik bedoelde meer of het ook op andere motoren word toegepast, de verkleinde electrode afstand zodra er penbobines gebruikt worden.
Als er daar ook sprake van is komt dat bericht niet van 1 gekke vmax rijdende Amerikaan met een vergiet op zn hoofd en neergeschoten 5G antennes in zn backyard ;)
 
Ik bedoelde meer of het ook op andere motoren word toegepast, de verkleinde electrode afstand zodra er penbobines gebruikt worden.

Hier een voorbeeld waarbij ze het ook (blijkbaar vaker) toepassen bij automotoren.

 
ik krijg meer het idee dat het soms gedaan word om aangepaste/opgevoerde voertuigen beter te laten lopen, wat ik opmaak uit die tekst.
Ik zou zoals JanBros al aangeeft niet te moeilijk doen en de afstand aanhouden voor de bougies die je plaatst, die horen bij jouw blok en bij het verwisselen van bobines (naar pen) hoef je alleen maar de dopjes er af te schroeven, als dat al nodig is.
Maar ter overvloede, ik weet het niet en ga er ook niks bij bedenken :)
 
Nu heb ik het idee dat jij best makkelijk bij de bougies kunt komen, dan zou ik beginnen met 0,7 of 0,8 mm.

Ik heb 8 nieuwe bougies gekocht en 4 ervan aangepast naar 0,7 mm. Morgen eens beginnen met een proefrit.

"Niet omdat het moet, maar omdat het kan." :+

Mocht het nou achteraf allemaal totaal kuDt blijken te zijn, dan schroef ik de andere 4 nieuwe er in en blijf ik er voor de rest weer lekker van af. 🤷‍♂️
 
Ik zou gaan voor iridium. Geen gekloot meer met electrodenafstand. Heb al mijn bougies vervangen door iridiumexemplaren.


 
Laatst bewerkt:
Ook niet bij het gebruik van een bobine die niet bij de motorfiets hoort?

Voor deze (aangepast, stond 'nieuwe) techniek ontwikkelden de NGK technici een maar 0,6 mm dunne punt uit een iridium legering, die met laserlassen op de centrale elektrode wordt bevestigd. Samen zorgen deze slanke iridium elektrode en de aangepunte massa-elektrode dat een lage ontstekingsspanning nodig is. Dus minder belasting voor de bobine en een krachtiger vonk.
 
Word de kracht van de vonk niet bepaald door o.a. de elektrode afstand? Natuurlijk is spanning ook een dingetje maar zolang de bobine het op kan brengen zou je zeggen dat de vonk meer energie moet bevatten voor een grotere afstand.

Ik weet hier ook maar weinig van dus leer graag iets bij
 
Don’t use copper spark plugs in high-energy distributor-less ignition systems (DIS) or coil-on-plug (COP) ignition systems. They’ll wear out too quickly.

The smaller the diameter, the less voltage required to initiate the spark

Many car makers require iridium spark plugs or iridium/platinum combination spark plugs for (COP) ignition systems

'nough said.. ;)

 
Laatst bewerkt:
niet te moeilijk doen, houd je gewoon aan de opgegeven electrode afstand die bij de bougie hoort.

Dit ga ik morgen weer doen, het lijkt inderdaad niet goed te gaan. Ik wil graag leren van wat ik zie, dus hoop dat jij of iemand anders mij kan uitleggen wat er gebeurt.

Mijn constateringen / aannames:

De electrode afstand staat zoals gezegd momenteel op 0,7 mm.

Starten ==> stationair ==> rijden in elk toerental bereik ==> :}

Echter:

De olie temperatuur loopt rap op. 🤔

Tijdens de snelweg rit naar Alphen aan den Rijn (+/- 200 km), bereikte het een temperatuur van 110 - 120 graden Celsius bij een snelheid van 110 - 120 km/h.

Niet perse schrikbarend, ware het het niet dat het normaalgesproken tussen de 80 graden en de 100 graden blijft.

Ik heb de volgende ochtend de bougies er uit gedraaid en ze geïnspecteerd. Die laten zien (aanname, gelezen op een vergelijkingskaart) dat de carburateurs te arm zijn afgesteld en / of de bougies te heet worden.

PXL_20210722_074350240~2.jpg


PXL_20210722_070956459~2.jpg


PXL_20210722_073231080~2.jpg


PXL_20210722_071628782~2.jpg


De carburateurs zijn lijken mij niet te arm afgesteld, de A/F schroeven staan op 2 3/4 slagen in plaats van de voorgeschreven 2 1/4 slagen.

Ik probeer te begrijpen waarom de motor nu warmer wordt.

Is het inderdaad een gevolg van de kleinere afstand tussen de elektroden?

Zo ja, waarom? Ontbrandt de boel nu beter?

=============

(Ik heb overigens het koelsysteem gisteren leeg laten lopen, doorgespoeld, gereinigd, doorgespoeld en weer afgevuld. Dat moest ik sowieso nog doen.)
 
Dat is een fikse stijging in olietemperatuur. Kan geen kwaad te controleren of het koelsysteem goed ontlucht is.

Hoe loopt het blok?

Als ik me goed herinner uit m’n brommertijd kan een te kleine electrode afstand een gezapige motorloop geven. Met een betere electrode afstand liep het beduidend scherper.

Misschien geeft een kleinere afstand een zwakkere vonk, waardoor de kettingreactie van ontbranding trager verloopt?
 
afstelling verloopt niet, dus als hij vroeger minder warm werd is de afstelling goed.
vuile carbu's/versleten gasnaalden kunnen wel het mengsel beinvloeden. maar versleten gasnaalden zorgen voor een rijker mengsel.
kleinere bougieafstand geeft in theorie een iets vroeger ontstekingsmoment waardoor de temp kan oplopen, maar of dat tijdsverschil daar groot genoeg voor is betwijfel ik sterk.

begin eerst maar eens met klepspeling en carbu's kuisen.
 
kleinere bougieafstand geeft in theorie een iets vroeger ontstekingsmoment waardoor de temp kan oplopen,

Ok, dat wilde ik even horen. Theoretisch gezien zou het dus mogelijk kunnen zijn. Bedankt voor de les!

(Ik vroeg mij namelijk af of een gelijk blijvend mengsel "harder", "feller", of "heter" zou kunnen branden door een andere bougie of elektroden afstand.)

Vooralsnog zie ik het met jouw uitleg als een goede mogelijkheid. De klep speling is gesteld en de carburateurs heb ik deze week ook gedaan.

Morgen gaan er nieuwe bougies in. Ik meld mij dan met het resultaat als ik een uurtje heb kunnen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan