Elektrische takel bevestigen in schuur

Proosst

MF veteraan
23 feb 2007
4.822
15
7 aug 2023
Voor o.a. onderhoud van de motoren wil ik een elektrische takel met een maximum trekkracht van 400kg monteren in de nok van het dak van de schuur. Het dak bestaat uit een sporenkap met 11 sporen van ongeveer 50cm hart afstand. De sporen zijn gemaakt van, ik meen, 5x15 balken. Dakbedekking zijn pannen.

Er zal hoogstwaarschijnlijk maximaal 100 tot 150 kg aan de takel komen hangen.

Is een dergelijke kap berekend of sterk genoeg om de takel aan te bevestigen en zo ja, over hoeveel sporen moet deze gemonteerd worden? Heeft iemand er hier enige idee van?
 
ik heb al alles gedaan wat je aan een motorfiets kan doen, maar nog nooit gedacht "had ik nu maar een takel".
waarvoor wil je die eigenlijk ?
Alles waarbij het voorwiel van de grond moet.


In mijn geval geen hippe takel maar gewoon een stalen beugel en flinke spanband.
#beunhaas O-)

P_20230219_162635.jpg
 
Even takelen werkt wel lekker snel en je hebt veel sleutelruimte bij het voorwiel in vergelijking met een bok (alleen drie soorten bokken hier en buiten werken :') ).
 
Ik heb nu een takel (loopkat) en het is echt geweldig als je met een voorvork/voorwiel oid bezig moet. Tuurlijk kon t prima zonder, maar het is wel heel lekker.

Echter was m'n oude schuur wat minder hightech en had ik het zo.
Let niet te veel op wat er in hangt, maar de KTM 990 Adventure kon ik makkelijk van de grond takelen en de constructie gaf geen krimp.
Weet niet of dit een beetje vergelijkbaar is, maar heb je een idee van de orde van grootte wat iig kan.
ba3becfd-b820-46b7-be2d-548b4717ec58.jpg
 
Ik heb nu een takel (loopkat) en het is echt geweldig als je met een voorvork/voorwiel oid bezig moet. Tuurlijk kon t prima zonder, maar het is wel heel lekker.

Echter was m'n oude schuur wat minder hightech en had ik het zo.
Let niet te veel op wat er in hangt, maar de KTM 990 Adventure kon ik makkelijk van de grond takelen en de constructie gaf geen krimp.
Weet niet of dit een beetje vergelijkbaar is, maar heb je een idee van de orde van grootte wat iig kan.
Bekijk bijlage 1915211
Loopt dat over het onderste deel van een H profiel? Handig!
 
Dat rode deel hoort over een H profiel inderdaad. Dit zijn echter 2 hoekijzers die ik me M12 bouten hard tegen de balk geklemd heb. Liep van muur tot muur dus was gelijk een versteviging van de constructie.

Maar zoals ik al zei was dit m'n oude schuur, nu heb ik het ongeveer zo, maar dan wel netjes met de juiste kabel enz:

31fe469b-3000-4984-a96f-31594fe37805.jpg

Rijdt en takelt elektrisch. Takel mag enkel tot 250kg, dubbel gelust tot 500kg, loopkat mag tot 2 ton, constructie kan ongeveer 6 ton pakken.
 
ik heb al alles gedaan wat je aan een motorfiets kan doen, maar nog nooit gedacht "had ik nu maar een takel".
waarvoor wil je die eigenlijk ?
Is echt heerlijk. Al ist maar voor die ene keer.
Ook mn ebike mee op werkhoogte getakeld ivm lekke achterband.

Weinig moeite, nie duur nie. Ik heb een 125/250 kg versie. Meer dan genoeg, omdat je feitenlijk enkel 1 kant vd motor opheft.
 
Dus, de schuur is lang: van voor-topgevel tot achter-topgevel 5 mtr. (11 sporen, dus 10 tussenruimtes a 50 cm). Zijn de topgevels van 1/2 steens metselwerk? Ja, dan een 75 X 275 houten balk van voor- naar achter topgevel op nokhoogte aanbrengen (mbv balkbeugels) en klaar ben je, als je je maar houd aan de 100 a 150 kg ;)

p.s.
1. hoe breed is de schuur? korter dan 5 mtr?
2. hoe hoog zitten je vloerbalken? hoog genoeg voor motorfiets te takelen? (11 vloerbalken?)
3. blijkbaar geen zoldervloer aanwezig?
Schuur is 6x3 buitenwerk. Inderdaad 11 sporen en 11 vloerbalken. Zitten aan elkaar vast (schuur destijds ook helemaal zelf gebouwd maar niet berekend, dat heb ik laten doen). Nok van het dak zal zo'n 5m zijn. Overigens zit er onder het dak naast de schuur ook nog een overkapping met stalen steunpalen vandaar dat de 'zolder' groter is dan de schuur zelf. Ik heb wel een zoldervloer en daar zit een groot gat/luik in voor de toegang. Het idee was om de takel in de nok te hangen en dat hij door dit gat heen kan takelen. motoren staan dan net voor de werkbank en maakt klussen wat makkelijker en veiliger. Inderdaad voor onder andere lagers, voorvork keerringen etc etc te vervangen. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om bijv. wat lompere en grotere gereedschappen aan het einde van het jaar op het ruimen richting de zolder dus multi functioneel inzetbaar. Wegen allemaal nooit meer dan 100kg per stuk maar moet dus wel te doen zijn.

Loopkat is voor mij overbodig met deze ruimte. Ik ben meer op zoek naar een wat 'simpeler' elektrisch takelsysteem voor voorgenoemde werkzaamheden en klussen en heb geen loopkat nodig á la hoogovens, daar ik geen staal hoef te gieten of zware objecten moet verplaatsen.

V.w.b. montage, zolder is afgetimmerd met underlayment. Die wil ik het liefst laten zitten maar kan de sporen wel goed vinden. Het zou ideaal zijn als ik hem op een manier aan de sporen kan monteren. Een H balk er in bouwen lijkt me wat overkill, los van het feit dat die ook wat weegt.

edit: Zie dat de onderstaande rectie weer aangepast is maar dan alsnog even ter illustratie een sporenkap: https://verbouwkosten.s3.amazonaws.com/plaatjes/sporendak.jpg
Enige verschil is dat er bij mij dus underlayment als afwerking tegenaan zit. Verder ziet het dak er exact zo uit.
 
Laatst bewerkt:
4 H balken langs de buur, dan een H balk , of 2 H-balken langs de plafond. Langs de muur de balken vastmaken aan de muur op diverse plekken. Plafond H balken met een spleet van bijv. 2 cm en je kan iets met wielen gaan gebruiken. Dan kan je de takel langs de H-balk bewegen.

Edit:

ik stel voor: Garagekraan hydraulisch 1 ton – inklapbaar incl. balanceerad

700 kg kan het tillen, klaar.....
 
Laatst bewerkt:
Welke muur? Het is een schuine kap...

Stel je voor dat mijn kap aan de binnenzijde underlayment platen heeft als afwerking, Die zitten dus in een ongeveer 90° hoek tegen elkaar aan en dat is het dan. Daartussen moet ik dus 'iets' maken waar ik de takel aan ophang. Zoals al aangegeven hoef ik geen loopkat dus waarom een H balk?

Die andere lift heb ik geen plaats voor en tevens mis ik dan het voordeel van het gereedschap naar de zolder tillen. @lionofjudah sorry, maar ik heb echt aan geen enkele tip iets.
 
Laatst bewerkt:
Kan je geen zelfdragende constructie maken (bijv van steigerpijp) die je op die zoldervloer zet? Dan heb je de gelegenheid om te hijsen, ook naar zolder zonder iets aan de kap te doen.
 
Schuur is 6x3 buitenwerk. Inderdaad 11 sporen en 11 vloerbalken. Zitten aan elkaar vast (schuur destijds ook helemaal zelf gebouwd maar niet berekend, dat heb ik laten doen). Nok van het dak zal zo'n 5m zijn. Overigens zit er onder het dak naast de schuur ook nog een overkapping met stalen steunpalen vandaar dat de 'zolder' groter is dan de schuur zelf. Ik heb wel een zoldervloer en daar zit een groot gat/luik in voor de toegang. Het idee was om de takel in de nok te hangen en dat hij door dit gat heen kan takelen. motoren staan dan net voor de werkbank en maakt klussen wat makkelijker en veiliger. Inderdaad voor onder andere lagers, voorvork keerringen etc etc te vervangen. Daarnaast wil ik hem ook gebruiken om bijv. wat lompere en grotere gereedschappen aan het einde van het jaar op het ruimen richting de zolder dus multi functioneel inzetbaar. Wegen allemaal nooit meer dan 100kg per stuk maar moet dus wel te doen zijn.

Loopkat is voor mij overbodig met deze ruimte. Ik ben meer op zoek naar een wat 'simpeler' elektrisch takelsysteem voor voorgenoemde werkzaamheden en klussen en heb geen loopkat nodig á la hoogovens, daar ik geen staal hoef te gieten of zware objecten moet verplaatsen.

V.w.b. montage, zolder is afgetimmerd met underlayment. Die wil ik het liefst laten zitten maar kan de sporen wel goed vinden. Het zou ideaal zijn als ik hem op een manier aan de sporen kan monteren. Een H balk er in bouwen lijkt me wat overkill, los van het feit dat die ook wat weegt.

edit: Zie dat de onderstaande rectie weer aangepast is maar dan alsnog even ter illustratie een sporenkap: https://verbouwkosten.s3.amazonaws.com/plaatjes/sporendak.jpg
Enige verschil is dat er bij mij dus underlayment als afwerking tegenaan zit. Verder ziet het dak er exact zo uit.
Dat sporendak ziet er sterk zat uit.
Ik zou denk ik een dikke vierkante balk pakken (of nog mooier, driehoekig als dat bestaat) en die over de hele lengte tegen de sporen schroeven. Dan daategenaan de takel die ik een paar reacties eerder poste. Of gewoon een dik ook en daaraan een takel die aan een oog kan hangen.
 
Welke muur? Het is een schuine kap...

Stel je voor dat mijn kap aan de binnenzijde underlayment platen heeft als afwerking, Die zitten dus in een ongeveer 90° hoek tegen elkaar aan en dat is het dan. Daartussen moet ik dus 'iets' maken waar ik de takel aan ophang. Zoals al aangegeven hoef ik geen loopkat dus waarom een H balk?

Die andere lift heb ik geen plaats voor en tevens mis ik dan het voordeel van het gereedschap naar de zolder tillen. @lionofjudah sorry, maar ik heb echt aan geen enkele tip iets.
Plaats anders eens een foto.
 
Plaats anders eens een foto.
Van de huidige situatie zal dat niet veel zin hebben want de zolder staat momenteel echt helemaal vol met spullen dus naast rotzooi is er niet veel te zien. maar heb hier een foto van tijdens de bouw toegevoegd. Vat het grotendeels samen.
Screenshot_20230820-104420.png


@Erwin P ik zou dus boven het gat een paar in verstek gezaagde balken van gelijke dikte als de sporen kunnen bevestigen aan de huidige sporen op die plek zodat er bovenin een drie hoek onstaat en die met elkaar verbinden waar ik de takel aan hang.
De vraag staat dus nog of dat sterk is voor de max capaciteit van de takel.
 
Die vlakke kant van de driehoek, is die og zichtbaar/bereikbaar?
Ik kan me zo voorstellen dat je daar een platte plaat tegen aan gemaakt hebt zodat je dak net niet helemaal in een punt loopt...

Als je daar nou een dikke balk of een T profiel over de hele lengte aan maakt verdeel je de last over de lengte. Mocht 1 van de sporen iets doorzakken pakken z'n buren het gewicht geleidelijk over. Dat blijft wel heel.
 
Ja de driehoeken kan ik bij. Hoeveel zou ik er moeten nemen?
Is er een standaard berekening voor hoeveel deze sporen per stuk veilig belastbaar zouden moeten zijn?
 
Bij jou construktie van je sporendak pak je elke keer twee sporen die tegenoverelkaar staan voor je belasting en met oog op wat je wil zou één set al voldoende zijn .
ga dan van minimaal twee set uit voor wat als je wat zwaarders dan die 150 kilo wil liften
zelf zou ik er drie sets voor gebruiken .
 
1692629285601.png

Rood: houten balk van topgevel naar topgevel.
Groen: U beugel gemonteerd aande topgevel. In de U beugel komt de houten balk te liggen.
Blauw: simpele stalen U beugels gemonteerd aan de nok-diehoekplaten. In de U ligt de houten balk.
T.pv. je trapgat takel monteren aan de houten balk.

Als je voor zeker wil gaan, vraag degene die het rekenwerk van je schuur heeft gedaan of het verantwoord is.
 
Kom op, 125 kg... dat is ongeveer hetzelfde als de dakdekker. Als de dakdekker eraf is, kan de last in de takel. Of zeg ik nu wat geks?
Ik zou iets maken dat je even met drie flinke mensen aan kan hangen, en dan aan één van de bevestigingspunten lijkt me sterk dat het dan zelf maar kraakt of doorbuigt. En dan de takelbalk aan twee of drie van die punten ophangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan