Exc 125 '01 Aftapbout draad

Micna

Rookie
25 jul 2020
29
3
Hallo,

Afgelopen maandagavond heb ik een exc 125 uit 2001 overgenomen, maar donderdagavond zag ik een druppel olie vanaf de aftapbout komen. wat blijkt dus dat de vorige eigenaar het draad in de 2e koppelingsdeksel dol gedraaid heeft...

Ik heb wel eens gezien dat mensen het oude draad opboren, opnieuw tappen en er dan een helicoil erin draaien, maar is dit een oplossing voor langere tijd? aangezien ik met deze exc ongeveer om de 10 uur de olie zal vervangen...
 
Helicoil is een permanente oplossing voor vele toepassingen in aluminium delen. Je kunt natuurlijk ook een grotere aftapplug monteren als je toch moet en ook kunt tappen. Ligt aan de hoeveelheid materiaal wat er nog aanwezig is rondom dit gat.

hbm-099-36.jpg-1200x600-ea5adebc88.jpg
 
Voor een grotere aftapbout is te weinig "vlees" rondom aanwezig en voor een m12 helicoil moest je hem met 12.5 voorboren of heb ik dit verkeerd begrepen?

Bij hbm heb ik een set voor de m12 helicoil zien liggen (Boor, tap, helicoils en het stuk gereedschap waarmee het uitstekende stuk eruit kan slaan), koste 3 of 4 tientjes... Al vraag ik me dan dus af of er ook verschil zit in bepaalde helicoils, qua merk, materiaal, etc.
 
1595676039605.png
1595677824333.png


Na het boren komt het tappen nog. De coil zal een buitendiameter hebben van ongeveer 14,5mm. Heb je zoveel "vlees"?
Bovenstaande tabel is voor "normale"schroefdraad, niet de metrisch fijne.

En je hebt de tangless helicoil, daar hoef je dat stukje niet te verwijderen. Heb je wel ander indraaigereedschap voor nodig.
1595678291442.png
 
Laatst bewerkt:
Zou het een idee zijn om ipv de olie iedere tien uur af te tappen, deze er met een pompje door de vuldop uit te zuigen? Hoef je je aftapplug niet/nauwelijks meer te verwijderen. Vraag is alleen of je effectief alle olie eruit kan zuigen. Zou hier eerst even mee experimenteren. Olie opzuigen, dan plug eruit draaien en kijken of er na het opzuigen veel is achtergebleven of niet. Bijde Lidl hebben ze wel eens kleine electrische 12V pompjes in de aanbiedeing voor iets van € 15,= ofzo. Heb er zelf ook zo een. Het iedere keer verwijderen en weer vastzetten van de plug blijft altijd een risico op beschadiging.
 
Zou het een idee zijn om ipv de olie iedere tien uur af te tappen, deze er met een pompje door de vuldop uit te zuigen? Hoef je je aftapplug niet/nauwelijks meer te verwijderen. Vraag is alleen of je effectief alle olie eruit kan zuigen. Zou hier eerst even mee experimenteren. Olie opzuigen, dan plug eruit draaien en kijken of er na het opzuigen veel is achtergebleven of niet. Bijde Lidl hebben ze wel eens kleine electrische 12V pompjes in de aanbiedeing voor iets van € 15,= ofzo. Heb er zelf ook zo een. Het iedere keer verwijderen en weer vastzetten van de plug blijft altijd een risico op beschadiging.

Je komt slecht in de oliepan zo omdat je koppelingskorf in de weg zit.
 
Zou het een idee zijn om ipv de olie iedere tien uur af te tappen, deze er met een pompje door de vuldop uit te zuigen? Hoef je je aftapplug niet/nauwelijks meer te verwijderen. Vraag is alleen of je effectief alle olie eruit kan zuigen. Zou hier eerst even mee experimenteren. Olie opzuigen, dan plug eruit draaien en kijken of er na het opzuigen veel is achtergebleven of niet. Bijde Lidl hebben ze wel eens kleine electrische 12V pompjes in de aanbiedeing voor iets van € 15,= ofzo. Heb er zelf ook zo een. Het iedere keer verwijderen en weer vastzetten van de plug blijft altijd een risico op beschadiging.

Klik eens op die linkjes in de posten boven je.... ;)
 
waarom zou je een grotere aftapbout willen monteren? Ik zou het gewoon zo origineel mogelijk houden. Wel even goed de spoed van de aftapbout opmeten. Meestal is dat fijne draad. Als je dan dus een normaal setje helicoils koopt en die plaatst dan past je aftapbout er dadelijk niet meer in. Het makkelijkste is om even 10 gangen met de schuifmaat te meten en daarna te delen door 10.
 
Bedankt voor de reacties en info! De vorige eigenaar heeft een afgeslepen m12 inbusbout erin gedraaid met normaal draad, dus vandaar dat er weinig over was van het originele draad...

Ik ga nu eerst het carter eraf halen en er een helicoil in plaatsen zodat ik het originele fijne m12 draad behoud en dan kijken of ik er een millieuplug erin kan zetten, werkt wel een stuk makkelijker...
 
Terug
Bovenaan Onderaan