Ervaringen Ohlins TTX

Nijenhuis

MF'er
23 aug 2009
176
0
Zijn er mensen die kunnen aangeven of een Ohlins TTX op het circuit een groot verschil maakt in grip, bandenslijtage en temperatuurgevoeligheid qua setting t.o.v. andere merken of de originele achtershock.

De reden is dat ik eraan denk de huidige shock van mijn Ducati 1098 te vervangen door een andere.


Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
 
Ik bedoel een goed afgestelde TTX t.o.v. een goed afgestelde originele achtershock of een goed afgestelde shock van een ander merk.
Is een TTX zijn geld waard?
 
Laatst bewerkt:
nou ik heb er tocht een behoorlijke tijd mee lopen pielen voordat alles goed stond. Een supercorsa achterband afschrijven in 8 rondjes is niet fijn kan ik je vertellen......

Verder top ding als die goed staat afgesteld
 
Ik bedoel een goed afgestelde TTX t.o.v. een goed afgestelde originele achtershock of een goed afgestelde shock van een ander merk.
Is een TTX zijn geld waard?

Interessante vraag. En niet zomaar te beantwoorden.
Is een TTX zijn geld waard? Ik denk ja. Is een Showa zijn geld waard? Ook ja. Bijna elk waar heeft een prijs en is vaak die prijs waard.
Maar nu komt het lastige. Levert de investering ook zijn rendement?

Maar wat is een goed afgestelde achtershock? Eentje die het doet in de zin van demping en veren? Want voor een goede afstelling is meer nodig dan alleen achtershock.

Kijk bv eens naar de Talentcup. Standaard fiets standaard vering en "weg" banden. Goed voor tijden van 1.47 op Assen. Kan dus ook zonder duur spul.
Een duurdere achtershock (Ohlins, WP, etc) heeft een beter stelbereik (en mogelijkheden) dan een standaard uitvoering. Maar of jij die mogelijkheden ook kan benutten.... Het kan ook vreselijk tegen je gaan werken.

Dus terug naar je vraag. Is een TTX zijn geld waard? Ja zonder meer. Maar levert de investering (of uitgave) jou at the end iets op? Daar is meer voor nodig denk ik.
 
Interessante vraag. En niet zomaar te beantwoorden.
Is een TTX zijn geld waard? Ik denk ja. Is een Showa zijn geld waard? Ook ja. Bijna elk waar heeft een prijs en is vaak die prijs waard.
Maar nu komt het lastige. Levert de investering ook zijn rendement?

Maar wat is een goed afgestelde achtershock? Eentje die het doet in de zin van demping en veren? Want voor een goede afstelling is meer nodig dan alleen achtershock.

Kijk bv eens naar de Talentcup. Standaard fiets standaard vering en "weg" banden. Goed voor tijden van 1.47 op Assen. Kan dus ook zonder duur spul.
Een duurdere achtershock (Ohlins, WP, etc) heeft een beter stelbereik (en mogelijkheden) dan een standaard uitvoering. Maar of jij die mogelijkheden ook kan benutten.... Het kan ook vreselijk tegen je gaan werken.

Dus terug naar je vraag. Is een TTX zijn geld waard? Ja zonder meer. Maar levert de investering (of uitgave) jou at the end iets op? Daar is meer voor nodig denk ik.

dat bedoelde ik dus ook..
enkel typte ik het in 9 woorden :9
 
Zijn er mensen die kunnen aangeven of een Ohlins TTX op het circuit een groot verschil maakt in grip, bandenslijtage en temperatuurgevoeligheid qua setting t.o.v. andere merken of de originele achtershock.

De reden is dat ik eraan denk de huidige shock van mijn Ducati 1098 te vervangen door een andere.


Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Heb met diezelfde vraag gezeten voor mijn 848, uiteindelijk een Bitubo XXF31 gehaald. Zelfde prestaties, iets goedkoper in de aanschaf, wordt op maat voor je gemaakt in Italie door dezelfde mannen die ook Chaz Davies zijn shock in elkaar sleutelen en je kunt Stefan van BRS aanspreken op zijn ervaring en expertise. En natuurlijk, is weer eens iets anders! :9

full


Nee, heb geen aandelen maar ben er wel erg tevreden over. Mijn voordeel, veel minder banden slijtage (is geld) en veel meer vertrouwen in de fiets (is tijd). Zelfde voordeel haal je natuurlijk ook met een TTX demper.
 
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik heb wel een beeld gekregen over de ervaringen met een TTX.

Heeft iemand toevallig nog een TTX, K-Tech of Bitubo liggen voor een 1098?
 
Ik denk dat een groot voordeel van de TTX is dat de compressie en rebound demping gescheiden zijn van elkaar. Daardoor beinvloeden de instellingen elkaar niet wat met het oude type wel het geval was. Inmiddels begrepen dat deze schokbreker wel iets meer veervoorspanning nodig had.
Verings instelling zoals hierboven vermeld geld voor alle schokbrekers.

Ongetwijfeld heeft de concurrentie ook (hele) goede schokbrekers voor minder, maar heb ik geen ervaring mee. (Goedkoopst is het om je standaard schokker aan te laten passen).

Ander punt is dat je een Ohlins nog goed gebruikt kan verkopen maar of dit voor jou het extra geld waard is....
 
Hogere veervoorspanning vanwege de vrij sterke top-out veer in een TTX. Andere duurdere shocks hebben daar een minder sterke veer zitten. Goedkope shocks een rubber.
(Niet zelf bedacht, maar van een deskundige gehoord).
 
Hogere veervoorspanning vanwege de vrij sterke top-out veer in een TTX. Andere duurdere shocks hebben daar een minder sterke veer zitten. Goedkope shocks een rubber.
(Niet zelf bedacht, maar van een deskundige gehoord).

De top-outveer zit er niet voor niets in! Hoeveel negatieve veerweg (1000cc ?) zonder rijder?
 
5-10mm zou ik zeggen. Mijn bovenstaande verhaal heb ik een keer gehoord bij een veringdeskundige. Kan natuurlijk ook zijn dat ik het niet goed heb begrepen.
 
5-10mm zou ik zeggen. Mijn bovenstaande verhaal heb ik een keer gehoord bij een veringdeskundige. Kan natuurlijk ook zijn dat ik het niet goed heb begrepen.

Dat advies van meer voorspanning kan je beter gelijk vergeten. Een TTX met een negatieve veerweg van 5 tot 10mm kan je niet rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, graag uitleg. Ik voel een leermomentje aankomen.
 
Laatst bewerkt:
Zit je dan nog in het werkgebied van de top-out of zit ik dan mis?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan