flowen van de kop

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
Hallo mede MF'ers,

Even een korte vraag voordat ik weer onnodig geld ga verbrassen.

Ik heb de kop van mijn motor er afliggen. Geen speciale reden voor ofzo. Ik wilde gewoon eens kijken hoe het er allemaal uitziet van binnen. Met 37.000 km op de teller ziet alles er fantastisch uit van binnen. Geen zichtbare krassen op de cilinderwand, de zuiger was helemaal schoon en de speling zit nog steeds in de toleranties volgens het WPH. :P

Maar nu de kop er toch ligt kan ik het zo goed laten flowen. Flowen is een woordje dat ik sinds kort heb geleerd en ik weet wel wat het is en wat ze dan doen maar ik heb geen idee van de prijs en van de vermogenswinst die het oplevert.

Een andere vraag: Binnenkort gaat er de andere carburateur er op. Iemand enig idee hoeveel een afstel dagje op een rolbank kost?
Achtergrond info over mijn motor
Kawa KLR650C 1996
één cilinder DOHC (=dubbele nokkenas)
K&N filter
Dynokit
Laser sport uitlaat
Grotere carburateur


Hoeveel PK extra levert flowen van de kop op en tegen welke prijs? :?

Zijn er nog meer dingen die je met de kop kunt doen?
 
Laatst bewerkt:
geen idee van de prijs. nou dan zal ik jou even op de grond gaan neer zetten mede KLR rijder.

De KLR is begrensd door de kop, daar valt veel winst te halen. Je moet de kopflowen maar ook meteen andere nokkenstokjes gaan monteren om er 100% gebruik van te maken. Als je jouw kop goed geflowd kan krijgen voor 400 euro dan wil ik dat adres wel weten want meestal is het 600 of meer. En dan nog niet eens de nokkenstokjes of grotere kleppen...

Doe maar gewoon die andere carb. Welke mikuni carb ga je monteren? de RS38 of de TM40? Wees er wel van bewust wat niet iedere motorzaak de nodige sproeiers heeft voor die carbs (vooral de stationair sproeier is moeilijk, de hoofdsproeier is geen probleem meestal) En dat afstellen hangt af van de kennis van de persoon welke de grafieken leest en van de handigheid.

De TM40 heb ik bij Paul Ritzen te weert laten doen en heeft toch wel enkele runs gekost (20 ofzo want het was gissen en missen om hem optimaal in te stellen) dus je bent gewaarschuwd. In totaal was het 150 euro aan afstellen meen ik maar het blijft de beste investering voor de KLR.

En hoezo dynojet als je die Constant Verminderde Kracht 40 carb gaat vervangen? En die laser Produro? Als je jouw KLR lelijker wilt maken ;(

Als het aan mij lag:
Gewoon een andere carb erop (de RS38 is gewoon monteren, de TM40 is slijpen in het frame en een spacer maken) en een mooie aftermarkt demper (al dan niet custom made). De KLR is geen pk beest, met een TM40 en goede demper haal je al redelijk wat vermogen eruit. Kop flowen en andere nokkenstok vind ik echt overkill voor de KLR.

final-vermogen.jpg

Dat is toch al een flinke winst zonder te diep in de buidel te moeten tasten.

Maar ALS je toch wilt flowen:
grotere kleppen en MINIMAAL de TM40 erop, indien mogelijk een FCR41(MX).
En mocht het passen (volgens mij niet zonder serieus aan het frame te gaan slijpen) een TM42

kijk ook hier O-)
http://www.chevy454.net
(beetje spam mag wel :P )
http://www.klr650.net/forum/
(forum met allemaal KLR rijders)
 
Laatst bewerkt:
Om heel eerlijk te zijn heb ik er weinig verstand van. Ik heb een tijdje terug je website gelezen en al jou veranderingen gezien. Ik dacht als ik precies dezelfde carb (Mikuni TM40) erop zet hoef ik alleen jou settings over te nemen zonder enige testruns. Scheelt me toch weer 150 eurie. Of werkt dat zo niet? :?

Ik weet niet tot hoever ik kan gaan met grotere carburateurs. De kawa dealer hier in de buurt heeft nauwelijks verstand van alle custom onderdelen. Dus ben op mezelf en het MF gewezen. O-)

Als jij spijt heb van je TM40 omdat je liever iets groters wilde dan zou ik dat graag van je vernemen. Kan ik het wel in één keer goed doen. ;) Flowen is zeker niet zelf te doen?

En tja, die laser sport uitlaat zit er nu eenmaal al op en ik ben erg tevreden over het geluid.
 
Om heel eerlijk te zijn heb ik er weinig verstand van. Ik heb een tijdje terug je website gelezen en al jou veranderingen gezien. Ik dacht als ik precies dezelfde carb (Mikuni TM40) erop zet hoef ik alleen jou settings over te nemen zonder enige testruns. Scheelt me toch weer 150 eurie. Of werkt dat zo niet? :?

Iedere motor is anders, je kan wel mijn settings gebruiken als basis om die verder af te stellen.

Ik weet niet tot hoever ik kan gaan met grotere carburateurs. De kawa dealer hier in de buurt heeft nauwelijks verstand van alle custom onderdelen. Dus ben op mezelf en het MF gewezen. O-)

Je moet ook niet naar een dealer gaan maar naar een persoon welke er verstand van tunen heeft :P Paul Ritzen in weert ga ik dus :P
Maar de TM40 is al de grootste welke mogelijk is op de KLR650A Hoe het zit met de KLR650c kan ik niet zeggen. Ga maar eerst meten of het past.

Als jij spijt heb van je TM40 omdat je liever iets groters wilde dan zou ik dat graag van je vernemen. Kan ik het wel in één keer goed doen. ;)

TM40 is geweldig, groter...tja de FCR41 is 1mm groter maar kost wel 3x zoveel en het verschil is nihil. Maar heb er geen spijt van, een andere optie is een RS38 van whitebro's meen ik welke geschikt is voor de KLR meen ik. Moet je maar eens naar gaan googlen. Maar voor de TM40 moet je wel wat aanpassen (spacer maken en slijpen)

Flowen is zeker niet zelf te doen?

Nee, als je het inlaatkanaal verkeerd vormt kan je zelfs vermogen verliezen. Daarom dat een GOEDE flower zijn prijzen wel kent
 
Top, bedankt maat.

Je hebt me alweer een goed stuk op weg geholpen. Woensdag heb ik vrij en dan ga ik eens naar een tuner zoeken hier in de buurt.

Maar ik wist niet dat het glad maken van de wandjes (flowen) zoveel kon uitmaken.

Ander vraagje: Kan jij goed wheelies maken met je KLR? Mij lukt het (nog) niet echt en heb je ook iets aan je vering gedaan. Ik vind zeker de achtervering erg slap.
 
flowen kan op veel manieren, hier : www.mototuneusa.com/thanx denken ze op een andere manier (cool stukkie lezen).

is allemaal zeer controversieel, maar als je er over nadenkt klopt het natuurkundig wel allemaal (hij legt alles goed uit vind ik).

Zag toevallig in de folder van een plaatselijke motordealer de modellen van 2005.
En wat viel me op .....een paar nwe modellen hebben weer meer vermogen (das normaal). Maar er zijn er ook die gewoon de inlaatpoorten hebben verkleint (zie motoman) en hierdoor d'r vermogen beter afgeven in het midden gebied.

Het zet me aan het denken of die amerikaanse gek misschien wel gelijk heeft :X .

En de poortjes glad maken ....daar word ie echt niet sneller van aangezien dan de brandstof niet goed meer vermengt met de lucht 8-) .

Misschien zijn er wel leuke zuigerkits voor de KLR ?? (wiseco...etc).
 
Tja, er rijden zelfs guzzi's rond met audi zuigers...t'is maar net hoe handig je bent toch?

uhhmm, maar komt dat niet gewoon omdat guzzi zijn zuigers bij mondial haalt en niet zelf produceerd??
Dat zou kunnen betekenen dat ze heel erg vervelend "standaard" en dus uitwisselbaar zijn.
Dat heeft Guzzi met meerdere delen; uiteraard de Brembo remmelarij maar ook de startmotor bijvoorbeeld, deze wordt ook door BMW (motorfietsen) en een aantal autofabrikanten gebruikt...

Dat verhaal over vermogens winst in het middengebied door kleinere inlaat klopt als een bus, heeft te maken met gassnelheden e.d.
Guzzi heeft dat met de SP serie in de eerste modellen zelfs tot het extreme doorgevoerd; een grote klep, een 30mm Dell Orto en een inlaat kanaal wat naar de kop toe wijder werd om dan vervolgens in de kop weer taps naar de klep toe te lopen.
Een wazig kanaal maar wel een motor met heel veel koppel laag en in het midden en absoluut geen vermogen bovenin.
Ben eerst zelf met een schraapstaaltje aan de gang gegaan om grotere en "rechte" inlaatkanalen en een grotere Crb te monteren (36mm)
Toen dat een beetje opleverde wat ik verwachte; nog steeds een goed middengebied, iets minder helemaal onderin, geen winst kwa echt vermogen maar wel een kromme die tot hogere toeren mooi vlak doorliep.
Motor is op de bank geweest en daarna naar een bevriende (Bott e.d.) tuner, helaas is die er een tijdje terug mee uitgescheden.
De koppen zijn daar geflowed tot optimale luchtstroom (er is heel veel materiaal weggehaald)
De motor is daarna weer op de bank gegaan en heeft nu een vermogens-kromme die nog het meest wegheeft van de tafel-berg; begint laag in de loopt mooi vlak door tot ca 8000rpm om daarna vrij snel terug te lopen, bij 8500 gaan waarschijnlijk ook de kleppen iets zweven, het blok wil wel door maar de puf is er echt uit (het rode gebied loopt niet voor niks bij de 7000 tot 8000)

Enige verschil met de KLR is het aantal cylinders denk ik zo, beide fietsen zijn technisch "eenvoudig" uitgevoerd en niet gebouwd op hoge prestaties van de fabriek uit, dat betekend dat je behoorlijk wat reserve hebt om er meer uit te halen, maar ook dat je goed in de gaten moet houden dat je niet meer geld uitgeeft dan de motorfiets waard is; ingrijpend werk aan het blok kan fors in de papieren lopen.

steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 
Terug
Bovenaan Onderaan