Hallo,
Ik heb een probleem en dacht: wie weet kom ik er via het forum uit...
Het gaat om een Yamaha FJ1200 uit 1991. Vorig jaar gekocht als tweede motor erbij, heerlijke pittige toerbak, ben ervan gaan houden. Hoop aan gedaan, helemaal opgeknapt, flink grote beurt, nieuwe banden, kortom: gezien de dagwaarde van de motor (= weinig) redelijk wat kosten gemaakt. Maar dat had ik er wel voor over, want erg fijne en nette bike.
Toen is de koppakking gaan lekken, ik had steeds een natte laars van de motorolie.
Heb nieuwe pakking gekocht en de kop eraf gehaald om de pakking te vervangen.
Nu heb ik twee problemen:
1. Helaas is er 1 lange cilinderbout dol, in het onderblok. Die zat vast, heb ik wel losgekregen maar is nu dolgedraaid en grijpt niet meer aan in het onderblok. Dat zou betekenen dat ik nu maar 11 van de 12 cilinder(kop)bouten kan gebruiken. Of ik moet ook het cilinderblok demonteren en iets zien te fixen, maar ja, lukt dat wel?
--> Hoe erg is het om met 1 bout minder de boel weer te monteren?
2. In de kop zitten kleine pasbusjes (dowel pins), door die busjes lopen de bouten van de nokkenaslagerschalen. Helaas heb ik één zo'n busje in het blok laten vallen, precies in de tunnel van de nokkenas. Die is dus in het onderblok beland. Ik moet de carterpan nog loshalen, hopelijk kom ik 'm dan tegen. Maar zo niet: kan ik er uberhaubt mee gaan rijden of riskeer ik dat ie z'n weg door het blok gaat zoeken, en als los metaaldeeltje de hele boel in de soep laat lopen?
De combinatie van deze twee problemen maakt me moedeloos. Motor is max. €1000 waard.
- Moet ik mijn verlies nemen en de motor afschrijven en evt. in onderdelen verkopen?
- Ander blok zien te fixen?
- Of kan ik het huidige blok redden? Evt. demonteren en wegbrengen? Is dat het nog waard, mede gezien de dan te maken kosten?
Hoop wat verder te komen met goede raad. Bij voorbaat dank mensen!
Groet Matthijs
Ik heb een probleem en dacht: wie weet kom ik er via het forum uit...
Het gaat om een Yamaha FJ1200 uit 1991. Vorig jaar gekocht als tweede motor erbij, heerlijke pittige toerbak, ben ervan gaan houden. Hoop aan gedaan, helemaal opgeknapt, flink grote beurt, nieuwe banden, kortom: gezien de dagwaarde van de motor (= weinig) redelijk wat kosten gemaakt. Maar dat had ik er wel voor over, want erg fijne en nette bike.
Toen is de koppakking gaan lekken, ik had steeds een natte laars van de motorolie.
Heb nieuwe pakking gekocht en de kop eraf gehaald om de pakking te vervangen.
Nu heb ik twee problemen:
1. Helaas is er 1 lange cilinderbout dol, in het onderblok. Die zat vast, heb ik wel losgekregen maar is nu dolgedraaid en grijpt niet meer aan in het onderblok. Dat zou betekenen dat ik nu maar 11 van de 12 cilinder(kop)bouten kan gebruiken. Of ik moet ook het cilinderblok demonteren en iets zien te fixen, maar ja, lukt dat wel?
--> Hoe erg is het om met 1 bout minder de boel weer te monteren?
2. In de kop zitten kleine pasbusjes (dowel pins), door die busjes lopen de bouten van de nokkenaslagerschalen. Helaas heb ik één zo'n busje in het blok laten vallen, precies in de tunnel van de nokkenas. Die is dus in het onderblok beland. Ik moet de carterpan nog loshalen, hopelijk kom ik 'm dan tegen. Maar zo niet: kan ik er uberhaubt mee gaan rijden of riskeer ik dat ie z'n weg door het blok gaat zoeken, en als los metaaldeeltje de hele boel in de soep laat lopen?
De combinatie van deze twee problemen maakt me moedeloos. Motor is max. €1000 waard.
- Moet ik mijn verlies nemen en de motor afschrijven en evt. in onderdelen verkopen?
- Ander blok zien te fixen?
- Of kan ik het huidige blok redden? Evt. demonteren en wegbrengen? Is dat het nog waard, mede gezien de dan te maken kosten?
Hoop wat verder te komen met goede raad. Bij voorbaat dank mensen!
Groet Matthijs