• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Elektrisch ontroesten

Is het niet zo dat je daarna de polen / het proces kunt omkeren ..... dat roest dan, door de ontleding, geen roest meer is en als "galvanisch ijzer" .... onroestbaar) .... de dikte van de tankwand repareert/verbetert? De opofferings-anode (wordt dan kathode) zal dan wel zelf ook van ijzer moeten zijn.

Ik vind over galvanisch ijzer niets op Net, maar las daarover in krantenstukjes omstreeks 1950.

Waren niet ooit door iemand Maagdenburger Halve Bollen van galvanisch ijzer gemaakt en onroestbaar gebleken? Ik herinner mij zo gauw niet wanneer ik dat las.

Terug met zink anodiseren werkt misschien gemakkelijker ..... maar ik weet niet of zink misschien vloekt met de brandstof.

:?

Is het niet zo dat je daarna de polen / het proces kunt omkeren ..... dat roest dan, door de ontleding, geen roest meer is en als "galvanisch ijzer" .... onroestbaar) .... de dikte van de tankwand repareert/verbetert? De opofferings-anode (wordt dan kathode) zal dan wel zelf ook van ijzer moeten zijn.

Ik vind over galvanisch ijzer niets op Net, maar las daarover in krantenstukjes omstreeks 1950.

Waren niet ooit door iemand Maagdenburger Halve Bollen van galvanisch ijzer gemaakt en onroestbaar gebleken? Ik herinner mij zo gauw niet wanneer ik dat las.

Terug met zink anodiseren werkt misschien gemakkelijker ..... maar ik weet niet of zink misschien vloekt met de brandstof.

:?

Het materiaal is veelal plastisch vervormd, uitgewalste plaat, geperste vormen. Bovendien is het (ijzer) verontreinigd met voornamelijk koolstof en nog wat elementen.
Hierop zou je zuiver ijzer kunnen aanbrengen via galvanische techniek. Maar het zal een heel dun laagje zijn met slechte hechting op de onderlaag vanwege de structuur van het materiaal. Het aanbrengen van een bepaalde dikte heb je niet geheel in de hand, putten zijn moeilijker bereikbaar en op randen zet zich het metaal sneller af.

gegalvaniseerd staal is staal dat door elektrolyse bedekt is met een laagje zink :)
NEE ik bedoel GALVANISCH IJZER; werd/wordt onder andere ook wel op (koperen) soldeerstiften van boutjes merk Ersa aangebracht om de levensduur te verbeteren (vertinde wel iets lastiger).

Verdraaid, die benaming was in de 50/70-er jaren toch tamelijk algemeen bekend.

Het materiaal is veelal plastisch vervormd, uitgewalste plaat, geperste vormen. Bovendien is het (ijzer) verontreinigd met voornamelijk koolstof en nog wat elementen.
Hierop zou je zuiver ijzer kunnen aanbrengen via galvanische techniek. Maar het zal een heel dun laagje zijn met slechte hechting op de onderlaag vanwege de structuur van het materiaal. Het aanbrengen van een bepaalde dikte heb je niet geheel in de hand, putten zijn moeilijker bereikbaar en op randen zet zich het metaal sneller af.
Gelukkig iemand die weet wat Galvanisch IJzer voorstelt.

Ja, duidelijk dat vorm en structuur vergelijkbare invloed zullen hebben op het toedekken als op het schoonmaken ..... en dat schone oplossing en schone donor-kathode beter resultaat kunnen leveren.

Maargoed, het was nooit mijn vak maar sommige Oude Verhalen houdt mijn denkwerk bijna-hinderlijk vast, als curiositeit en vergelijkingsmateriaal .... heel soms komt iets van pas.

Laatst bewerkt:
Net de opstelling uit de link in mijn tank gehangen:
full

full

Heb een dikke accu + druppellader gebruikt. Er loopt ongeveer 80 mA.
Er was meteen beweging en gasvorming waar te nemen.
Ben benieuwd naar het resultaat. Zal dan uiteraard ook een foto posten.

Dit is het resultaat na ongeveer 15 minuten.

Schuim:
full

Zo ging hij er in:
full

En zo komt hij er uit. Dikke laag donkere prut.
full

Zal hem nu eens een paar uurtjes laten hangen.

Is het nog niet klaar dan?

Even een zijstraat: nou het ik Fertan staan. Dat maakt van roest weer een metaalachtig iets dat niet meer roest. Zou dat nou ook aan de binnenkant van een tank kunnen, of maakt de benzine het opeens toch weer roest?

geheid dat dat weer oplost.
Dat spul kan al niet eens tegen regen. Het spoelt uiteindelijk weer weg is mijn ervaring.

Laatst bewerkt:
Dat spul hoeft toch ook niet te blijven zitten? Het zet roest om (volgens het etiket dan). Als dat gedaan is, mag het spulleke weg wat mij betreft.
Lijkt een beetje op Noverox. Zet roest ook om. Wordt dan een zwarte harde laag. Maar zal wel niet tegen benzine kunnen. Ga er maar tanksealer van tankcure ingooien.

dan mag het je filter en carburateur etc. gaan verstoppen?
Dat zal in de praktijk wel het probleem zijn.

Ik dacht even simpel: een ruw metalen oppervalkte, door de roest, wordt gewoon ruw metaal als die roest weer in metaal wordt omgezet. Simpel gezien blijft alles dan gewoon zitten, en komt er niks los.

Nah ja, t zal wel.

@TS: hoe staat het er nu mee?

Dat zal in de praktijk wel het probleem zijn.

Ik dacht even simpel: een ruw metalen oppervalkte, door de roest, wordt gewoon ruw metaal als die roest weer in metaal wordt omgezet. Simpel gezien blijft alles dan gewoon zitten, en komt er niks los.

Nah ja, t zal wel.

@TS: hoe staat het er nu mee?
Ik heb zelf ook nog een tank liggen ter restauratie.
Heb hier op het forum vaak gelezen om een handvol parkers met diesel er in te doen en schudden maar.
Heb het ooit eens met grit gedaan, maar dan ben je heel lang bezig.

dan is de rotzooi tenminste weg. tankcure etc schijnt niet eens nodig te zijn. tenzij de tank echt rot is. het komt dan ook uit de oldtimer wereld.
of als je hem wegzet helemaal vol tanken. als je veel rijdt klotst het en zal het ook niet zo snel roesten. waar benzine zit, zit geen lucht en kan het niet roesten :)

vind de tactiek van fishman mooi (althans dat moet nog blijken), maar omslachtig.

Laatst bewerkt:
Nou is minder omslachtig dan een paar uur met grit schudden.
Enigste wat ik moest kopen was een zak soda.
Net weer gekeken. Dikke laag roest op de ijzeren staaf.
In de tank is al weer veel blank metaal te zien :Y
Laat hem net zo lang pruttelen, tot er geen roest meer aan mijn staaf hangt _O-

Daar heb je een punt.
Ik hoop dat het met parkers en diesel sneller gaat.
we gaan het meemaken.
Dat doen ze vaak door de tank op een betonmolen te plakken en die rond laten draaien.
Daarna moet er nog ontroestmiddel in en moet je de tank ontvetten voor je hem kunt sealen.

Terug
Bovenaan Onderaan