Flat spot: rijk, arm of ontsteking

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Ben enorm aan het kloten met mijn TDM. Heeft soms problemen met de ontsteking waar ik nog niet helemaal uit ben, vermoed een breuk in de kabelboom. Maar als de motor loopt heb ik daarnaast een probleem bij 5.000 toeren. Als vol gas geef in de hogere versnellingen (3,4,5) blijft ie daar hangen, alsof er een zachte toeren begrenzer zit. Als ik half gas geef kom ik er voorbij. Het gebruik van de choke heeft hier geen invloed op. In de eerste 2 versnellingen voel je dat ie iets inhoud maar kom je er wel doorheen.

Verwachten jullie dat dit aan de ontsteking of de carburateur ligt? En als het de carburateur is, lijkt dit op een arme of een rijke omstandigheid?
 
Om te kijken of hij te arm of te rijk staat , even rijden zonder luchtfilter , doet hij het beter is het te rijk , loopt hij slechter staat hij te arm
Maar grote kans dat janbros gelijk heeft aangezien het bij 5000 toeren is
 
Is een TDM dingetje inderdaad, uitgewoonde gasnaaldbuizen, ik heb ze twee keer moeten vervangen in 88.000 km.
En daar kan je naast een hoog verbruik een rare stotter van krijgen in het middengebied.
 
Het is een hele late 4tx trouwens, die heeft bdsr38 carbs ipv bdst carbs, hiervan zijn de mengselbuizen niet meer te vervangen en deze zouden ook niet meer schuin afslijten.

Het onstekingsprobleem is eerst weer verergerd, nieuwe kabelboom besteld. Als die vervangen is zal ik hier terug rapporteren over de staat van de carburateurs.
 
Bij mij bleek met uitgesleten gasbuis/ naald dat die bougie iedere keer defect was.
Meerdere keren die bougie moeten vervangen.
Eerst denk je nog: Kan gebeuren. De 2e keer ander merk en weer stuk. Toen 3e keer en 4e keer, steeds zelfde cilinder.

Sinds vervanging buis+naald, is de bougie van betreffende cilinder nooit meer stuk gegaan.
(gebruikt sindsdien ook minder brandstof)
 
Halve nieuwe kabelboom aangelegd en hij vonkt nu goed buiten het blok maar loopt nog steeds op 1 cilinder. Compressie test koud geeft 8.5 bar op de vonkende cilinder en 4-4.5 op de slechte.

Ben bang dat het weinig met de carbs te maken heeft. Maar eens kijken hoe de kleppen van dit ding gesteld moeten worden. Helemaal geen zin in
 
Kan het niet de bobine zijn? Ik heb jaaaren terug van Pieter een TRX gekocht met ook rare problemen. Pieter vertelde dat het wisselen van één van dd bobines de oplossing zou zijn. Ik kreeg er een extra bobine bij.
De symptomen weet ik niet precies meer, ook iets met inhouden bij bepaald toerental meen ik. Maar bobine wisselen was wel de oplossing, dat weet ik nog wel
 
Ik heb ook ooit z'n vage storing gehad.
Bougies deden het bij testen buiten de motor allemaal prima.

Motor startte ook zonder probleem. Stationair was 100% oke.
Onbelast op toeren was ook prima. Maar bij gas geven onder belasting ging die steeds op 3 poten lopen.
Zelfs halve RDGA gedaan op 3 ½ poot. Da's kl*ten want effe bergop een auto inhalen lukt dan niet.
Thuis nieuwe bougies erin, alles gecontroleerd en nog eens gecontroleerd. Maar nix gevonden.

Eind van het verhaal is, dat de kabel niet 100% op de betreffende bougiedop zat.
Stukje kabel afgeknipt, dop 'goed' op de kabel en weer prima! :t

De verbinding was kennelijk te mager om onder belasting goed te laten vonken.
De RDGA was een stuk leuker geweest met een reparatie van 5 min die ik langs de weg had kunnen doen.
(maar toen wist ik dat nog niet)
 
Laatst bewerkt:
Ik lees nergens compressieproblemen
Halve nieuwe kabelboom aangelegd en hij vonkt nu goed buiten het blok maar loopt nog steeds op 1 cilinder. Compressie test koud geeft 8.5 bar op de vonkende cilinder en 4-4.5 op de slechte.

Ben bang dat het weinig met de carbs te maken heeft. Maar eens kijken hoe de kleppen van dit ding gesteld moeten worden. Helemaal geen zin in
 
Probleempje!

De klepspeling mag .15 tot .20 zijn inlaat, en .25 tot .30 uitlaat:

Inlaat links 1 .15
Inlaat links 2 .14
Inlaat links 3 .16
Uitlaat links 1 .28
Uitlaat links 2 .28

Inlaat rechts 1 .14
Inlaat rechts 2 .12
Inlaat rechts 3 .14
Uitlaat rechts 1 .25
Uitlaat rechts 2 .22

Zoals je ziet niet helemaal binnen spec, maar m.i. geen reden om zo weinig compressie te hebben links. Daarom kleppendeksel even teruggeschroefd en nog een keer de compressie gecheckt, weer 4.5 bar links. Daarna een shot glaasje 10W40 erin en nog eens gecontroleerd, nu plots 8.5 bar compressie koud, gelijk aan rechts. Internetwijsheid suggereert dat dit betekend dat de zuigerveren op zijn.

Ik snap dat je in een perfecte wereld dan de cilinders opmeet, evt uitboort en er wellicht nieuwe zuigers en zuigerveren inzet. Maar ik leef niet in een perfecte wereld, dus ik vraag me af of je ook gewoon de zuigerveren los kan vervangen?
 
Heb me een beetje ingelezen, ga eens beginnen met de kop en de cilinders loshalen. Afhankelijk van wat ik dan aantref (en of ik onderweg niets sloop) kan ik met jullie hulp besluiten welke onderdelen vervangen moeten worden
 
Terug
Bovenaan Onderaan