fz6 (naked) 1 vraag en 1 probleem

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
Tegelen
Ik ben in het gelukkige bezit van een yamaha fz6 van een maand of 3 oud. Als je er wat sportiever mee gaat rijden en de remmen zijn opgewarmd, treedt er een vervelend probleem op. De voorvork gaat trillen/stuiteren. Er zijn meer fz6-en met hetzelfde probleem. Als je bewust een noodstop gaat maken treedt het niet op. Alleen als je voor een bocht stevig afremt en al enigzins de bocht instuurt. In de buurt van Venlo is een industrieterreintje waar je stevig dor kunt rijden en elke keer als ik hier kom, gaat na een aantal rondjes m'n voorwiel trillen/ stuiteren. Wat kan dit zijn? Ik weet van een collega fazer rijder dat ie andere remschijven heeft gekregen maar dat het nog steeds niet is opgelost. Ik denk zelf aan stalen remleidingen of evt andere remklauwen. Maar het is natuurlijk onzin dat ik er geld in ga steken. De motor is net een paar maanden uit.

Zelf ga ik deze week naar de dealer dat ie ut maar uitzoekt. 8-)

Oh ja ik wil eigenlijk de katalysator uit de uitlaat verwijderen. De kat zit net voor de uitlaat in een stuk uitlaatbocht van 30 cm. De bedoeling is dat ie een wat steviger geluid krijgt en iets zuiniger wordt. Klopt dit? Of kan ik beter de kat laten zitten.

De uitlaat zelf is een reflectiedemper. Ik weet dat amerikaanse fz6 rijders gaten hebben gehoord in 1 van de kanalen in de demper. Heeft dit nog voordelen, behalve meer lawaai?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Biking !

Oude SV-er !

Heb even wat vraagjes die je wel kan beantwoorden ?

Ik wil misschien een naked Fazer kopen, maar heb nog wat vraagjes:

* merk voorvering: "eigen-merk" of van een andere fabrikant, Showa of zo ?
* merk achtervering: "eigen-merk" of van een andere fabrikant, Showa of zo ?
* merk voorrem + aantal zuigers per klauw
* merk achterrem + aantal zuigers
* merk + type standaard montage banden

Ennuh.. hoe bevalt de naked Fazer tov de SV ?

Vast bedankt !
 
@Biking,
Dat remmenprobleem is op het fazerforum toch ook al een tijdje geleden aan de orde geweest?
Alleen remblokken van een ander merk lijken goed te helpen, alleen heb je dan geen garantie van Yamaha meer.
Yamaha doet er niet zo erg veel aan.
Het zijn dus eigenlijk wel de remmen van de Diversion die nu op de FZ6 zitten.
De oude vertrouwde blauwe R1 stoppers van de vorige Fazer waren waarschijnlijk toch iets boven het budget van Yamaha. :X

Ik vrees dat andere remklauwen / blokken en misschien wel iets met de voorvorkdemping jou van het stuiteren kunnen afhelpen.

Blijf je nu wel een tijdje Fazer rijden :?
 
@azor,

Het blok is werelds, het blijft maar gaan. Wbt de vering weet ik niet. Ik weet dat de vering het goed doet en dat ik afgezien van het trillen af en toe bij het remmen zeer tevreden ben. Standaard banden weet ik ook niet. Ik heb meteen bij aflevering Pilot powers laten monteren. Voor zitten 2 zuiger remklauwen (merk onbekend)

@Ted
Ja ik blijf voorlopig wel fazer rijden. Aangezien ik vrij veel rijd, wil ik ook wel eens vaker van motor wisselen. Noem het een luxe probleempje.

Dat van die remblokken geloof ik niet. Jaap had andere remblokken en had hetzelfde probleem dus..
 
... De bedoeling is dat ie een wat steviger geluid krijgt en iets zuiniger wordt. Klopt dit? Of kan ik beter de uitlaat laten zitten.
Ik zou de uitlaat zowiezo laten zitten ;)
Weet niet of 'ie zuiniger wordt. Geluid zal wel wat steviger worden (kun je ook oplossen met een paar vervangingsdempers), maar ik hoorde wel dat de uitlaat onder de buddyseat (onder de duopassagier) wat heet kan worden...
 
Vandaag m'n dealer gebeld en hem uitgelegd dat m'n voorwiel gaat stuiteren bij remmen. En Ja hoor "dat is een bekend probleem bij een fz6" zeggen ze. Ok, dus ik hoef niet alles uit te leggen. Maar hij is met een oplossing bezig en morgen moet ik terugbellen.

Ik ben benieuwd, misschien hebben ze een oplossing. Hij kon nog niets zeggen omdat ze vandaag eerst moesten gaan proefrijden.
 
Ik ben benieuwd, misschien hebben ze een oplossing. Hij kon nog niets zeggen omdat ze vandaag eerst moesten gaan proefrijden.
Blijft een beetje tegenstrijdig.
Ze kennen het probleem, maar moeten toch even proefrijden.
Ik denk gewoon dat het zo mooi weer is, dat ze graag even op je motor willen gaan rijden :+
Jammer dat bekende problemen niet gewoon al opgelost zijn en je eerst moet gaan klagen :?
Zo gaat het helaas maar vaak genoeg.
Ik ben benieuwd naar de bevindingen én vooral de oplossing.
 
Hoi allemaal,

Het is een oude topic waar ik nieuw leven in blaas, maar de vraag van Biking destijds is exact hetzelfde probleem waar ik last van heb met mijn zojuist aangeschafte FZ6S uit 2005. Wie weet er wat er nu het probleem is van die stuiterende voorkant? Ik heb al op veel plaatsen naar de oorzaak geïnformeerd, maar krijg nergens een duidelijk antwoord.

Wie o wie herkent dit probleem en wat is de oplossing?

BVD,
Roy
 
Ik ben onlangs bij Hyperpro geweest en heb daar ander veren laten moteren en de vorkpoten zijn iets doorgestoken. De stuureigenschappen zijn enorm verbeterd. Het is nu echt een bochtenmachine geworden, zeker in combinatie met een setje nieuwe Dunlop Roadmarts. Het probleem van de trillende/schuddende voorkant is gebleven.

Ik ben nog niet overtuigd dat het enkel aan de remblokken ligt en heb dat ook niet terug kunnen vinden als oplossing op www.fazer.nl

Ik ben erg benieuwd naar reacties van mede FZ6 (S/N) rijders die dit probleem herkennen en eventueel weten wat te doen.

Grt,
Roy
 
Terug
Bovenaan Onderaan