Electrode afstand bougies bij custom bobines.

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Motor: Yamaha Vmax 1200
Bouwjaar: 1998

Ik heb de originele bobines een paar jaar geleden verwijderd en vervangen door onderstaande penbobines.

Merk: Denso 129700-4800 (SUZUKI GSR 600 2006-2010)

De bougies die daar normaalgesproken bij horen:

- NGK CR9E
- Elektrodeafstand: 0,8 mm
- Weerstand: ontstoord, 5 KOhm

Deze heb ik uiteraard niet in het blok zitten, daarvoor heb ik destijds gewoon weer de originele bougies gekocht.

- NGK DPR8EA9
- Elektrodeafstand: 0,9 mm
- Weerstand: ontstoord, 5 KOhm

Op een ander forum werd er gewezen op het belang van een kleinere afstand tussen de electroden, wanneer je de penbobines gebruikt.

Screenshot_20210717-134935.png


Ik ben een leek en kan dat verhaal alleen maar ter kennisgeving aannemen en concluderen dat er bij de bougies die er normaalgesproken bij passen er ook al sprake is van 0,1 mm verschil.

De afstand die in het bericht opgegeven wordt is 0,026 inch oftewel 0,66 mm. Nóg kleiner dus.

Mijn vraag aan jullie/degenen die er wél kaas van hebben gegeten:

Wat adviseren jullie?

En misschien nog wel belangrijker:

Kan iemand mij enigszins meenemen in de theorie van dit verhaal? Ik probeer het te begrijpen.
 
Beetje boerenlogica, ik ben geen expert.

Hoe groter de elektrode afstand des te hoger moet de spanning zijn om de vonk over te laten slaan. Hoe hoger de spanning des te meer krijgt de bobine voor z'n kloten. Dus als je met een grotere afstand rijdt heb je dus een verhoogde kans dat je bobines doorslaan of oververhit raken.

Nu heb ik het idee dat jij best makkelijk bij de bougies kunt komen, dan zou ik beginnen met 0,7 of 0,8 mm. Er een weekje mee rijden en kijken of je verschil merkt in het rijgedrag of in de temperatuur van de bobines, als je met 0,9 merkt dat je bobines echt heet worden zou ik eens proberen met een kleinere gap.

db
 
Interessant vraagstuk + reactie van DB.