FZR 600 blauwe/witte rook

28 jun 2023
63
26
Ik heb de bobine en de CDI vervangen bij een FZR 600. Daarna weer gevuld met koelvloeistof en na eventjes draaien komt er veel rook uit de uitlaat. Ik denk aan een lekke koppakking maar ik hoor af en toe een tik in het motorblok, niet regelmatig. Weet een van jullie aan de hand hiervan wat dit kan zijn?
 
Ik heb de bobine en de CDI vervangen bij een FZR 600. Daarna weer gevuld met koelvloeistof en na eventjes draaien komt er veel rook uit de uitlaat. Ik denk aan een lekke koppakking maar ik hoor af en toe een tik in het motorblok, niet regelmatig. Weet een van jullie aan de hand hiervan wat dit kan zijn?
Van het vervangen van de bobine en CDI en het vullen met koelvloeistof gaat een motor niet roken, raakt de koppakking niet lek en komt er geen tik in het blok.
Heb je wat meer informatie? Deed de motor het eerder wel goed?
Waarom heb je koelvloeistof gevuld, was hij helemaal leeg, was hij niet helemaal vol, of heb je hem ververst?
Er zitten een aantal ervaren sleutelaars op MF en die willen graag laten zien hoeveel verstand ze er van hebben. Je hoeft ze alleen maar te voeren met goede informatie.
 
Van het vervangen van de bobine en CDI en het vullen met koelvloeistof gaat een motor niet roken, raakt de koppakking niet lek en komt er geen tik in het blok.
Heb je wat meer informatie? Deed de motor het eerder wel goed?
Waarom heb je koelvloeistof gevuld, was hij helemaal leeg, was hij niet helemaal vol, of heb je hem ververst?
Er zitten een aantal ervaren sleutelaars op MF en die willen graag laten zien hoeveel verstand ze er van hebben. Je hoeft ze alleen maar te voeren met goede informatie.
Bedankt voor je reactie. Ik heb de motor gekocht toen hij op 2 cilinders liep, heb m toen kort laten draaien en er is me geen rook opgevallen. Ik heb er nieuwe koelvloeistof in gedaan omdat ik de radiateur heb gedemoteerd om bij de bougies te kunnen. Hij draait verder goed.
 
Ah, dus je weet de historie niet. Dat maakt het niet makkelijker, maar is wel een uitdaging 🙂
Water/kvs geeft witte rook.
Olie geeft blauwe rook.
Jij hebt blauw/witte rook, dat kan één van beide zijn, of allebei.
Of er zit water in de uitlaat (gaatje op laagste plaats verstopt).

Ik zou eerst kijken naar de motorolie. Als die koffiemelkachtig is, dan zit er water/kvs in.
Als de olie goed is, dan zou ik de motor starten zonder dop op de radiator en kijken of die borrelt. Dat zou een teken kunnen zijn dat er uitlaatgas in de kvs komt.
De onregelmatige tik vind ik moeilijk. Ik zou beginnen met het controleren van de nokkenaskettingspanner.

Maar ik heb geen FZR en heb niet dezelfde ervaring als jij.
 
Ja dat ik de historie niet weet maakt t niet makkelijker. Wilde m goedkoop kopen en een waarschijnlijk makkelijk probleem oplossen. De olie lijkt goed maar ik heb alleen door het kijkglaasje gekeken. Ik ga kijken wat er gebeurt als er geen dop op de radiator zit en even het gaatje in de uitlaat zoeken. Daarnaast heeft de vorige eigenaar wel vermeld dat hij op mengsmering heeft gelopen en die zat nog in de tank toen ik hem kocht. Ik heb dat eruit gegooid en de carburateurs schoon gemaakt, zou het kunnen dat hij daar nog zo lang van rookt? Zou ook een smoes kunnen zijn natuurlijk. Over de tik dacht ik zelf aan een gebroken zuiger veer.
 
Die mengsmering kan best kloppen, eerst maar eens doen wat @freon je voorgeschoteld heeft :Y
Die rook effe in eerste instantie niet druk over maken. Tweetakt kan je ook nog wel goed ruiken. Wel over de diagnoses die freon's onderzoekpunten opleveren.

Die tik in het blok, dat doen ze. Af en toe een onregelmatige tik, dat heeft volgens mij met de omgeving van de startkoppeling te maken... Mijnes doen het zo ver ik weet allemaal ook wel.
 
Die mengsmering kan best kloppen, eerst maar eens doen wat @freon je voorgeschoteld heeft :Y
Die rook effe in eerste instantie niet druk over maken. Tweetakt kan je ook nog wel goed ruiken. Wel over de diagnoses die freon's onderzoekpunten opleveren.

Die tik in het blok, dat doen ze. Af en toe een onregelmatige tik, dat heeft volgens mij met de omgeving van de startkoppeling te maken... Mijnes doen het zo ver ik weet allemaal ook wel.
@Rob RD dankjewel alweer, ik ga inderdaad met de tips van @freon aan de slag morgen. Zal laten weten wat daar uit komt. Ik ga eerst alles wat @freon zegt uitzoeken, klein beetje olie eruit laten lopen en goed kijken. Als dat in orde is ga ik een stukje rijden, de kappen zitten er niet op maar dat geeft niet. Ik denk dat er misschien wel veel troep in de uitlaat zit omdat hij op 2 cilinders heeft gelopen en er is natuurlijk wel benzine naar de cilinder gegaan dus er zal ook wat in de uitlaat zitten. Anders haal ik die er gewoon even af om te kijken of er wat uit komt en of ik die schoon kan maken. Bedankt allemaal en ik laat het morgen weten.
 
Goedemorgen, ik heb even goed gekeken. De olie is helemaal zwart en op peil. Koelvloeistof borrelt niet. Heb m even warm laten draaien en daarna een stukje gereden, de rook is nu weg. Ik denk dus dat er inderdaad troep in de uitlaat zat. De tik is wel harder geworden en regelmatig, maar alleen bij stationair draaien. Ik heb er een video van. Als ik een doek op de uitlaat druk is de tik een tijd weg.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen, ik heb even goed gekeken. De olie is helemaal zwart en op peil. Koelvloeistof borrelt niet. Heb m even warm laten draaien en daarna een stukje gereden, de rook is nu weg. Ik denk dus dat er inderdaad troep in de uitlaat zat. De tik is wel harder geworden en regelmatig, maar alleen bij stationair draaien. Ik heb er een video van. Als ik een doek op de uitlaat druk is de tik een tijd weg.
IK heb dit getik in het blok ook gehad bij een 2 takt. eerst niet zo horend maar naar mate harder en alleen met station lopen had hij dit ook. bij mij was het de koppelings spie die door midden was.
 
Paar dagen weg geweest en nu het klepdeksel eraf gehaald en helaas lijkt er wel wat schade. De ring aan het einde van de nokkenas is gebroken en de uitlaatklep van cilinder 4 komt niet meer omhoog. Hiervoor moet de cilinderkop eraf? Gaat dat makkelijker als je het hele blok uit de motor haalt?

Verder kan ik op nr1parts wel zuigerveren vinden maar die zijn erg duur. Weet iemamd die goedkoper te vinden?
 

Bijlagen

  • IMG-20230728-WA0026.jpg
    IMG-20230728-WA0026.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 45
  • IMG-20230728-WA0018.jpg
    IMG-20230728-WA0018.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 45
  • Screenshot_20230728-161853_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20230728-161853_WhatsApp.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 45
  • 20230728_162546.jpg
    20230728_162546.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 45
Terug
Bovenaan Onderaan