Enduro voor achterop een 4x4 en ook nog eens onderhoudsvriendelijk?

Edje v. M.

MF veteraan
21 jun 2006
1.145
30
Wie kan me helpen met de keuze van een enduro die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- licht van gewicht (aangezien ik de motor aan/achter op (in geval van een pickup) wil vervoeren en dan ook met de auto offroad kunnen rijden)
- onderhouds vriendelijk (moet er tegen kunnen om maar af en toe gebruikt te worden)

Momenteel heb ik een husaberg 450 uit 2012. Ik heb de motor sinds 2015 en heb er eigenlijk pas iets van 3 weken op gereden :X. 1 keer een vakantie in Marokko en 1 keer een vakantie in Portugal. Wat me tegen viel was dat ik voor iedere vakantie ruim €300,- kwijt ben aan onderhoud om de motor weer goed aan de gang te krijgen, al moet ik zeggen dat sinds de laatste keer (wat ook al weer 2 jaar geleden is) het mee valt, want ik heb alleen de injector schoon gemaakt en hij rijdt weer prima.

Ook een reden dat ik aan het kijken ben naar wat anders is het feit dat ik offroad geen held ben en de motor dus bij lange na niet gebruik zoals hij gebruikt zou moeten worden. ik vind het wel erg leuk om offroad te rijden (dan maar minder snel en minder technische stukken dan de anderen). Kortom, met wat minder vermogen kan ik ook prima uit denk ik.

Ik ben van plan om een 4x4 te kopen met een daktent, het zou ideaal zijn als ik dan een motor mee kan nemen. 1 omdat het veel leuker is om met de motor de boel te verkennen en 2 omdat ik dan de daktent etc gewoon kan laten staan en op de motor kleine ritjes doen naar bijvoorbeeld een winkel voor de boodschappen. De bestemmingen zullen variëren tussen Oostenrijk, Marokko, IJsland etc.

Ik hoor graag of jullie tips hebben
 
Laatst bewerkt:
2025?

Kijk eens naar een KTM Freeride 350 uit 2013.

Test van lichte offroads hier na te lezen als je een abo hebt:

Zonder plaatjes:
 
Laatst bewerkt:
Scherp, ik heb m aangepast

Zonder plaatjes:
Heel verhaal, ga ik even doorlezen, bedankt!
 
Ik vraag me af waar je die auto met tent kunt laten staan in Marokko: op een omheinde camping met wachttorens en gewapende bewakers? (dit is wel een serieuze vraag).
 
Let even op het gewicht van die Freeride!

Test.jpg
 
Ik vraag me af waar je die auto met tent kunt laten staan in Marokko: op een omheinde camping met wachttorens en gewapende bewakers? (dit is wel een serieuze vraag).
Goede vraag, maar dat kan op heel veel plekken, zeker als je met een grotere groep reist en niet iedereen gek is van motorrijden (dan blijven die maar mooi bij de auto). Verder is Marokko heel erg veilig om doorheen te reizen, zijn er ook campings etc. Hoewel het in Marokko waarschijnlijker is dat de auto bij een hotel zal staan en dat ik dan op de motor weg wil kunnen.
 
Een paar "out of the box" opties:
Yamaha Tricker
Beta Alp 4.0
 
Als je in 5 jaar tijd maar 2 keer (2 vakanties) op een motor rijd dan zal dat met elke motor moeilijk worden denk ik.
Dan staat hij dus steeds 1 a 2 jaar stil? Dan zal hij elke keer weer gereanimeerd moeten worden...
 
Ik geef direct toe dat ik praktisch geen ervaring heb met enduro etc maar bij mij schoot direct een TW125 of misschien zelfs een vanvan door mn hoofd... als boodschappen doen en af en toe een rondje offroad de bedoeling is kom je er ver mee denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
hou er ook rekening mee dat waar je je brommer op wilt rijden AAN t frame van je oto gemonteerd dient te worden.
je trekhaak houdt dat echt niet!
licht enduro weegt ongeveer 120kg,
en tweetakt heeeeeuuuule lichte net 100...
suk7
 
Als je in 5 jaar tijd maar 2 keer (2 vakanties) op een motor rijd dan zal dat met elke motor moeilijk worden denk ik.
Dan staat hij dus steeds 1 a 2 jaar stil? Dan zal hij elke keer weer gereanimeerd moeten worden...

:^ Als je motor vooral stilstaat, zul je met elke motor groot onderhoud hebben voor je kunt rijden. Oftewel, trap dat ding vaker aan, of huur er een ter plaatse. Hoef je hem niet mee te slepen ook.
 
hou er ook rekening mee dat waar je je brommer op wilt rijden AAN t frame van je oto gemonteerd dient te worden.
je trekhaak houdt dat echt niet!
licht enduro weegt ongeveer 120kg,
en tweetakt heeeeeuuuule lichte net 100...
suk7

Kan nog weleens meevallen bij een 4x4.
Een mercedes sprinter oid mag al 150 kg op de haak hebben
 
Bedankt voor de tips, als ik het zo lees hoef ik voor het gewicht mijn husaberg niet weg te doen, echt veel lichter wordt het namelijk niet.

Ik ben wel benieuwd naar de onderhoudsintervallen van bijvoorbeeld een KTM freeride, ik zal eens bij een dealer informeren. De elektrische versie daarvan is ook erg interessant. Opladen kan wellicht via de auto. De prijs daarvan is nog wel wat hoog naar mijn idee, en de actieradius is nog beperkt. Wellicht kan ik wat dat betreft beter mijn husaberg nog even houden en afwachten wat die KTM's doen in de ontwikkeling. Ik wil er sowieso een keer op proefrijden.
Wat me ook ideaal lijkt is dat de accu er uit kan, dan is de motor tijdens transport een stuk lichter.
Qua onderhoudsinterval is de tricker ook wel een goed optie denk ik, zal daar ook eens naar kijken. Ik zat zelf ook te denken aan de DRZ400, maar die zijn weer een stuk zwaarder (130kg)

Ik weet dat ik eigenlijk meer zou moeten rijden, maar daar kom ik de laatste jaren niet aan toe -O-

Ik vind huren niet echt een optie, met een combinatie zoals ik voor ogen heb kan ik ergens naartoe rijden met de auto en dan daar met de motor op pad, zonder afhankelijk te zijn of ik daar ter plekke een motor kan huren. Bijvoorbeeld in het binnenland van IJsland, of ergens in de woestijn in Marokko. Toen ik in Marokko was was er ook een vrachtwagen (ook 4x4) bij waar de motor in kon, bijvoorbeeld als er iemand pech had, dat was echt ideaal.

De motor op de auto monteren wordt inderdaad een uitdaging, al ga ik er eigenlijk van uit dat de auto's die ik overweeg het wel kunnen hebben. Ik was wel verbaasd toen ik zag wat mensen allemaal aan een auto hangen (bijvoorbeeld: ARLI bv Schagerbrug Machine & apparatenbouw, Website 2020 ). Ik denk dat het een landcruiser 100 wordt of een hilux. Als het een hilux wordt dan kan de motor gewoon in de bak, of hij wordt verbouwd tot zoiets:
1593869908443.png
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Terug
Bovenaan Onderaan