Ben al geruime tijd aan het denken aan een klassieke endurance racer replica namaak whatever... om op trackdays te gebruiken, maar zeer zeker ook op straat.
En aangezien ik een XS1100 freak ben en ik nog zo'n blok had liggen wordt het dus een XS1100 racer. Eentje zoals Yamaha hem nooit gemaakt heeft.
Ik ben vroeger een trouwe bezoeker geweest van 24 uur races, in de tijd dat je nog gewoon langs de boxen kon wandelen...
De Kawasaki racers van Godier Genoud en Pipart zijn verschrikkelijk mooie machines en voor een racer erg comfortabel.
De spaceframe constructie (met de pijpen buitenom het blok in plaats van bovenlangs) staat me aan omdat het fijn werken is aan zo'n machine en de monocoque tankzit die opklapbaar is moet er ook op komen.
De stijl van de achterbrug vind ik ook erg mooi, er moet echter wel een enkelzijdige schokbreker op, zoals op de jongere modellen.
en de accu in de tank: kicken!
hier de restauratie van zo'n machine:
click (2e helft van de pagina)
Wat ik niet mooi vind aan deze machine is de diameter van de framenbuizen (inherent aan de periode), die moeten dus dikker; de pijpen onderlangs vind ik ook niet mooi.
Omdat er een enkelzijdige schokbreker opkomt die afgesteund moet worden moet het framegedeelte achter het blok hoger komen dan bij de GG en gaan we combineren met stijlelementen van de Motoplast frames uit de jaren 70 en 80.
Weinig foto's hiervan op het net. Ben vroeger eens bij René Cortie geweest (in Rotterdam?), die had toen meerdere van zulke frames liggen.. Een paar jaren geleden nog eens gebeld, maar hij was blij dat ie ze destijds uiteindelijk allemaal is kwijtgeraakt..
Hier een Motoplast Laverda:
en hier een frame voor een Kawa dat onlangs op Ebay te koop stond, was echter te klein voor het Yamaha blok:
Deze frames vind ik op zich mooi, mits wat minder druk. Zeker de zijkanten waar de pijpen naast elkaar lopen. Ziet er nets iets steviger uit dan bijvoorbeeld een Martin (sorry jongens, vind Martins ook mooi hoor)
Nou Jerry, aan jou weer de eer!