fj1100

dennis g

MF'er
24 feb 2006
62
0
zwanenburg
goeiedag allemaal,ik ben dennis,
ik ga maandag 27/02 naar een fj1100 kijken ik zou graag willen weten wat het bochten gedrag van deze motor is, en mischien nog wat ervaringen over de motor,
groetjes dennis :]
 
Hallo Dennis en welkom,

Ik zou niet weten wat het bochten gedrag van die motor is, ik ken die motor namelijk
helemaal niet, hem hem nooit gezien, nooit gespot, nooit aangeraakt en zeker nooit op gereden en zeker al niet in een bocht. :+

Verder weet ik dat dit type imho snel de neiging heeft om uit de bocht te gaan en moeilijk te corrigeren is....zwaartepunt ligt niet heel lekker.


:W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel op de FJ 1200 gereden, goed degelijk blok, snel rechtdoor maar door gewicht en grote wielbasis absoluut geen flitsende stuureigenschappen. :N
 
Ik heb wel op de FJ 1200 gereden, goed degelijk blok, snel rechtdoor maar door gewicht en grote wielbasis absoluut geen flitsende stuureigenschappen. :N
Maar zit iemand die naar een FJ1100 / FJ1200 gaat kijken wel op flitsende stuureigenschappen te wachten?

:?
 
Maar zit iemand die naar een FJ1100 / FJ1200 gaat kijken wel op flitsende stuureigenschappen te wachten?

:?
Alles is relatief, het is een ontwerp uit de jaren 80 en toen was de FJ1100 ongeveer wat nu de R1 is ;)
Het grootste "probleem" is de destijdse modegril om 16" voorwielen te monteren, dit geeft de motor een beetje vreemd stuurgedrag. Ik had ooit zo'n motor toen-ie nog bijna nieuw was (ik was zelf toen ook nog een heel stuk nieuwer) en herinner me dat de motor vrij zwaar instuurt en dan opeens de bocht "invalt". Dit klinkt dramatischer dan het is (alles went), je moet er hooguit even aan wennen als je een wat moderner ontwerp gewend bent.
Ik vraag me trouwens af hoe moeilijk het is tegenwoordig om aan 16" voorbanden te vinden, maar er is vast iemand die dat wel weet?

Verder is de FJ een "lekkere bak", let wel dat het rijwielgedeelte (lagers) en remmen nog op en top zijn na al die jaren, want het motorblok is nog steeds een sterk ding, zelfs voor huidige maatstaven.
Veel plezier!
 
ik rij nu op een suzuki gs850 uit 81 beetje outbollige motor,wielmaat inch 19v 17a, wel oerdegelijk weegt 253kg leedig. dus ik dacht ik ga wat spotiever rijden vandaar de fj1100 proberen. :)
 
Hallo Dennis en welkom,

Ik zou niet weten wat het bochten gedrag van die motor is, ik ken die motor namelijk
helemaal niet, hem hem nooit gezien, nooit gespot, nooit aangeraakt en zeker nooit op gereden en zeker al niet in een bocht. :+

Verder weet ik dat dit type imho snel de neiging heeft om uit de bocht te gaan en moeilijk te corrigeren is....zwaartepunt ligt niet heel lekker.

Volgenz mij snap ik je verhaal niet helemaal...

Heb zelf een tijd met zo'n ding gereden en vond het echt geweldig.. Heb sindsdien wel op veel moderner spul gereden dus zou het nog wel eens willen proberen. Maar ik denk dat die FJ nog wel redelijk wat kont kan trappen :)

2de versnelling is een bekend zwak punt en euh verder weet ik het eigenlijk niet.. Heb die van mij weggedaan omdat de lagers van de achterbrug een beetje versleten leken. (denk achteraf dat dat eerder bij mij tussen de oren zat)
 
Ik heb wel op de FJ 1200 gereden, goed degelijk blok, snel rechtdoor maar door gewicht en grote wielbasis absoluut geen flitsende stuureigenschappen. :N

Denk dat de FJ1100 / 1200 al van een type zijn waarbij de stuurman belangrijker is dan de motor (al geldt dat misschien wel voor elke motor vanaf 1901). Vroegûh had een maat van me broer een FJ1200 waarmee ie circuit Carole onveilig maakte. Stonden zelfs die Parijzenaren nog van te kijken wat zo'n lompe FJ nog allemaal kon.
 
volgens mij is de techniek ook niet zoo veel veranderd, wand het blok van de fj is bijna het zelfde als het blok van de xjr1300, het zalm wel aan het model liggen of gewichts verdeeling?.
 
volgens mij is de techniek ook niet zoo veel veranderd, wand het blok van de fj is bijna het zelfde als het blok van de xjr1300, het zalm wel aan het model liggen of gewichts verdeeling?.
Precies, het motorblok mag er nog steeds zijn (en dat doet het ook :+ )

Op het gebied van rijwiel-gedeelte en (vooral) remmen is nogal wat verbeterd natuurlijk, maar als je ervoor zorgt dat de vering en lagers in orde zijn (wielen, brug, balhoofd) en misschien de remklauwen es een revisietje geeft (als dat al niet recentelijk gedaan is) dan kun je nog een hoop plezier beleven. Als je de FJ meer ziet als een goedkoop alternatief voor een XJR ipv een hyper-sports dan zul je niet teleurgesteld zijn. 8-)
 
ik rij nu op een suzuki gs850 uit 81 beetje outbollige motor,wielmaat inch 19v 17a, wel oerdegelijk weegt 253kg leedig. dus ik dacht ik ga wat spotiever rijden vandaar de fj1100 proberen. :)

Als je van een GS850 komt(met cardan geloof ik?) en je stapt op een FJ1100, geloof mij maar dat is een gigantische stap!!.
Heb veel gereden met de 1100, nooit met de 1200 maar kan je verzekeren dat ie superlekker rijdt, laag zwaartepunt, 16'' voorwiel, daar is prima mee te sturen, alleen rijdt je snel de stepjes/jiffy aan de grond.
En je hebt niet zoveel bandenkeuze door die 16'' wielmaat.
En ook met korte beentjes kun je er goed op zitten, en een koppel waar de meeste motoren nu nog van dromen :}
Hij liep bij mij dik 260 op de teller,windbescherming is ok,blok vrijwel onverwoestbaar.
Gewoon gaan proefrijden en je bent verkocht.
 
dit beloofd veel goeds, ik heb jammergenoeg geen geldboom in de tuin staan om een hypermoderne byk te kopen, en inderdaad de fj is nog te betalen, nog een mooie motor voor z,n leeftijd.ik ga van de zomer weer met de motor naar duitsland,mooi rijden daar,heb ik met de gs ook gedaan,beregezellig.
 
Kun je gerust aanrukken die FJ
Niks mis mee
Misschien kun je trouwens net zo goed een 1200 nemen, zal in prijs niet veel uit maken schat ik.
 
ik heb namelijk een mooie fj1100 gezien, ziet er op de foto perfect uit maarja, dat is op de foto :Y :N . dat moet ik eers met he blote oog bekijken, hij vraagd 1500 en ik heb 1200 geboden, kan natuurlijk geen nieuwe verwachten van dat geld, maar goed we zien wel 8-)

best een leuke site?!
 
er staat er eentje op www.fj1200.nl te koop is van een clublid.

Zit een beetje werk aan, maar hij vraagt 950. Is vraagprijs dus misschien nog wel wat aan te doen.

Sturen.
Waarmee vergeleken?

Hij is zwaar, vergeleken met een sportmotor, maar die koop je ook niet.
Wat je koopt is een sportieve toermotor.
16" voorwiel beperkt een beetje de keuze in banden, maar er is nog wel fatsoenlijk rubber te krijgen en ik ken er die met een BT45 de steuntjes nog steeds tegen de grond krijgen.

Hij stuurt redelijk makkelijk in, tijdens een bocht nog bij corrigeren is minder makkelijk, maar dat doet elke fiets met dit gewicht niet goed.
Fiets weegt meer dan 250 kilo overigens, laat je niks anders wijsmaken.

Blok gaat niet kapot als je hem niet de hele tijd boven de 9000 toeren houdt en op tijd olie wisselt. Vanaf 3500 toeren is er een bult koppel aanwezig
XJR rijders moeten het doen met een tamme uitvoering van dit blok. Wel meer boring, maar komt minder uit.

remmen zijn minder bij een 1100, maak die goed schoon, en bekijk de remleidingen eens.
Als die van '84 zijn dan raak je daar erg veel druk kwijt, zeker een upgrade naar staalomvlochten waard.
Antiduik er nog op? gelijk eraf. Kosten nul maar je wint er remkracht mee
De schijven zijn nog zat te koop, maar er zijn ook after-market geperforeerde te koop en die remmen al een stuk beter dan de geveniteerde (dubbel schijf per kant zoals een auto, zeg maar) die er standaard op zitten.

Een eerste type 1200 is eigenlijk hetzelfde, met de knippers en de spiegels op de kuip ipv. op het stuur/aan het frame. Vind ik persoonlijk niet het extra geld waard.

Mocht je een tweede type Fj vinden (na '88)dan zou ik die overwegen.
Recentelijk nog een opknapper gekocht voor 750 via marktplaats
Totaal 450 eruo aan geld ingegaan om het klaar te maken
oa. niewe accu, remklauw revisie, nieuwe banden, grote beurt

Deze hebben namelijk een 17" voorwiel met grotere schijven erop. Betere keus in banden en hij remt stukken beter.
Achter zit bij alle types een 16" wiel. Keuze in banden beperkt. BT45 kan erop al zeggen sommige van niet. Gaat lang mee. Avon maakt de AV46 ook nog, is een van de weinige moderne banden die erop kunnen. Ben ik erg over te spreken.

2e versnelling is een zwak punt, test deze. keertje halfgas (5000 toeren ofzo)vol open en dicht en weer open. Alsie eruit schiet kost dat je geld. Kun je wel mee rijden, maar is erg lastig.

Ander zwak punt is de vering voor. Er zit anti duik op. Gelijk eraf halen als het erop zit, kost je remdruk en werkt toch niet. setje WP (heten die nog zo?) oid erin. Kost je ongeveer 120 euro en scheelt 3x stuur/veer gedrag.

Uitlaat is van Yamaha kwaliteit. Erg slecht. Weet niet waar ze dat ijzer gekocht hebben, maar die lachen nog steeds.... een oude Alfa roest minder hard.
Als hij al een 4-1 uitlaat ofzo heeft, is dat zeker een pluspunt, maar kijk er zeker naar.
Ook naar de bochten, die zijn dubbelwandig en rotten van binneuit compleet weg.

Beste tip staat hierboven al: www.fj1200.nl
Als hij in de buurt staat van een clublid, zijn ze meestal niet te beroerd om mee te gaan kijken. In de buurt van Den Bosch? FF mailen 8-)
Lid worden kost 1 euro per maand.
Onderdelen worden via de club alleen aan leden verkocht, prijzen zijn vaak in bier uitgedrukt. Als je bijv. een remhandle nodig hebt, heb je je lidmaatschap er al uit.

Voor advies enzo hoef je natuurlijk geen lid te worden.

Hoeveel haast heb je met aanschaf? Ik heb er nu een staan die bijna klaar is, is al verkocht maar de volgende is alweer gekocht.
Is een 1995 (je leest het goed) met ABS (je leest het goed)
Zit een 4-1 onder.
Deze knap ik eind dit jaar op en komt volgend jaar te koop (april ofzo)
Denk dattie met nieuwe banden/accu/beurt/remmrevisie/ketting wel net onder de 2000 euro blijft.
ABS kan ik niet garanderen, moet ik nog gaan bekijken of die het nog doet.

Zo en nu een Bavaria :9
 
he side burns een hoop infomatie, ik heb er een op markplaats gezien onder yamaha fj,ziet er perfect uit 51000 opde teller mooie motor, vraagt 1500euro,
ik zou wel willen weten wat je daar van vindt
 
he side burns een hoop infomatie, ik heb er een op markplaats gezien onder yamaha fj,ziet er perfect uit 51000 opde teller mooie motor, vraagt 1500euro,
ik zou wel willen weten wat je daar van vindt

Als de kilometers origineel zijn, en de motor ziet er naar uit, dus netjes, en hij loopt/remt/stuurt goed wat moet je dan nog?
Afschrjving is toch nihil met dit soort bedragen,onderhoudskosten nzijn een veelvoud van afschrijving
;)

Gewoon rijden met dat ding en e GS houden als back-up :Y

Veel rijplezier alvast, ga voor de FJ1100, is mooier als oermodel, de 1200 is weer wat lomper qua uitstraling :+
 
he bredebeier, ik heb de gs vandaag vekocht,ik ga maandag naar dedemsvaart (bij drenthe)voor de fj kijken ik kom uit zwanenburg(regio amsterdam)weet ik meteen ho
e die rijd :P



wat je verhaald is lekker!
:9~ :P :?
 
ik ga maandag naar dedemsvaart (bij drenthe)voor de fj kijken
ik heb destijds bij de aanschaf van mijn FJ niemand meegevraagd en daarna op de blaren gezeten.

als je de kans krijgt zou ik zeker even kijken of iemand van het FJ forum tijd heeft maandag of daar in de buurt is (en bereid is natuurlijk).
 
Als je de kans krijgt een 1200 te kopen moet je dat doen,zeer fijne machine,kun je nog makkelijk mee meekomen met de moderne machines,kost een heel stuk minder en je kunt er nog jaren mee vooruit,heb er zelf ook één,een 90er en heb er een hoop plezer mee.
 
buiten de kinderziektes zijn volgens mij de fj1100 of 1200 praktich het zelfde, of niet,

2dehans motoren van deze leeftijd blijft toch een beetje gok :(
 
Een beredeneerde gok dan. Als je een aantal basiszaken in het oog houdt en bij aankoop controleert (checklist gebruiken) kan er nooit echt veel aan schorten.

Ik heb zelf sinds een paar weken een FJ1200 van '89... fijn fietsje. De eerste 2500 kilometer rijden zitten er al op *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan