Elektrische takel bevestigen in schuur

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
7 aug 2023
Voor o.a. onderhoud van de motoren wil ik een elektrische takel met een maximum trekkracht van 400kg monteren in de nok van het dak van de schuur. Het dak bestaat uit een sporenkap met 11 sporen van ongeveer 50cm hart afstand. De sporen zijn gemaakt van, ik meen, 5x15 balken. Dakbedekking zijn pannen.

Er zal hoogstwaarschijnlijk maximaal 100 tot 150 kg aan de takel komen hangen.

Is een dergelijke kap berekend of sterk genoeg om de takel aan te bevestigen en zo ja, over hoeveel sporen moet deze gemonteerd worden? Heeft iemand er hier enige idee van?
 
Als je de takel aan de nokbalk hangt, wat mij logisch lijkt, waarom zijn de sporen dan belangrijk?
Die gebruik je toch niet? Of zijn sporen in jouw taal iets heel anders dan bij mij in Brabant?

Belangrijker is de kopmaat van de nokbalk, de overspanning daarvan en hoe de nok is opgelegd. (houten spant of stenen muur)
 
Bij die "balk "maat zou ik als ex timmerman zoveel sporen gebruiken als welke boven je werktafel zitten plus één extra aan beide kanten
Die "balk"maat is niet echt ovendreven zwaar om daar een punt belasting aan te hangen
Meer sporen geven meer gewichtsverdeling .
Maar dat is mijn idee erover

P.S.
een sporen dak heeft vaak geen nokbalk maar alleen een nokplank om de nokpan op vast te legen .
 
Even de vraag aan ChatGPT gesteld ;)

Om te bepalen of de nok van het dak van je schuur sterk genoeg is om een elektrische takel met een maximale trekkracht van 400 kg te monteren, en om de juiste montageplaats te bepalen, moeten we enkele berekeningen uitvoeren.

  1. Bepaal het totale gewicht dat de nok moet dragen:Laten we voor de veiligheid een extra marge nemen en uitgaan van een gewicht van 200 kg, aangezien we geen exacte specificaties hebben van de takel zelf. Dit is inclusief het gewicht van de takel zelf.
  2. Bepaal de kracht op de nok:De kracht die op de nok wordt uitgeoefend, wordt bepaald door het gewicht dat aan de takel hangt. Aangezien de takel de lading opheft, oefent deze een kracht naar beneden uit die gelijk is aan het gewicht. Dus, in dit geval, is de kracht op de nok 200 kg (gewicht van de takel en lading) x 9,81 m/s² (versnelling door zwaartekracht) = 1962 N.
  3. Bepaal de belasting per spoor:Deze belasting wordt gelijkmatig verdeeld over het aantal sporen waarop de takel wordt gemonteerd. In dit geval heb je 11 sporen. De belasting per spoor zou dan 1962 N / 11 = 178,36 N zijn.
  4. Controleer de sterkte van de sporen:Om te bepalen of de sporen sterk genoeg zijn om deze belasting te dragen, moeten we de buigspanning berekenen. De buigspanning (σ) wordt berekend met de formule: σ = (M * c) / I, waarbij M het buigmoment is, c de afstand van het neutrale vlak tot het verste vezelpunt, en I het traagheidsmoment van de doorsnede is.
Voor een rechthoekige doorsnede (balk) zoals deze, wordt het traagheidsmoment I berekend als I = (b * h^3) / 12, waarbij b de breedte en h de hoogte van de doorsnede is.

Voor een 50 mm x 150 mm balk is I = (0,05 m * 0,15 m^3) / 12 = 0,0009375 m^4.

Nu kunnen we de maximale buigspanning berekenen:σ = (M * c) / ILaten we aannemen dat het buigmoment M gelijkmatig verdeeld wordt over de hoogte van de balk. Dan is c = 75 mm = 0,075 m.

Stel dat de maximale toelaatbare buigspanning voor het hout bijvoorbeeld 10 MPa is (om rekening te houden met veiligheidsfactoren).

M = (10e6 N/m^2 * 0,0009375 m^4) / 0,075 m = 1250 Nm

Het buigmoment dat door de takel op een enkel spoor wordt uitgeoefend, is 178,36 N * 0,025 m = 4,46 Nm.

Aangezien het buigmoment door de takel (4,46 Nm) veel kleiner is dan het maximale buigmoment dat de spoorbalken kunnen weerstaan (1250 Nm), kunnen we concluderen dat de sporen sterk genoeg zijn om de belasting van de takel te dragen.

  1. Aantal sporen voor montage:Aangezien de sporen sterk genoeg zijn, kunnen we overwegen om de takel op één enkel spoor te monteren. Echter, voor extra veiligheid en stabiliteit, zou het beter zijn om de takel over meerdere sporen te monteren. Laten we zeggen dat je de takel op 2 of 3 aangrenzende sporen monteert om de belasting gelijkmatig te verdelen.
Conclusie: Op basis van de berekeningen lijkt de nok van het dak van je schuur sterk genoeg te zijn om een elektrische takel met een maximale trekkracht van 400 kg te dragen. Je kunt de takel over 2 of 3 aangrenzende sporen monteren om de belasting gelijkmatig te verdelen en extra stabiliteit te bieden. Het is echter sterk aanbevolen om een professionele ingenieur of bouwkundige te raadplegen voordat je dergelijke wijzigingen aanbrengt aan de dakconstructie. Veiligheid staat voorop.
 
Wat een zootje tech gewauwel
bv
"Het buigmoment dat door de takel op een enkel spoor wordt uitgeoefend, is 178,36 N * 0,025 m = 4,46 Nm." dat zou betekenen dat de balk bij 0.4 kilo belasting elke meter doorbuigt .
En dan "Aangezien het buigmoment door de takel (4,46 Nm) veel kleiner is dan het maximale buigmoment dat de spoorbalken kunnen weerstaan (1250 Nm),"de balk zou breken bij 12.5 kilo .Oeps foutje moet 125,50 kilo zijn

De sporen tegen over elkaar koppelen als dat niet het geval al is en dan aan vier of meer van de stellen je takelbalk aan vast maken
 
Laatst bewerkt:
Bij die "balk "maat zou ik als ex timmerman zoveel sporen gebruiken als welke boven je werktafel zitten plus één extra aan beide kanten
Die "balk"maat is niet echt ovendreven zwaar om daar een punt belasting aan te hangen
Meer sporen geven meer gewichtsverdeling .
Maar dat is mijn idee erover

P.S.
een sporen dak heeft vaak geen nokbalk maar alleen een nokplank om de nokpan op vast te legen .

Nooit geweten en ook nooit gezien, maar ik geloof meteen dat het bestaat.
Zelfs mijn tuinhuisje heeft een nokbalk. *D
 
Wat een zootje tech gewauwel
bv
"Het buigmoment dat door de takel op een enkel spoor wordt uitgeoefend, is 178,36 N * 0,025 m = 4,46 Nm." dat zou betekenen dat de balk bij 0.4 kilo belasting elke meter doorbuigt .
En dan "Aangezien het buigmoment door de takel (4,46 Nm) veel kleiner is dan het maximale buigmoment dat de spoorbalken kunnen weerstaan (1250 Nm),"de balk zou breken bij 12.5 kilo .

De sporen tegen over elkaar koppelen als dat niet het geval al is en dan aan vier of meer van de stellen je takelbalk aan vast maken
ChatGPT is dan ook vooral goed in klinkende teksten schrijven. Inhoudelijk juistheid is daarbij van ondergeschikt belang. Rekenen kan het model ook al niet...

De gemiddelde manager moet het dus prima kunnen gebruiken om zijn werk te verantwoorden :+
 
P.S.
een sporen dak heeft vaak geen nokbalk maar alleen een nokplank om de nokpan op vast te legen .
dit klopt helemaal. Ik heb dus ook geen nokbalk. Vandaar dat ik benieuwd was hoe ik deze bereken. Chat GPT antwoorden heb ik inderdaad niet zoveel omdat die niet kan rekenen. Iemand die het op basis van bovenstaande gegevens wel kan?

Ik ga er vanuit dat drie é 4 sporen het wel moeten kunnen dragen.... maar wil het graag zeker weten
 
Ik weet nog van vroeger dat we gewoon een houtdraaibout van 10mm in een dikke balk van het platte dak draaiden.
Met een plaatje ijzer er achter.
En daar een takel aan knoopten.
Vervolgens trokken we een 1.6 uit een golf.
Ging goed, maar vraag niet hoe :+

Waarom pak je geen H-balk?
Schroef je op diverse plekken vast, en een loopkat eraan.
Krachten beter verdeeld, en je kan zware dingen verplaatsen.
 
ik weet niet wat OP wil, hoe hoog nok is etc. Een buis weegt bijna niets maar geeft een beperkte bewegings vrjheid. Als je alleen maar even iets moet verplaatsen dan kan dat ook zoals de romeinen upside down. Gewoon een spanband iets verder zetten en via haken verplaatsn
 
7 aug 2023
Voor o.a. onderhoud van de motoren wil ik een elektrische takel met een maximum trekkracht van 400kg monteren in de nok van het dak van de schuur. Het dak bestaat uit een sporenkap met 11 sporen van ongeveer 50cm hart afstand. De sporen zijn gemaakt van, ik meen, 5x15 balken. Dakbedekking zijn pannen.

Er zal hoogstwaarschijnlijk maximaal 100 tot 150 kg aan de takel komen hangen.

Is een dergelijke kap berekend of sterk genoeg om de takel aan te bevestigen en zo ja, over hoeveel sporen moet deze gemonteerd worden? Heeft iemand er hier enige idee van?

Dus, de schuur is lang: van voor-topgevel tot achter-topgevel 5 mtr. (11 sporen, dus 10 tussenruimtes a 50 cm). Zijn de topgevels van 1/2 steens metselwerk? Ja, dan een 75 X 275 houten balk van voor- naar achter topgevel op nokhoogte aanbrengen (mbv balkbeugels) en klaar ben je, als je je maar houd aan de 100 a 150 kg ;)

p.s.
1. hoe breed is de schuur? korter dan 5 mtr?
2. hoe hoog zitten je vloerbalken? hoog genoeg voor motorfiets te takelen? (11 vloerbalken?)
3. blijkbaar geen zoldervloer aanwezig?
 
ik heb al alles gedaan wat je aan een motorfiets kan doen, maar nog nooit gedacht "had ik nu maar een takel".
waarvoor wil je die eigenlijk ?
Nou, dat is voor iedereen verschillend en afhankelijk van type motor. Ik heb ook een takel gemaakt en het is bij mijn motor toch met sommige dingen echt handig en veilig. Laatst nog balhoofdlager vervangen, motor met hijsband door gat in frame omhoog naar handige werkhoogte met alleen achterwiel op de grond. Ook de bok eronderuit om linksysteem vering te onderhouden, kan je veilig, ruim en stabiel werken met een ding van 300 Kg in de lucht. Ik heb een takel aan een dak draagbalk gemaakt vlakbij waar hij op de muur ligt. Takel zelf kan maar 500Kg hebben, constructie zelf veel meer.
 
Nou, dat is voor iedereen verschillend en afhankelijk van type motor. Ik heb ook een takel gemaakt en het is bij mijn motor toch met sommige dingen echt handig en veilig. Laatst nog balhoofdlager vervangen, motor met hijsband door gat in frame omhoog naar handige werkhoogte met alleen achterwiel op de grond. Ook de bok eronderuit om linksysteem vering te onderhouden, kan je veilig, ruim en stabiel werken met een ding van 300 Kg in de lucht. Ik heb een takel aan een dak draagbalk gemaakt vlakbij waar hij op de muur ligt. Takel zelf kan maar 500Kg hebben, constructie zelf veel meer.
Lijkt mij geheel niet veilig.
Als je een lijn trekt van onderkant achterwiel naar hijspunt op het frame trekt zal het zwaarste deel beneden willen zijn.
Dat is leuk als je je motorblok los maakt.
 
Als je een lijn trekt van onderkant achterwiel naar hijspunt op het frame trekt zal het zwaarste deel beneden willen zijn.
Jawel hoor, helemaal veilig. Hijsband gaat onder het frame precies op de plaats bij het balhoofdlager door. Dezelfde gewicht kracht werkt toch ook op die plaats als de motor gewoon op zijn voorwiel rust? De rest (achterzijde) steunt gewoon ook normaal met het achterwiel op de grond.
 
Terug
Bovenaan Onderaan