• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Ervaring met woon-werk reizen als consultant

• Onderwerp starter Onderwerp starter NeoC
  • Startdatum Startdatum

NeoC

Die hard MF'er
Lid geworden
9 feb 2008
Waarderingsscore
0
Goeie middag allen,

Ik zit me vanmiddag te bedenken wat ik wil als ik mijn rijbewijs heb. Nu trekt het idee mij wel dat filerijden op een motor 100% leuker is dan in een koekblik *O* en woon/werkreizen op de motor doen/

Ik zit me nu dus af te vragen, ik wordt als ik ben afgestudeerd waarschijnlijk een consultant (programmeur, projectleider). Dit houdt in dat ik wisselend bij klanten terecht kan komen en dus veel aan het reizen ben. Reizen in deze tijden wordt steeds trager (lees:filerijden) en zou ik willen weten of er mensen zijn die als consultant op de motor stad en land afreizen. :]

Wat ik dus graag wil weten:
  • Wat voor werk doe je dan precies (en hoe wisselend zijn de klanten)?
  • Ga je op de motor of heb je weloverwogen toch het koekblik gekozen?
  • Hoe ga je om met je kleding/helm als je bij een klant bent?
  • Zit er echt veel reistijdverschil tussen motor/auto of is de manier van reizen gewoon te goed op een motor? 8-)

De search hielp mij iig niet verder (of ik kon de goede woorden niet vinden :+)

Ik ben IT Freelancer, ik doe dus projecten voor verschillende klanten. Ik ga altijd op de motor tenzij het ijzelt of sneeuwt dan kies ik voor het blik. Zit nu op een klus in Spijkenisse, 80 km heen en 80 terug. Ben blij dat ik dat op de motor kan doen anders had ik alleen maar in de file gestaan.

Qua kleding, gewoon textielpak over je gewone kleding heen en een paar schoenen in je tanktas en that's it :) Als ik aankom even omkleden, haar goed doen en het lijkt net alsof je met het blik bent ;)

Alleen ja het blijft woon/werkverkeer. Motorrijden is het leukst als je vrij bent om te rijden waarheen en wanneer je wilt. Als je elke dag op de motor heen en terug gaat, zelfde weg, zelfde tijden dan is de lol er snel van af. Ondanks dus dat ik zoveel rij maak ik dus ook nog veel funkilometers in het weekend.

Qua reistijd is discutabel. Je bent 's ochtends wel ff bezig, pak aan, tas inpakken, motor uit de stalling halen etc. Een auto stap je in rij je weg, dat is dus gemakkelijker. Maar met een motor sta ik nooit meer in de file terwijl ik al mijn collega's met een auto alleen maar hoor klagen, ik heb nergens last van :] :]

Heb je trouwens een nieuwe klant dan zou ik wel eerst met het blik gaan. Als ze je dan goed kennen en de relatie met de klant is informeel genoeg pak je gewoon de motor :) Beste is om gewoon te vragen of zij het een probleem vinden dat je je daar ff moet omkleden.

@NeoC,

Ik ben een tijdlang consultant geweest. Dat deed ik in een tempo van een opdracht over meerdere jaren (tussen 1 en 5).

Het intakegesprek moet je gewoon met een koekblik doen. Het wordt namelijk bijzonder gewaardeerd als je in zo'n ouderwets bruiloften en begrafenissen kostuumpje met stroppert op de afspraak komt. Na de periode van handjes schudden en namen vergeten kan je jezelf weer in normale kleding vertonen.

Maar, afgezien van zo'n eerste paar dagen heeft een motor nog een paar kleine nadelen. Je hebt op de motor concentratie nodig. Je moet zogezegd met je aandacht bij het verkeer zijn. Als je met de leasebak iets ramt, bel je de leasemaatschappij en er komt een vervangende koektrommel. Als je met de motor iets ramt, komt er zo'n geel gestreepte koektrommel en de dienstdoende arts gaat eens kijken wat er allemaal nog aan elkaar te schroeven en naaien valt.
Een ander minpunt is de regen. Je kan werkelijk kletsnat worden ondanks een goed waterdicht pak. En, bij regen zijn automobilisten geïrriteerd door de drukte en haastig vanwege de vertraging. Combineer dat met weinig grip en zicht van de motorrijder en je weet hoe gelukkig je daarvan gaat worden.
De bereikbaarheid is ook minder. Ik weet niet hoe het met de nieuwste headsets gaat, maar ik neem geen mobieltje op als ik met de motor rij. Langs de A16 versta ik het ding toch niet en om met 120 km/uur in een helm te gaan lullen werkt imho zeker niet.

Een laatste punt van aandacht is de bagage. Een laptop kan slecht tegen vocht en trillingen. Een stapel ordners versjouwen vereist een behoorlijke pizzakoffer op de motor en soms willen collega's meerijden. Hoewel, het woord motorfiets dit animo meestal wel wat laat afnemen.

Maar toch: Het is te doen. Ik heb een tweetal collega's gehad die in dezelfde situatie zaten.

Bereikbaarheid: in een auto neem ik telefoon ook niet op. Leidt alleen maar af, en ik ben aan het rijden!

Nat worden: nee. Goretex (je hebt soms wel natte kleren in je hand...).

Eerste indruk? Als je er maar verzorgt uitziet. Dus schoenen mee, en ff de haartjes weer recht (of juist scheef, weet ik het). Pas na 5 minuten zien mensen een helm en valt het spreekwoordelijke kwartje.

Je hebt dan ook meteen een gezamenlijk gespreksonderwerp.

Sneller: absoluut. Niet zozeer de file's (hoe langer, hoe meer tijdvoordeel), maar ook het naar voren rijden bij stoplichten in de stad *O*

En of je consultant bent of iets anders, dat maakt natuurlijk niet uit.

Spullen meenemen: waarom een laptop meebrengen? Een consultant die bij mij langskomt met een laptop neem ik nauwelijks meer serieus (zit alleen maar naar een scherm te kijken en te tikken, als ie al 'verbinding'heeft, maar dat is mijn mening). Los daarvan zijn er zat waterbestendige tassen te krijgen (oa KOMO).

Ik zie steeds meer kantoren waar motorparkeerplaatsen komen, en overal is een garderobe.

Zorg er gewoon voor dat je tijdig arriveerd, dan heb je tijd om je spullen uit te doen, en ergens goed op te hangen (receptie, bali...), en ff je haartjes te doen.

Ik werk als consultant bij een grote IT werkgever. Meestal zit ik paar maanden bij dezelfde klant. Sinds ruim een jaar ga ik altijd op de motor, vanwege de files. Klanten vinden het prima. Het is vrijwel altijd een mooie binnenkomer dat je keurig in het pak van je motor af kunt komen (uiteraard moet ik wel ff omkleden) 8-) . Ook ik raad een goed textiel pak aan, wat over je werkkloffie kan. Let wel dat je een pak neemt dat goed waterdicht is, want je wilt niet nat aankomen. De auto nemen als het regent is niet echt aan te raden, want dan zijn de files vaak het langst en kan je dus de meeste winst boeken :] .
Of het tijd scheelt hangt natuurlijk af van welke route je moet rijden en hoe laat. Soms is de winst te verwaarlozen, soms scheelt het heel veel t.o.v. het blik. Ook al scheelt het soms niet veel, op de motor door de file is leuker dan er met het blik in staan. Wel goed opletten, want er zitten altijd klunzen tussen die zonder goed te kijken van baan wisselen. Vooral zoals afgelopen vrijdag in de regen. Ik had overigens maar 10 minuten vertraging, maar het blik zeker een half uur tot een uur :W.

Parkeren met de motor is overigens ook een groot voordeel. Vaak kan je bij de klant voor de deur staan of in hum parkeergarage. Met je blikkie mag je ergens in de buurt op zoek naar een plekkie. :?

Laatst bewerkt:
Het meeste is al gezegd :Y

Zelfde hier, ook IT'r

Intake, winter, ijzel met het koekblik.
Daarna altijd met de motor :]

Ik zit meestal op projecten, rond de 8-12 maanden per klant, motor nog nergens een probleem geweest. Ik merk zelfs dat er steeds meer komen en idd meestal op speciaal gereserveerde parkeerplaatsen.

Bij mijn laatste intake had de teamleider ook een motor, kat in het bakkie *O*

Laptop mik ik in de topkoffer (makkelijk bij de CBF) geen probleem, past goed en de rest van mijn kleding kan er ook in. laptop heeft geen last van de trillingen, doet het nog steeds.

Ik rij altijd textiel, meeste jobs hoef ik geen pak aan, dan is het helemaal makkelijk.

Zit nu op 60 km, wanneer er geen files zijn heb je geen voordeel met de motor, maar files zijn er gelukkig :X altijd.

Daarnaast, na dagje werken lekker uitwaaien, heerlijk :P
Telefoon kun je idd niet opnemen, weer een voordeel *D

Ik heb er wel een koekblik naast, alleen motor wordt soms wel vervelend idd, niet elke baas werkt daaraan mee.
Ben eigen baas dus dat probleem heb ik niet

Even voor de duidelijkheid: als je nog af moet studeren en niet al werkt, no way dat je dan meteen consultant bent (en als dat woord wel op de kaartje komt te staan, dan is dat omdat het lekker klinkt, maar je bent het nog niet)

Ga je in de zakelijke dienstverlening werken als it'er dan kan het zo zijn dat je detachering gaat doen. In dat geval zul je vaak relatief veel woon-werk kilometers maken. Voor je (eventuele) laptop is wel een oplossing te vinden en ook voor de kleding en het representatieve voorkomen is (zeker voor een junior/medior) een motor geen bezwaar (enkele werkgever zal er misschien wel moeite mee hebben, maar dat is een uitzondering)
Grootste praktische bezwaar zijn de reiskosten. Vaak zul je een leaseauto krijgen. In dat geval zijn al je kosten gedekt als je met de auto gaat en in principe (ook hier wijkt een enkele werkgever af) alle motorkosten voor eigen rekening. Dan wordt een motor ineens wel erg duur.
Verder is motorrijden zeker met slecht weer zeer inspannend en niet iets waar ik persoonlijk veel lol aan beleef, maar dat moet je voor jezelf bepalen.

Zo d'r komen heel wat lange antwoorden los met zon vraag, hulde *O*

Er zijn zo te zien idd goeie mogelijkheden om met de motor te gaan. Echter wat door KoffieJunk gezegd wordt is denk ik ook zeer van toepassing. De leaseauto is het eerst dat wordt aangeboden als ik zo eens rondkijk, en is toch wel handig. Ik ben idd nog bezig met afstuderen en de term consultant komt op mijn naamkaartje te staan hoogstwaarschijnlijk ('k weet ook wel dat het in het begin meer lucht is :P ). Maar het filerijden is toch ook wel een pre met motorrijden, ik kan me niet inhouden als er weer eens langskomt :+ jaloezie hoort niet maar toch... O-)

Ik ben me nu ook puur aan het oriënteren of het een reële optie is, en er zijn zeker mogelijkheden. Eerst maar eens afstuderen :Y

Wel veel IT-ers als ik het zo lees :}

Wat betreft nette kleding onder je motorpak, komt dat er gewoon goed onderuit. Het lijkt me dat dat er nogal verfrommelt uit kan zien namelijk. Correct me if i'm wrong! (post boven me, ik was traag met tikken :X )

Laatst bewerkt:
Bij louis hebben ze de city overal, 1-delig textiel pak wat redelijk ruim over gewone kleding schijnt te vallen. Schoot me zomaar te binnen.

wat een gedoe allemaal zo'n net pak, ik ga gewoon in mijn spijkerbroek :P

Grootste praktische bezwaar zijn de reiskosten. Vaak zul je een leaseauto krijgen. In dat geval zijn al je kosten gedekt als je met de auto gaat en in principe (ook hier wijkt een enkele werkgever af) alle motorkosten voor eigen rekening.
Ik had met mijn laatste werkgever een afspraak dat ik tankte met de leasepas. Helaas zijn de brandstofkosten slechts het topje van de ijsberg van kosten.

Er zijn ook werkgevers die je een motor van de zaak willen geven in plaats van een auto. Een andere werkgever wilde zelfs een Panda-formaat auto en een lichte motorfiets ter beschikking stellen, maar helaas kwam de leasemaatschappij toen met een idioot plan van auto inleveren, motor ophalen en vice versa.
Voor de bijtelling is dat wel prettig, je blijft dan waarschijnlijk onder de beruchte 110 gr/km grens ( 14% bijtelling }) )

Laatst bewerkt:
Consultant..... ik ben het ook hoor maar wat een vreselijk woord he?
Anyway ik doe woon-werk uitsluitend opd e motor, behalve als het glad is. Kou en nat doen me niet zoveel maar glad.... nee dat doe ik niet. Grootste voordeel haal je bij nat weer omdat het dan zo druk is op de weg. Bij droog weer is het natuurlijk gewoon leuk om motor te rijden!
File rijden met de motor is dan wel een stuk sneller maar nog steeds niet leuk. Ja een stukje ja, maar ik heb ook wel eens Amterdan-Den Bosch gedaan in alleen maar file. Dan ben je leeg. Kapot.

Qua kleding maakt het mij niet zoveel uit, ik ga toch niet in pak. In wat ik doe is een gevulde cv een stuk belangrijker dan een leuk voorkomen. Gelukkig. Dus ik ga altijd in spijkerbroek/tshirt met ongeschoren kop. Kan het later alleen maar meevallen.
Het gegeven DAT ik met de motor ben word over het algemaan juist als positief ervaren. Vaak kom je juist gemakkelijker ingesprek daardoor.

Ik heb inderdaad ook de indruk dat een motor meestal als positief gezien wordt, omdat er bij de klant ook altijd wel een aantal motorrijders zittten en dat schept toch een band. Andersom kan ook, als je een motorhater tegenkomt wordt het niets. Voorzichtheid is geboden.

Wat bij mijzelf een probleem is, is m'n haar; ik heb heel lastig haar dat alleen met een flinke lik gel blijft zitten, en die moet er dan ook nog in als het goed nat is. Als ik dat niet doe zie ik er na een half uur uit als een opgefohnde poedel.

Ik moet zelf ook motorkosten uit eigen zak betalen. Heel af en toe ga ik toch voor de lol met de motor, maar meestal sluit ik in het koekblik in de file aan. De filetijd die je bespaart vertekend een beetje, want het alternatief voor stilstaan is geen 120. Je rijdt sowieso niet volgas door de file heen, maar daarnaast heb je vaak ook situaties dat de snelheid van het verkeer rond de 80 ligt en dan heb je nog weinig aan je motor. Met een motor zit je in reistijd ongeveer tussen de tijd in die je met een auto in spitsuur erover doet, en de tijd die je in rustig verkeer kwijt bent.

Ghehehe

Moet wel lachen om alle 'haartjes doen' - posts :P
Ik heb gewoon een tondeuse die ik af en toe uit laat :+ *D

Ik heb, naast mijn part-time baan bij een groot weer-bedrijf, een eigen bedrijf als natuurfotograaf waarbij ik veel bij bedrijven kom voor workshops en zel veel op pad ben om foto's te maken. Ik doe ook werkelijk alles op de motor sinds ik mijn rbw heb begin dit jaar. IJzel weerhield mij wel van rijden, sneeuw nog niet eens. Ik heb een grote topkoffer (meestal zitten daar mijn fotospullen en/of laptop in) en zijkoffers voor opbergen textielpak / laarzen en het herbergen van mijn andere kleding. Ik heb nog geen bedrijf meegemaakt die vreemd opkeek, eerder onder de indruk wanneer ik weer eens door de stromende regen (géén goretex pak maar ook nog nooit nat geworden) aankwam...

Ghehehe

Moet wel lachen om alle 'haartjes doen' - posts :P
Ik heb gewoon een tondeuse die ik af en toe uit laat :+ *D
:^
Verder wissel ik het gewoon af: auto, motor, afhankelijk van de verkeersdrukte en weersomstandigheden, en m'n verdere plannen voor die dag.
Als ik echt in pak zou moeten, wat gelukkig al in geen jaren meer is voorgekomen, dan zou de motor voor mij geen echte optie zijn.

Het gegeven DAT ik met de motor ben word over het algemaan juist als positief ervaren. Vaak kom je juist gemakkelijker ingesprek daardoor.

Herkenbaar.

Ik doe mijn nette broek vaak onder mijn motorbroek, overhemd met stropdas gewoon onder de leren jas, en het colbert vouw ik netjes op in de rugzak.

Het enige dat een beetje detoneert zijn de zwarte kisten onder het italiaanse pak.

:o

Laatst bewerkt:
Nee dat wordt lastig tenzij je een strijkbout meeneemt :)
Ik moest altijd in pak voor mijn werkgevers. Ik ben dan geen consultant, maar als auditor kwam ik graag bij de dochterondernemingen thuis. Gewoon op de motor: pantalon eronder, blouse aan, stropdas / schoenen / jasje in de koffer.

parkeren deed ik afhankelijk van de dochter net buiten het gezichtsveld. Ik gebruikte geen ketting, maar gewoon een remschijfslot. Ik kleedde mij om en liep het laatste stukje naar het kantoor. Wanneer ze er een beetje gewend aan waren nam ik gewoon de helm en jas mee.

Je kunt wel het beste een motor met OF een grote topkoffer OF 2 zijkoffers hebben O-).

In tegenstelling tot MartijnKools vond ik de tijdswinst aanzienlijk. Pak aantrekken kost me inmiddels 5 minuten. De file naar Rotterdam (waar ik nu werk) vanuit Breda kan regelmatig toch wat langer duren O-). Voor mij geen auto meer.

edit: je wordt ook handiger met het kopen van kleding: kreukvaste stof enzo _O-

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan